You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Το Αρχετυπικό Βιβλίο Ποίησης και Μαθηματικών   

Δημήτρης Γαβαλάς: Το Αρχετυπικό Βιβλίο Ποίησης και Μαθηματικών  

Ο Paul Erdos (1913-1996), ο πιο διάσημος, παραγωγικός και εκκεντρικός μαθηματικός της εποχής μας, αφιέρωσε τη ζωή του στα Μαθηματικά, τα οποία είδε ως αναζήτηση για μόνιμη ομορφιά και τελική αλήθεια. Ο Erdos, που ζούσε χωρίς μόνιμη θέση ή σπίτι, τριγυρνούσε στον κόσμο κυνηγώντας το όραμά του για έξι δεκαετίες και σε τέσσερις ηπείρους, δημοσιεύοντας 1525 άρθρα από κοινού με συνεργάτες.

 Αναφορικά με την παλαιά συζήτηση για το αν τα Μαθηματικά δημιουργούνται ή απλά ανακαλύπτονται, ο Paul Hoffman, ο οποίος δημοσίευσε τη βιογραφία του Erdos, The Man Who Loved Only Numbers (Ο Άνθρωπος που Αγάπησε Μόνο Αριθμούς), γράφει ότι ο Erdos είπε: «Δεν είμαι εξουσιοδοτημένος να πω αν υπάρχει ή όχι ο Θεός. Είμαι σε κάποια αμφιβολία ότι το κάνει. Παρ’ όλα αυτά, λέω πάντα ότι ο SF [Θεός] έχει αυτό το διαρκές/ υπερπεπερασμένο βιβλίο -υπερπεπερασμένο είναι μια έννοια στα Μαθηματικά που σημαίνει μεγαλύτερο από το άπειρο- που περιέχει τις καλύτερες αποδείξεις όλων των μαθηματικών θεωρημάτων, αποδείξεις που είναι κομψές και τέλειες». Τα πιο θερμά συγχαρητήρια, που ο Erdos έδινε για το έργο συναδέλφου του, ήταν το να πει: «Είναι απευθείας από το Βιβλίο».

 Όλα αυτά βέβαια παραπέμπουν κατευθείαν στον Πλατωνισμό και στα αρχέτυπα του Jung. Σχετικά με την ομορφιά των Μαθηματικών ο Paul Erdős αναρωτιέται: «Γιατί οι αριθμοί είναι όμορφοι; Είναι σαν να ρωτάς γιατί είναι ωραία η Ενάτη Συμφωνία του Beethoven. Εάν δεν ‘βλέπεις’ γιατί, δεν μπορεί κάποιος να σου πει. Ξέρω ότι οι αριθμοί είναι όμορφοι. Αν δεν είναι όμορφοι δεν υπάρχουν».

 Το ποίημα της Sandra Gilbert που ακολουθεί αντικατοπτρίζει τις απόψεις του Erdos. Οι περισσότεροι μαθηματικοί θα συμφωνήσουν: όλα είναι ήδη εκεί, γραμμένα στο Βιβλίο των Αποδείξεων, για να τα ανακαλύψουν οι επόμενες γενιές.

 

Sandra Gilbert

 

Εξηγεί την Απόδειξη του Βιβλίου

 

Ο σκιερός θόρυβος της καφετέριας

πλαισιώνει τη λαμπερή είσοδο.

 

Λευκό φλιτζάνι και μπλε μπολ

χαράζουν καθαρά σχήματα στο τραπέζι.

 

Ο μαθηματικός λέει: Ας γυρίσουμε τις σελίδες

να βρούμε την απόδειξη στο Βιβλίο των Αποδείξεων.

 

Λέει, είναι σαν να είναι ήδη εκεί

κάπου ακριβώς έξω από την πόρτα,

 

λες και καθισμένος σε στάση zazen σε καφενείο,

κάποιος μπορούσε να την περάσει ή διασχίσει

 

ή σαν τα θεωρήματα να είχαν ήδη όλα

καταγραφεί σε καθαρά

 

φύλλα του αόρατου,

και μένουν εντελώς ακίνητα,

 

ώστε το να σκέφτεσαι αρκετά έντονα σημαίνει

απλώς το να διαβάσεις και να ανακαλέσεις-

 

ο τρόπος που το τραπέζι θυμάται το δέντρο,

το μπολ θυμάται το καμίνι.

 Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός, και πρέπει να επισημανθεί, ότι και ο Mallarmé, το 1869, ονειρεύεται και αυτός ένα βιβλίο στο οποίο συγκεντρώνονται όλοι οι παράγοντες. Σε ένα αποσπασματικό σημείωμα, που σχετίζεται με αυτό το σχέδιο, γράφει: «Ένα παράξενο βιβλίο, πολύ μυστηριώδες, λίγο με τον τρόπο των Πατέρων, πολύ επεξεργασμένο και συνοπτικό -αυτό σε σημεία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ενθουσιασμό (μελέτη του Montesquieu). Σε άλλα, η μεγάλη και μακρά περίοδος του Descartes. Στη συνέχεια, γενικά, κάποια από τον La Bruyère και κάποια από τον Fénelon με υπαινιγμό στον Baudelaire. Τέλος, κάποια από μένα -και κάποια μαθηματική γλώσσα (Oeuvres complètes). Ο Mallarmé δεν εξηγεί δυστυχώς τη συναρπαστική μικρή φράση σχετικά με τη ‘μαθηματική γλώσσα’. Βλέπουμε όμως ότι και στον μαθηματικό και στον ποιητή λειτουργεί το ίδιο αρχέτυπο του βιβλίου που είναι ήδη γραμμένο και τα περιέχει όλα: Ποίηση και Μαθηματικά.

   

 

 

 

 

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.