Loading...
ΘέατροΠρωτοσέλιδοΤΕΧΝΗ

Κωνσταντίνος Μπούρας: Orestea από το Sardegna Teatro.

Μία αριστοτεχνικά συμπυκνωμένη αλλά όχι και συμπιεσμένη «Ορέστεια» για θέατρο τσέπης ή θέατρο δωματίου (kammerspiele) στο πάντα εύστοχων επιλογών ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ.

 

 

Σπανίως βλέπω τόσο άρτια μεταφρασμένες και διασκευασμένες τις αρχαίες τραγωδίες, όσο σε αυτή την παραγωγή τής Orestea από το Sardegna Teatro στο πάντα ατμοσφαιρικό και φιλόξενο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν επί της οδού Φρυνίχου 14.

Μυσταγωγία με κάποιους από τους θεατές καθισμένους τοξωτά γύρω από τον διαγώνιο διάδρομο της σκηνής, όπου παρέλαυναν αποσπασμένα από τη σκιά και μετά ξαναγύριζαν στο σκότος τα δρώντα πρόσωπα, εναλλάσσοντας ρόλους, προσωπεία και περσόνες.

Ο Χορός διευρυμένος, περιελάμβανε σκηνή, πλατεία και εξώστη. Αναπεπταμένος ο σκηνικός χώρος, ο σκηνικός χρόνος όμως αυστηρός και ο ρυθμός αδέκαστος, προσαρμοσμένος στην δραματική οικονομία που θα άντεχε χωρίς να δυσανασχετεί ο σύγχρονος θεατής.

Η αρχαία τριλογία είναι ήδη υπερβολική ακόμα και για τον σύγχρονο επαρκή θεατή, ακόμα και για τον πλέον συνδημιουργικό αναγνώστη ενός «μεγάλου μυθιστορήματος τού δέκατου ένατου αιώνα» παραδείγματος χάριν.

Από αυτού του σημείου όμως μέχρι του «όλη η Ορέστεια σε μία ώρα» είναι μεγάλη η απόσταση, με ενδιάμεσο και μετρημένο σταθμό αυτή την υπέροχη συγκεκομμένη διασκευή.

Η ιταλική γλώσσα παρέπεμπε στην πρόσληψη του αρχαίου δράματος από τους Ρωμαίους και στην αμαλγαματοποιημένη ενότητα τού λεγόμενου ελληνορωμαϊκού πολιτισμού.

Παλεύοντας ανάμεσα στον ρεαλισμό, στον νατουραλισμό, στον μαγικό ρεαλισμό και στην επανατελετουργοποίηση του αστικού θεάτρου με την αναβάπτισή του στα λαϊκά γονιμολατρικά δρώμενα, σκηνοθέτες και ηθοποιοί έφτιαξαν ένα απολύτως αναγνωρίσιμο επιχώριο θέαμα με απαιτήσεις συγχρονικής διαχρονικότητας. Τι πιο αιώνιο από την θεατρική στιγμή όταν είναι καίρια;

Εύστοχος διασκευαστής, δραματουργός ο Valentino Mannias με βοηθό τον Ida Treggiari.

Ανατριχιαστικός και θριλερικός ο ηχητικός διάκοσμος.

Πρωτότυπη μουσική και σχεδιασμός ήχου: Luca Spanu

Συνεργασία στη δραματουργία: Emilia Agnesa

Με τους: Maria Grazia Sughi, Lea Gramsdorff, Fabiano Fantini, Guiseppe Palasciano,   Marina Occhionero, Valentino Mannias.

Δεν θα ξεχωρίσω κανέναν από τους ηθοποιούς παρ’ όλο που κάποιοι διακρίνονταν από την νατουραλιστική περιγραμματικότητα της σκιάς τους, ήταν όπως απαξάπαντες και απαξάπασες εναρμονισμένοι και συντονισμένοι στο τελικό κείμενο της μεταγραφής.

Έντονες οι εναλλαγές των φωτισμών κατεδείκνυαν την αρχετυπικήν σύγκρουσιν Φωτός-Σκότους, ενώ το Καλό και το Κακό υποτασσόταν στην αρχαία ελληνική ηθική της ανταπόδοσης και στην θεολογία των διπλωματικών συμφωνιών, συμβάσεων με ανταποδοτικά ωφέλεια, καταπαύσεως πυρός και εκεχειριών μεταξύ παλαιών και νέων δαιμόνων.

