Loading...
ΘέατροΠρωτοσέλιδοΤΕΧΝΗ

Κωνσταντίνος Μπούρας: Ένας «Θεόφιλος» εις αναζήτησιν τής προ πολλού χαμένης ελληνικότητος μεγαλουργεί στο θέατρο «Άλφα»

Η περίφημη γενιά τού 1930 ανέδειξε τους μέγιστους νεοέλληνες λογοτέχνες τού εικοστού αιώνα για τρεις λόγους: πρώτον, ήταν γενιά, ομάδα, εύψυχη και ομονοούσα εν πολλοίς, δεύτερον αναζητούσε στην ελληνικότητα τα διεθνή ανθρωποκεντρικά και ανθρωπομετρικά ουμανιστικά ιδεώδη και τρίτον και σοβαρότερο: πάλεψαν με την γλώσσα την ελληνική, όσες άλλες κι αν ομιλούσαν – δημιούργησαν κι επεξέτειναν ένα γλωσσικό όργανο ευεπίφορο στην διατύπωση μεγάλων εννοιών και πολυπλόκων νοημάτων. Ήταν παγκόσμιοι γιατί αναγνώρισαν την λαϊκή παράδοση, μελέτησαν τα δημοτικά τραγούδια και τα πανάρχαια γονιμολατρικά δρώμενα και δεν ήταν συμπλεγματικοί ως προς τους πολιτισμούς και τα ιδιώματα τής Εσπερίας.

Σήμερα τι απέμεινε από όλους αυτούς τους γίγαντες τού πνεύματος, εκτός από το να τους διδασκόμαστε στα σχολεία; Ποιοι είναι οι επίγονοί τους; Ποιοι ακολουθούν την ίδια δύσβατη ατραπό; Πόσοι δεν ομιλούν καλύτερα τις άλλες μείζονες γλώσσες και ντρέπονται για την περιορισμένη γλωσσική τους οδύνη;

Τα περισσότερα διδακτορικά Φιλολογίας σήμερα έχουν κολλήσει στην γενιά του 1930, λες και οι επόμενες γενιές δεν υπάρχουν. Και μήπως δεν υπάρχουν; Μήπως βιάστηκαν να αλλοτριωθούν και να εξωνηθούν; Πού είναι ο Διαφωτισμός σήμερα; Πόλεμος γίνεται και κανείς δεν μιλάει για τα αυτονόητα: «ΙΣΟΤΗΤΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΑΔΕΛΦΟΣΥΝΗ ΌΛΩΝ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΤΗΣ ΓΗΣ». Συμφέροντα, συμφέροντα, συμφέροντα. Καιροσκόποι διπλωμάτες, ακόμα και στις τάξεις των πνευματικών ανθρώπων. Κυρίως εκεί.

Ευτυχώς που ήταν οι μεγάλοι (του περασμένου αιώνος) κι αναγνώρισαν εγκαίρως το μεγαλείο τού Θεόφιλου, την λαϊκή λαλιά τού Μακρυγιάννη και του Κολοκοτρώνη, τον γνήσιο καημό του ρεμπέτικου που μεταφέρει βυζαντινές μελωδίες και πατάει πάνω στους ίδιους αρχαίους «δρόμους», ευτυχώς που υπάρχουν εκείνοι που δεν βιάστηκαν να δηλώσουν άθεοι και απάτριδες κι αναγνωρίζουν ακόμη τον γλωσσικό, μουσικό και ρυθμικό πλούτο των εκκλησιαστικών ψαλμών, την μαγεία των τελετών, όλα όσα τέλος πάντων κάνουν την υλιστική μας πραγματικότητα ελάχιστα υποφερτή.

Κι ερωτώ: πώς νοείται πνευματικός άνθρωπος χωρίς πίστη στο πνεύμα; Είναι οξύμωρο, σαν τους ερευνητές τής ψυχής που αρνούνται την ύπαρξή της και πουλάνε «αέρα-πατέρα» για να το πούμε λαϊκά.

