You are currently viewing Η Στήλη της Μαντάμ Σιλένα – Περί ταχύρρυθμης συγγραφικής εκπαίδευσης

Η Στήλη της Μαντάμ Σιλένα – Περί ταχύρρυθμης συγγραφικής εκπαίδευσης

Η Μαντάμ  Σιλένα απαντά σε απορίες αναγνωστών επί λογοτεχνικών θεμάτων και θεμάτων τέχνης

Αγαπητή μαντάμ Σιλένα,

Είμαι ο μόνος εγγράμματος στον συγγενικό, επαγγελματικό, φιλικό και ευρύτερο κύκλο μου που δεν έχει γράψει ακόμα ούτε ένα βιβλίο. (Η πεθερά μου π.χ. έχει εκδώσει το μπεστ σέλλερ «Οι συνταγές της Λιλής», ο προϊστάμενός μου το «Εγχειρίδιο Χρήσης Στραβοκατσάβιδων Νο 12», η γειτόνισσα την ποιητική συλλογή «Φωταγωγός», ο κουνιάδος της το μυθιστόρημα «Οι ανεπρόκοποι», ο βουλευτής της περιφέρειάς μας το πολιτικό δοκίμιο «Με την όπισθεν προς το μέλλον», η γυναίκα μου την μονογραφία «Τα ψυχικά τραύματα των μονοζυγωτικών διδύμων εμβρύων και η έγκαιρη αντιμετώπισή τους» – ακόμα και η κορούλα μου γράφει τώρα τη νουβέλα «Η πριγκίπισσα του Μολ»).

Όσο κι αν είμαι δυνατός χαρακτήρας δεν μπορώ να μην κλονίζομαι κάπου κάπου και να αναρωτιέμαι πού άραγε μπορεί να υστερώ.

Έχετε βοηθήσει τόσους και τόσους – βοηθήστε κι εμένα να γράψω επιτέλους κι εγώ ένα βιβλίο για να απαλλαγώ από το αίσθημα κατωτερότητας που με περιτριγυρίζει;

Θα ήθελα να μου υποδείξετε τα 2-3 βασικά εφόδια που πρέπει να έχει ένας  συγγραφέας με την ιδιοσυγκρασία μου. Και να μου κάνετε μια ταχύρρυθμη εκπαίδευση, παρακαλώ, για να καταφέρω να δημιουργήσω κάτι, τουλάχιστον ισάξιο των έργων των γνωστών μου…

Με εκτίμηση

Π. Κ.

Αγαπητέ κ. Π. Κ.

Κατ’ αρχήν, αν είσαστε άνδρας, χρειάζεστε ένα καλό τσιμπούκι (σβηστό βεβαίως για να προστατεύεται και η υγεία σας). Μπορείτε να βρείτε στο γκουγκλ φωτογραφίες διάσημων συγγραφέων με τσιμπούκι. (Ουίλλιαμ Φώκνερ, Ζαν Πολ Σαρτρ, Μαρκ Τουαίην, Άρθουρ Κόναν Ντόιλ Νίκος Καββαδίας, Νίκος Καζαντζάκης κ. ά) (Με την ευκαιρία, ένας φίλος κατασκευάζει εξαιρετικά χειροποίητα τσιμπούκια – αν θέλετε σας δίνω το μέιλ του).

Δεύτερον, χρειάζεται να πάρετε το κατάλληλο ύφος (μπορείτε να το προβάρετε στον καθρέφτη μέχρι να πετύχετε κάποια ομοιότητα με το ύφος των μεγάλων συγγραφέων που ανέφερα πιο πάνω – αποφύγετε μόνο το ύφος του Σαρτρ γιατί αλληθωρίζει).

Τρίτον, πρέπει να ανοίξετε ένα φάιλ στο λάπτοπ σας και να γράψετε αμέσως ένα τίτλο. Ο τίτλος βοηθά πολύ: αυτός θα σας οδηγήσει στον σκοπό σας. Μπορώ να σας προτείνω μερικούς αν αποφασίσετε με τι μέρος του λόγου θέλετε να ασχοληθείτε.

