You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Ιωάννης ο Πρόδρομος: Εγώ τα Έλεγα κανένας δεν Άκουγε – Θρίαμβος της Σκιάς

Δημήτρης Γαβαλάς: Ιωάννης ο Πρόδρομος: Εγώ τα Έλεγα κανένας δεν Άκουγε – Θρίαμβος της Σκιάς

Πηγή όλων των φαινομένων του πολιτισμού είναι η ανθρώπινη ψυχή. C. G. Jung

 

Ποιες είναι, με τα εξωτερικά δεδομένα που όλοι γνωρίζουμε, οι συνθήκες που επικρατούν σήμερα στα ψυχικά συστήματα των ανθρώπων; Η φυσική ανασφάλεια αυξάνεται, τα άτομα γίνονται ασταθή και αβέβαια για το μέλλον, δεκτικά στην υποβολή. Η καταπίεση, η απώθηση, οι καταστολές φέρνουν τις νευρώσεις που χρονίζουν και σήμερα είμαστε ώριμοι για ομαδική ψύχωση. Και αυτό γιατί υπάρχουν ανώμαλα φαινόμενα. Αν δεν ήτανε τέτοια, θα είχαμε από καιρό συνηθίσει να θεωρούμε αυτή τη μορφή συμπεριφοράς, που πρόσφατα εμφανίστηκε στον τόπο μας, φυσιολογική. Μερικοί βέβαια διαμαρτύρονται, αλλά είναι μικρή μειοψηφία. Αντίθετα, οι περισσότεροι μπαίνουνε στο παιχνίδι, υπέρ ή κατά, δεν έχει ίσως και τόση σημασία, και κάποιοι, για εντελώς ιδιοτελείς λόγους, σπεύδουν να προσχωρήσουν στη νέα κατάσταση πραγμάτων, αλλάζουν ιδεολογία, στηρίζουν και συμπαρατάσσονται με τους ηγέτες. Βέβαια, για τη νέα στάση υπάρχουνε κίνητρα και δικαιολογίες ιστορικής, πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής φύσης. Δεν πρέπει όμως ποτέ να ξεχνάμε πως και ο εγκληματίας έχει επίσης κίνητρα και δικαιολογίες, αλλά αυτό δεν νομιμοποιεί τις πράξεις του.

 

Έχουμε, λοιπόν, αποξενωθεί από τους φυσικούς νόμους της ανθρώπινης ύπαρξης και ζωής, δεν τους αφήνουμε στη φυσική τους λειτουργία, αλλά τους διαστρέφουμε. Αυτή η αφύσικη, η λανθασμένη στάση μας έχει ως αποτέλεσμα μιαν αυτόματη και αυθόρμητη κίνηση εξισορρόπησης, που οδηγεί στο ξέσπασμα των ενστίκτων της μάζας, στην απελευθέρωση σκοτεινών δυνάμεων, στη βίαιη εκτόνωση μεγάλων ποσοτήτων ψυχικής ενέργειας η οποία ξεφεύγει από τον έλεγχό μας. Η καταθλιπτική ανησυχία για το αύριο, η κοινωνική απραξία και οπισθοδρόμηση του τελευταίου καιρού, η αύξηση του αγελαίου ενστίκτου, οδηγούν στο ξύπνημα δυνάμεων πρωτογονισμού, ανωριμότητας και παιδισμού. Έγιναν ήδη ορατά τα πρώτα σημάδια.

Υπάρχει παλινδρόμηση και οι δυνάμεις, που οι ηγέτες σήμερα κολακεύουν για προσωπική ωφέλεια, γρήγορα μπορούν να ξεφύγουν από τον έλεγχό μας, να καταλύσουνε κάθε έννοια νόμου και ηθικής και, στρεφόμενες τελικά εναντίον μας, να οδηγήσουνε στην καταστροφή και να μας κάνουνε θύματά τους. Οι δυνάμεις αυτές προσπαθούνε να εξισορροπήσουνε τις λανθασμένες συνειδητές μας στάσεις, γιατί πραγματικά πολλά είναι σήμερα τα στραβά σε αυτό τον τόπο είτε ως έλλειψη είτε ως υπερβολή. Οι δυνάμεις αυτές ελέγχονται σε μαζική κλίμακα, κυρίως διαμέσου της υποβολής, και χρησιμοποιούνται προς ωφέλεια των ηγετών, με αποτέλεσμα μιαν αφύσικη ψυχολογική και νοητική κατάσταση η οποία επιτείνει τη διάσπαση και δίνει πρότυπα συμπεριφοράς που εκφράζουν πρωτογονισμό, ωμότητα και βιαιότητα. Πρόκειται για τον θρίαμβο της Σκιάς.

 

Από τότε που σημειώθηκαν πρώτη φορά αυτές οι σκιερές συμπεριφορές έχουν παρέλθει περισσότερα από 35 χρόνια. Έχει ουσιαστικά αλλάξει κάτι; Η κατάσταση πραγμάτων όχι μόνο παραμένει ίδια, αλλά έχει χειροτερέψει κατά πολύ, μόνο τα πρόσωπα και τα ονόματα διαφέρουν και ο βαθμός εκδήλωσής τους. Τότε όλα αυτά φαίνονταν μακρινά, σήμερα είναι ήδη εδώ και τα βιώνουμε. Το ερώτημα είναι πια επιτακτικό: Θα προχωρήσουμε (τάση εξέλιξης) ή θα μείνουμε στην ίδια καταστροφική κατάσταση (τάση εμμονής);

 

Αναμετάδοση από την έρημο: Δημήτρης Γαβαλάς

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.