You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Προορισμός και Μεγάλο Έργο

Δημήτρης Γαβαλάς: Προορισμός και Μεγάλο Έργο

  1. Προορισμός

 

Ποιο είναι το κίνητρο που οδηγεί κάποιον να επιλέξει τον δικό του δρόμο και να απομακρυνθεί από την ταύτιση/ μίμηση της μάζας; Τι είναι αυτό που αδυσώπητα οδηγεί τα πράγματα προς το ασυνήθιστο; Είναι αυτό που λέμε προορισμό. Ένας παράγοντας παράλογος που οδηγεί το άτομο μοιραία έξω και μακριά από την αγέλη, στους δικούς του απάτητους και δύσβατους δρόμους. Η πραγματικά μεγάλη προσωπικότητα έχει πάντα προορισμό -αποστολή/ χρέος- στον οποίο πιστεύει όπως σε ένα θεό. Ο προορισμός λειτουργεί ως νόμος θεού και δεν ανέχεται ανυπακοή και αποκλίσεις. Όποιος έχει προορισμό ακούει τη φωνή του εσώτερου εαυτού και είναι προορισμένος, θεωρεί ότι τον διεκδικεί ο θεός από τον εξωτερικό κόσμο και πολλές φορές τον τιμωρεί για τις αποκλίσεις του. Ο προορισμός δίνει νόημα στη ζωή του. 

 

  1. Μεγάλο Έργο (Magnum Opus)

 

Η μορφή του Γερο-σοφού, που βρίσκουμε στα παραμύθια, τις ιστορίες, τους μύθους, τις αφηγήσεις, τα όνειρα, έχει ως χαρακτηριστικό θέμα το λεγόμενο ‘Μεγάλο Έργο’, δηλαδή την ανακάλυψη του κρυμμένου θησαυρού της σοφίας, τη γνώση που μπορεί να προκαλέσει θαυμαστές μεταμορφώσεις. Ο Γερο-σοφός κατέχει το μυστικό όχι χάρη στον Μύθο αλλά στον Λόγο, δηλαδή τη γνώση, τη σοφία, την ενόραση κτλ. Αυτό το θέμα αποτελεί το ζωντανό πρότυπο/ αρχέτυπο πίσω από κάθε εφεύρεση και επιστημονική ή φιλοσοφική έρευνα.

Ένα αρχετυπικό θέμα, όπως το Μεγάλο Έργο, μπορεί να προβληθεί στον εξωτερικό κόσμο ή να εισβάλει στην ανθρώπινη συνείδηση. Η έρευνα που έκανε ο Jung σχετικά με τους μυστικο-χημικούς συλλογισμούς και τα πειράματα των Αλχημιστών δείχνει πώς λειτουργεί αυτό το θέμα. Δεκαεπτά αιώνες, με εργασία και συγκέντρωση, μέσα στο εργαστήρι, οι άνθρωποι αυτοί αγωνίζονταν να ανακαλύψουν τη λεγόμενη ‘φιλοσοφική λίθο’, δηλαδή εκείνη τη μαγική ουσία που μετέβαλε τα πάντα σε χρυσό. Οι πιο σοφοί από αυτούς αναγνώριζαν ότι δεν αναζητούσαν τόσο μια χημική όσο μια ψυχική αλλαγή, όχι τον συνηθισμένο χρυσό, αλλά τον ‘χρυσό μας’. Αλλά οι περισσότεροι πιάνονταν στο μυστήριο, πρόβαλαν πάνω στην ύλη και στις χημικές μεταβολές όλο το φάσμα και την κλίμακα του βαθιού ασυνειδήτου και πολλές φορές τους κατάπινε το αρχέτυπο του Μεγάλου Έργου.

 

Τα τρακόσια τελευταία χρόνια η ύλη, χάρη στην επιστημονική έρευνα, φανέρωσε πολλά από τα μυστικά της και δεν προσφέρεται πια ως λαβή για προβολές. Έως ένα μεγάλο βαθμό τη θέση της έχει πάρει η πολιτική. Η πίστη στη φιλοσοφική λίθο έγινε πίστη στις ιδεολογίες, η ζωντανή ύλη (άνθρωπος, συλλογικότητα) έχει αντικαταστήσει την αδρανή ύλη που μπορεί να μεταμορφωθεί με θαυμαστό τρόπο. Οι συνέπειες για τον κόσμο είναι σημαντικές και, όπως τονίζει ο Βέμπερ, ο Μαρξ και ο Νίτσε έχουν συμβάλλει περισσότερο από κάθε τι άλλο στη διαμόρφωση της εποχής μας. Δυστυχώς το Μεγάλο Έργο έχει γίνει πια δαιμονικό και καταστροφικό με τους διάφορους –ισμούς και τελευταία με τις οικονομικές κρίσεις, αληθινές ή ψεύτικες. Όλα αυτά είναι εντυπωσιακά προϊόντα της σύγχρονης Αλχημείας.

 

  1. Προορισμός και Μεγάλο Έργο

 

Ο προορισμός του εσωτερικού ανθρώπου, που δεν αναλώνεται μόνο στα εξωτερικά πράγματα, είναι ουσιαστικά κάποιο Μεγάλο Έργο. Αυτό το έργο είναι σύμφωνο με τη βαθύτερη φύση του και αποσκοπεί σε κάποιου είδους προσφορά στο κοινωνικό σύνολο. Η απελευθέρωση από τη μερικότητα του εγώ και η ολοκλήρωση είναι πραγματικά το Μεγάλο Έργο της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου. Μετά το απαραίτητο αποτράβηγμα, για να συντελεστεί η εξέλιξη και ωρίμανση του ατόμου, έρχεται η ώρα της επιστροφής, κατά την οποία συντελείται το Μεγάλο Έργο που προσφέρει στην κοινωνία και συμβάλλει, σε ένα βαθμό, στη δικιά της εξέλιξη.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.