You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Δημόσιοι Άγγελοι/ Ιδιωτικοί Δαίμονες

Δημήτρης Γαβαλάς: Δημόσιοι Άγγελοι/ Ιδιωτικοί Δαίμονες

Με αφορμή αυτά που συμβαίνουν τελευταία στη δημόσια σφαίρα του τόπου, οφείλουμε, τουλάχιστον, να αναστοχαστούμε για την προσωπική και συλλογική ζωή μας. Το πρώτο ερώτημα που ανακύπτει, κρίνοντας από τη στάση της κοινωνίας, είναι “προς τι η έκπληξη από το έλλειμμα ηθικής;”.

Έχω πει και σε προηγούμενη ανάρτηση [14 Νοεμβρίου 2020, “Σκιά ή Καταστροφικά Συμπτώματα μιας Αρρώστιας”] ότι τη μέγιστη πληροφορία τη φέρνει το απροσδόκητο, το γεγονός που θεωρείται ότι έχει τη μικρότερη πιθανότητα να συμβεί. Τότε η αντίδραση είναι ακριβώς η έκπληξη, την οποία προκαλεί το ξαφνικό και μη αναμενόμενο, που συνοδεύεται ακριβώς από τη μέγιστη πληροφορία. Τον τελευταίο καιρό, λοιπόν, με αφορμή τις γνωστές καταγγελίες και τους ισχυρισμούς κατά διακεκριμένων προσώπων, πηχυαίοι τίτλοι εφημερίδων και εκκωφαντικές κραυγές τηλεοράσεων προβάλλουν αυτά τα γεγονότα με έκπληξη ως απροσδόκητα, στοχεύοντας στη μέγιστη πληροφορία. Αλλά είναι πράγματι έτσι; Είναι μη αναμενόμενη αυτή η συμπεριφορά εκ μέρους των ανθρώπων; Όποιος γνωρίζει, με οποιοδήποτε τρόπο, την έννοια της ανθρώπινης Σκιάς, δεν νιώθει καμιά έκπληξη, ίσα-ίσα που τα θεωρεί όλα αυτά αναμενόμενα και φυσικά -Shadow as usual- γιατί αυτή ακριβώς είναι η Σκιά: το κατώτερο ον μέσα μας, ο πρωτογονισμός μας, ο κύριος Χάιντ του Δόκτωρ Τζέκιλ μας. 

Αλλά πέρα από τα επικαιρικά γεγονότα υπάρχει η διαρκής προσπάθεια να μας πείσουν ότι δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει η ιδιωτική ζωή των πολιτικών κυρίως, αλλά και όλων των προβεβλημένων προσώπων -γιατί; Δεν εννοώ ως αντικείμενο κουτσομπολιού, αλλά ως εικόνα τού τι πραγματικά είναι αυτοί που μας κυβερνάνε με οποιοδήποτε τρόπο. Η δημόσια εικόνα τους είναι πλαστή και υποκριτική, φτιαγμένη από τους image makers, συνεπώς η πραγματική ιδιωτική τους εικόνα, αν μπορούμε να την έχουμε, είναι απαραίτητη στον πολίτη για να κατανοήσει και να κρίνει για ποιους πραγματικά πρόκειται. Αν κάποιος είναι διαταραγμένος στην ιδιωτική του ζωή, μπορεί να είναι σωστός στη δημόσια και να αφήνει τη διαταραχή σπίτι του; Αν κάποιος είναι ανίκανος στην ιδιωτική του ζωή, είναι ξαφνικά ικανός στη δημόσια; Αν κάποιος είναι ιδιωτικά δαίμονας μπορεί να είναι δημόσια άγγελος; Συνεπώς, η προσπάθεια να μείνουν κρυφές οι πτυχές της ιδιωτικής ζωής των κυβερνώντων μάλλον εκ του πονηρού προέρχεται και δεν σημαίνει τίποτα άλλο παρά την προσπάθεια απόκρυψης αρνητικών πλευρών. Αν κάποιος είναι άμεμπτος στην ιδιωτική του ζωή τι πρόβλημα έχει να την πληροφορηθεί ο λαός; Μήπως πράγματι οι κυβερνώντες πρέπει να ζουν πίσω από διάφανους τοίχους; Μήπως οι ιδιωτικοί δαίμονες πρέπει να πάψουν να εμφανίζονται ως δημόσιοι άγγελοι και να εξαπατούν τον κόσμο; Μήπως χρειάζεται απομυθοποίηση και αποδοχή της αλήθειας;

Αντί λοιπόν να αποκρύπτουμε τη σκιερή πλευρά του εαυτού μας, που έτσι και αλλιώς υπάρχει, μήπως πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτό το τεράστιο ηθικό πρόβλημα σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο; Γι’ αυτό απαιτείται παιδεία ικανή να μας αλλάξει πραγματικά: Τότε μόνο θα λυθούν τέτοια προβλήματα, όταν συνειδητοποιήσουμε ως άτομα και κοινωνία ότι εμείς οι ίδιοι φταίμε και γι’ αυτό πρέπει να πάρουμε την ηθική απόφαση να αλλάξουμε. Η αναγνώριση και αφομοίωση της Σκιάς συνιστά μια τέτοια αλλαγή. Η καθαρότητα και διαύγεια που πολλοί άνθρωποι, και κυρίως οι καλλιτέχνες, επιδιώκουν για τη ζωή και το έργο τους, δεν μπορεί να επιτευχθεί όταν στην ‘άλλη πλευρά’ καραδοκεί η Σκιά, που σύμφωνα με τον Jung “Our shadow taller than our soul”.

 

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.