(Σας συμβουλεύω να μη γράψετε βιβλίο συνταγών- η αγορά του είναι υπερτροφική και κορεσμένη… Το ίδιο ισχύει και για το πολιτικό δοκίμιο: είναι τόσο ρευστό το υλικό που θα πρέπει να χειριστείτε, που μάλλον θα τα κάνετε μούσκεμα. Προτείνω να ασκηθείτε είτε στην ποίηση είτε στην πεζογραφία -μυθιστόρημα, διήγημα, μελέτη, παιδικό):

  • Αν γράψετε πεζό (προτιμήστε κάτι σε γκρι, νουάρ ή ροζ ή, ακόμα καλύτερα, συνδυασμό των τριών), καλόν είναι ο τίτλος να προβοκάρει, έστω κι αν δεν έχει μεγάλη σχέση με την υπόθεση. Στη μόδα είναι οι τίτλοι –φράσεις. Αν έχουν και ερωτηματικό στο τέλος ακόμα καλύτερα. Αφού βρείτε λοιπόν τον τίτλο (π.χ. «Πού πήγαν όλοι οι τραπεζίτες;»), είναι πλέον απλό να «οικοδομήσετε» το έργο σας: μπορείτε να διαπλέξετε παραλλαγμένα / αλλοιωμένα γεγονότα του βίου των γνωστών σας, να τα επεξεργαστείτε λίγο και να δημιουργήσετε τους δικούς σας χαρακτήρες. Π.χ: Η πεθερά σας μπορεί να γίνει 43 χρόνια νεότερη και να ζήσει μια έντονη ερωτική ιστορία με τον βουλευτή σας, ο οποίος τώρα θα είναι οδοντίατρος και θα προσπαθεί να εξουδετερώσει τον αντίζηλό του, τον κουνιάδο της γειτόνισσας, που τώρα θα είναι σκακιστής, φυγόδικος και θύμα δικαστικής πλάνης – καθ’ ότι ο πραγματικός δράστης του φόνου της γυναίκας σας (τώρα ως δασκάλας κουνγκ φου της κορούλας σας), θα είναι ο προϊστάμενός σας (τώρα ως ραλίστας, χωρίς κοιλιά και πρεσβυωπία). Να κι ένα τιπ για την ανέλιξη της πλοκής: θα σας βοηθήσει μια μικρή έρευνα στο γκουγκλ ερθ (τόποι, δρόμοι κλπ).

  • Αν γράψετε ποιητική συλλογή, για τον τίτλο ισχύουν τα ίδια, αλλά εδώ η φράση πρέπει να είναι πιο μικρή, απροσδόκητη πάντα και ελαφρώς αποδομημένη (πχ.: «Τυφώνας / γάλα» ή «Γιατί φως;»). Αποφύγετε κάτι παλαιομοδίτικο, μονολεκτικό, όπως «Σκιές», «Απουσίες», «Κραυγές» κ.τ.τ.

  • Αν γράψετε βιβλίο ψυχολογίας, προσέξτε να έχει ο τίτλος τουλάχιστον εφτά λέξεις, ο υπότιτλος τρεις και να μην έχουν ασχοληθεί υπερβολικά πολλοί με το θέμα του. (Π.χ. Η ψυχική υγεία των γάτων ράτσας Ρεξ– Αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς).

  • Αν, τέλος, γράψετε παιδικό βιβλίο, πρέπει ο τίτλος να περιέχει υποκοριστικό και (τελευταία μόδα) λογοπαίγνιο, κοινωνικό μήνυμα και θαυμαστικό (π.χ. Η Τούλα η κοτούλα δεν είναι κοντούλα!)

Ελπίζω να σας βοήθησα.

Σας εύχομαι καλή επιτυχία και αναμένω το πρώτο σας βιβλίο, με αφιέρωση!

Δική σας,

Μαντάμ Σιλένα

Παυλίνα Παμπούδη

Η Παυλίνα Παμπούδη σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου (Ιστορία – Αρχαιολογία) και παρακολούθησε μαθήματα Μαθηματικών στη Φυσικομαθηματική Σχολή και ζωγραφικής στην Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα και στο κολέγιο Byahm Show School of Arts του Λονδίνου. Έχει εκδώσει μέχρι στιγμής 15 ποιητικές συλλογές, 3 βιβλία πεζογραφίας, περισσότερα από 40 βιβλία δήθεν για παιδιά και 31 μεταφράσεις λογοτεχνικών έργων. Επίσης, έχει κάνει 3 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής, και έχει γράψει σενάρια για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, καθώς και πολλά τραγούδια.

This Post Has 2 Comments

  1. Ε.Ε.Νανοπούλου

    Μαντάμ,γιατί να μη δοκιμάσει μπονζάι;Αφού βιάζεται κιόλας!

  2. Anastasia M.

    Κύριε Π.Κ. π
    εριμένω με αγωνία την έκδοση ” Η ψυχική υγεία των γάτων ράτσας Ρεξ– Αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς ” … πότε περίπου θα γραφεί ?

Γράψτε απάντηση στο Anastasia M. Ακύρωση απάντησης

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.