Σήμερα κατέληξε να είναι ντροπή να πεις πως είσαι από χωριό, όμως η αρχοντοχωριατιά και η δοκησισοφία, ο σοφολογιοτατισμός έχει περισσέψει και η πάμπλουτη ελληνική λαλιά φθίνει συνεχώς, στις επιγραφές, στις τηλεοπτικές σειρές αλλά όχι και στις καρδιές μας.

Κλαίει ο κόσμος που πάει να δει τον Θοδωρή Προκοπίου να υποδύεται έναν αληθοφανέστατο και χαμηλόφωνο γίγαντα (παρά το πενιχρό ανάστημά του) Θεόφιλο, Παγκόσμιο Έλληνα και μαχητή τής Ελευθερίας.

Αριστουργηματικό και μελοδραματικό το κείμενο τού Θανάση Σκρουμπέλου, μεταφέρει όμως την συγκίνηση ατόφια χάρη στην σκηνοθεσία τού Νίκου Βερλέκη, τον σκηνικό διάκοσμο και το κοστούμι που φιλοτέχνησε η Ανθή Σοφοκλέους. Απόλυτα ταιριαστή και η μουσική επιμέλεια από τον Δημήτρη Κοντογιάννη.

Φωτογραφίες: Τσβετομίρ Τσάνκοβ / Τέρπος Παπαθεοδωρου.

Official Trailer: Μαρίνα Λεοντάρη, Γιάννης Σαρηγιάννης.

Αφίσα: Ρένα Καλογερή

Επικοινωνία: Κατερίνα Ζαχαριουδάκη

Οργάνωση παραγωγής: Μαντάμ Σαρδάμ.

 

Ερμηνεύει πειστικότατα (χωρίς κανένα …σαρδάμ) ο συγκινητικότατος Θοδωρής Προκοπίου. Μια ερμηνεία που αξίζει ΒΡΑΒΕΙΟ ΚΟΥΝ!!!!

ΜΗΝ ΤΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ. ΑΣ ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ Ό,ΤΙ ΠΟΛΥΤΙΜΟΤΕΡΟ ΈΧΟΥΜΕ: ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΖΩΤΙΚΗ ΜΑΣ ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.

ΜΟΝΟΝ ΈΤΣΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΓΟΜΑΣΤΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΙ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ. Όσοι ραγιάδες θέλουν ας λέγονται παγκοσμιοποιημένοι, μεταποιημένοι και μεταποιητές, Ταρτούφοι και Αρχοντοχωριάτες, Σοφολογιότατοι και Δοκησίσοφοι.

Αρκετά πια με την εισαγωγή και την εμπορική αντιπροσώπευση ληγμένων πρωτοποριών. Κουραστήκαμε και κουράσανε το κοινό, όμως – ευτυχώς – δεν το χάσαμε! Εν μέσω πολέμου και κορωνοϊού κατακλύζει θεατρικές και μη θεατρικές αίθουσες-χώρους προκειμένου να μεταλάβει των αχράντων μυστηρίων ενός Πολιτισμού σοφών που –  ευτυχώς – ακτινοβολεί ακόμη.

Ναι, η γενιά τού 1930 ήταν μεγάλη!!! Γιατί δεν την ξεπεράσαμε μέχρι σήμερα!!! Δυστυχώς. Δυστυχέστατα!!!

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

https://konstantinosbouras.gr

info:
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
 
Ο «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» επιστρέφει και πάλι …στην Αθήνα
στο  Θέατρο ΑΛΦΑ
 
ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΕΩΣ 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ
 
το θεατρικό έργο του Θανάση Σκρουμπέλου
με τον Θοδωρή Προκοπίου
σε σκηνοθεσία Νίκου Βερλέκη 
 
Ο “Θεόφιλος” επιστρέφει και σήμερα,  “πάντα θα επιστρέφει….”!!
 
 
Η παράσταση που παρουσιάστηκε για τρεις συνεχόμενες επιτυχημένες θεατρικές σαιζόν, και κέρδισε το κοινό σε Αθήνα και σε όλη την Ελλάδα, συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία της στο  Θέατρο  ΑΛΦΑ, σε νέα ημέρα και ώρα, κάθε Τετάρτη απόγευμα στις 7.00 μμ , για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
 
Οι παραστάσεις παρατείνονται λόγω ζήτησης του κοινού έως την
Τετάρτη 13 Απριλίου.
 
