You are currently viewing Τίνα Κωνσταντάτου: Οι βαθμοί και τα αποτελέσματα

Τίνα Κωνσταντάτου: Οι βαθμοί και τα αποτελέσματα

Μια βασική παράμετρος σε μια εργασία ή ένα διαγώνισμα είναι η διόρθωση του γραπτού ή η αξιολόγηση του προφορικού.

Και γενικά αυτό που λέμε “η ανάγνωση των αποτελεσμάτων”.

Οι κλειστές ερωτήσεις, αυτές που απαντώνται με ένα ΝΑΙ ή με ένα ΟΧΙ είναι οι μόνες που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν και ο βαθμός που λαμβάνουν είναι αδιαμφισβήτητος. Είναι όμως και οι πιο εύκολες, γι’ αυτό και συνήθως έχουν τις λιγότερες μονάδες (…)

Το δύσκολο είναι να αξιολογήσεις μια ανοιχτή ερώτηση, εκεί όπου ο αξιολογούμενος καλείται να αναπτύξει ποικιλόμορφα την απάντησή του. Και να την αιτιολογήσει ή να την αποδείξει, εάν του ζητηθεί.

Στο τέλος πάντα μπαίνει ένας βαθμός. Ή πέφτει ή αναλύεται μία ψήφος, πχ.

Είναι άραγε αυτό το τέλος; Καθαρίσαμε;

Υπάρχει άραγε κάποια επιπλέον υποχρέωση από μεριάς του αξιολογητή και του αξιολογηθέντος πριν από το επόμενο διαγώνισμα;

Υπάρχει. Και αυτή είναι η ανάγνωση των αποτελεσμάτων. Και από τις δυο πλευρές.

Από τον αξιολογητή, προκειμένου να διαπιστώσει εάν οι ερωτήσεις του υπήρξαν ξεκάθαρες, εάν ήταν της δικής του επιλογής ή άλλων (ανωτέρων και μακριά νυχτωμένων ή σατανικά σκεπτομένων), αλλά και εάν είχε βοηθήσει προηγουμένως επαρκώς τους αξιολογούμενους ώστε να κατανοήσουν το θέμα, να το επεξεργαστούν, να το μάθουν και να το …χωνέψουν, έτσι ώστε κατόπιν να είναι κι εκείνοι σε θέση να το παρουσιάσουν και να το υποστηρίξουν με την σειρά τους.

Από πλευράς αξιολογούμενου, η ανάγνωση των αποτελεσμάτων βοηθά στην επισήμανση των λαθών, των αστοχιών ή των ελλιπώς ανεπτυγμένων εννοιών, σχολίων, ορισμών κλπ. Πού έγιναν τα λάθη; Και ποια ήταν μεγαλύτερης βαρύτητας; Πού υπάρχουν τα κενά; Πού παρατηρήθηκε πλεονασμός; Πού δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή στην επεξεργασία των δεδομένων; Πού δεν βοήθησε η μνήμη; Ή πού απουσίαζε παντελώς;

Στην  παραπάνω διαδικασία εμπλέκονται φυσικά και άλλοι παράγοντες και πρόσωπα, όπως εκείνοι που αναθέτουν την αξιολόγηση στους συγκεκριμένους αξιολογητές, το περιεχόμενό της, το υποστηρικτικό ή μη περιβάλλον των εξεταζομένων, αλλά και των λεγόμενων «Παρατηρητών», οι οποίοι πάντα διαδραματίζουν βασικό ρόλο σε κάθε είδους εξελίξεις, ανάλογα με την γενικότερη στάση τους.

Εδώ όμως κάνουμε μια σύντομη εκτίμηση για τους δυο βασικούς τελικούς συντελεστές και την διαδικασία που απαιτείται μέχρι να θεωρηθεί ολοκληρωμένος ο ρόλος ενός διαγωνίσματος, πχ, και να έχει νόημα προς αξιοποίηση ο βαθμός. Ο οποιοσδήποτε βαθμός.

Εάν η διαδικασία που αναφέραμε παραπάνω δεν συμβεί –που δεν συμβαίνει δυστυχώς συχνά- τότε απλά η ιστορία θα επαναληφθεί.

Και η Ιστορία το ίδιο…

Τίνα Κωνσταντάτου

Η Τίνα Κωνσταντάτου γεννήθηκε στην Αθήνα του 1965, σκέφτεται και εκφράζεται κάπως περίεργα, πλην όμως είναι και σπουδαγμένη και πτυχιούχα (Ψυχολογία-Εκπαίδευση-Coaching) . Εργάζεται ως σύμβουλος ψυχικής υγείας και σύμβουλος εκπαίδευσης εφήβων και ενηλίκων. Έχει συγγραφικό έργο και αρθρογραφεί τακτικά στο διαδίκτυο σε ειδησεογραφικά και άλλα θεματικά sites.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.