Ø  Το έργο «Θεόφιλος» παρουσιάστηκε στην Βουλή των Ελλήνων, το Δεκέμβριο του 2021,  στα πλαίσια των εορτασμών των 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, 87 χρόνια έπειτα από το «πέρασμα»  του μεγάλου ζωγράφου από την ζωή…
 
Λίγα λόγια για το έργο:
Παρακολουθούμε τα βήματα του από την εφηβεία και το πρώτο του ταξίδι από την Μυτιλήνη στη Σμύρνη για να βρει το δρόμο του και ακολουθώντας το όνειρο για την “ζωγραφιά” θα φτάσει μέχρι το Βόλο…. το Πήλιο …  να πολεμήσει για την πατρίδα, τα οράματά του…!   
 
Ο ανεκπλήρωτος έρωτας για την Αθήνα ….. η απόρριψη…. ο χλευασμός… η φτώχεια… είναι η καθημερινότητα του.
 
Η επιστροφή στη γενέτειρα και η λυτρωτική συνάντηση με τον Στρατή Ελευθεριάδη θα είναι η πρώτη αναγνώριση…. η ουσιαστική δικαίωση όμως θα έρθει μέσα από τα ίδια του τα έργα.!!
 
Εικόνες και παραστάσεις από την επανάσταση και τα γεγονότα περνούν μπροστά από τον “θεατή”, που επικοινωνεί μέσα από τα έργα με τον σπουδαίο αυτό καλλιτέχνη και φιγούρες όπως ο Αθανάσιος Διάκος , ο Ρήγας Φεραίος, ο Παύλος Μελάς  κ.α. λαμβάνουν άλλη διάσταση στον δικό του καμβά. 
 
“Η ιστορία είναι άνεμος που την καταλαβαίνεις όταν την ανασαίνεις.”
 
Ø  Η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα του Μουσείου Θεόφιλος και του Δήμου Μυτιλήνης.
 
Στο θέατρο τηρούνται όλα τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας εν όψει της νέας πραγματικότητας του ιού COVID-19.
 
Συντελεστές
 
Κείμενο : Θανάσης Σκρουμπέλος
Σκηνοθεσία  : Νίκος Βερλέκης
Σκηνικά – Κοστούμια  : Ανθή Σοφοκλέους
Μουσική επιμέλεια : Δημήτρης Κοντογιάννης
Φωτογραφίες: Τσβετομίρ Τσάνκοβ / Τέρπος Παπαθεοδωρου
Official Trailer : Μαρίνα Λεοντάρη , Γιάννης Σαρηγιάννης
Αφίσα : Ρένα Καλογερή
Επικοινωνία : Κατερίνα Ζαχαριουδάκη
Οργάνωση παραγωγής : Μαντάμ Σαρδάμ
 
Ερμηνεύει ο Θοδωρής Προκοπίου
 
Info
 
Παραστάσεις
Κάθε Τετάρτη στις 7 μμ
 
Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων
 
Διάρκεια παράστασης
60 ‘ (χωρίς διάλειμμα)
 
Τιμή εισιτηρίων
10 ευρώ
8 ευρώ μειωμένο (Άνεργοι, Φοιτητές, ΑΜΕΑ)
 
Προπώληση εισιτηρίων
https://www.ticketservices.gr/event/theofilos-theatro-alfa/ 
 
Τηλ επικοινωνίας και πληροφοριών
694-2693745 / 693-6555719 / katerinazah@gmail.com
 
Οργανωμένες παραστάσεις σε σχολεία και συλλόγους τις καθημερινές
 
Official Video Link
 
https://www.youtube.com/watch?v=MK3tJQma1uc&t=50s
 
https://www.youtube.com/watch?v=3eE0ue72j0w
 
 
ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΦΑ
Πατησίων 37 (εντός της στοάς)
10432, Αθήνα
Τηλ.: 210 520 1828
Web: https://www.alfatheater.gr/
FB page : https://m.facebook.com/alfatheater.gr/

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.