Οπωσδήποτε δεν βλέπουμε συχνά τόσο καλές, επιτυχημένες και λειτουργικές, τελετουργικές απόπειρες ερμηνείας (κι αναβίωσης, ενίοτε) του αρχαίου δράματος, μήτε στην Μικρά μήτε στην Μεγάλη Επίδαυρο μήτε στα λοιπά κλειστά θέατρα της ημεδαπής. Οι περισσότεροι μεταμοντερνίζουν άνευ ευτελείας και διασκευάζουν ασυστόλως μετά… δοκησισοφίας (για να το πω αριστοκρατικότερα).

Παράδειγμα, υπόδειγμα και όαση στα νεοελληνικά αρχαιοπρεπή και αρχαΐζοντα θεατρικά μας πράγματα.

Δεν είμαι ξενομανής αλλά πασχίζω να είμαι δίκαιος.

Τα συγχαρητήρια ανήκουν σε όλους.

 

Με ενθουσιασμό ελεγχόμενο και μετριασμένο κατόπιν υποδείξεως της αρχισυντάκτριάς μου,

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

www.konstantinosbouras.gr

 

info:

ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΡΟΛΟΥ ΚΟΥΝ
 ΦΡΥΝΙΧΟΥ
Φρυνίχου 14, Πλάκα
 
Orestea
από το Sardegna Teatro
 6, 7, 8 Οκτωβρίου και ώρα 21.00
 
Μετά τον εξαιρετικό “Macbettu” (μια «σαρδηνιακή» εκδοχή του ‘Μάκμπεθ’ του Σαίξπηρ από    τον Alessandro Serra) που παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο πλαίσιο του «ITALIAN FOCUS» που διοργάνωσε το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν τον Οκτώβριο 2019 προσκαλώντας στην Ελλάδα θέατρα της Κάτω Ιταλίας, το Sardegna Teatro (Κρατικό Θέατρο της  Σαρδηνίας) επανέρχεται στο Θέατρο Τέχνης με αρχαίο ελληνικό κείμενο και ανοίγει την πρώτη μετα-covid χειμερινή σεζόν.  
 
6-7-8 Οκτωβρίου, ώρα 9μ.μ.,  θα δούμε στη Φρυνίχου 14, μια νέα παραγωγή της «Ορέστειας» (Orestea) που φέρει την υπογραφή και την πολύ ενδιαφέρουσα ματιά ενός επίσης ταλαντούχου σκηνοθέτη-συγγραφέα και σταθερού συνεργάτη του Sardegna Teatro, του Valentino Mannias.
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πρόβες για αυτή τη νέα εκδοχή της Ορέστειας για έξι ερμηνευτές, ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2020 στο πλαίσιο των residencies που  διοργανώνει στην Μονεμβασιά η Between the Seas.  Η παράσταση έκανε μόλις πρεμιέρα στη Σαρδηνία την 1η Σεπτεμβρίου 2021 και έρχεται στην Αθήνα σε συνεργασία του Θεάτρου Τέχνης με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο και την Ιταλική Πρεσβεία (Project Tempo Forte).
 Η γέννηση της δημοκρατίας, η σχέση του ιδιωτικού με το δημόσιο, η σχέση ανδρών- γυναικών,  η επίγεια και η «άλλη ζωή», είναι κάποια από τα ζητήματα στα οποία εστιάζει η νέα πρόταση του Sardegna Teatro που θα παρουσιαστεί με ελληνικούς υπέρτιτλους για τρεις μοναδικές παραστάσεις στη σκηνή της Φρυνίχου 14 του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν .
 
ΟΡΕΣΤΕΙΑ του Αισχύλου
Σύλληψη, σκηνοθεσία και δραματουργία: Valentino Mannias
Βοηθός σκηνοθέτη: Ida Treggiari
Πρωτότυπη μουσική και σχεδιασμός ήχου: Luca Spanu
Συνεργασία στη δραματουργία : Emilia Agnesa
Με τους:  Maria Grazia Sughi, Lea Gramsdorff, Fabiano Fantini, Guiseppe Palasciano,   Marina Occhionero, Valentino Mannias.
Σκηνογράφος :  Tiziano Fario            
Light designer: Loic François Hamelin
Μηχανικός ήχου:  Alessandro Pulloni
Κοστούμια: Serena Trevisi Marceddu
Συμπαραγωγή: Sardegna Teatro- CSS Teatro Stabile di Innovazione del Friuli Venezia Giulia
Με την υποστήριξη των:  Ιταλική Πρεσβεία της Αθήνας Project Tempo Forte, Ίδρυμα της Σαρδηνίας,  Between the Seas (Αθήνα/Νέα Υόρκη)
Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους Maurizio Schmidt, “Sotziu Tenore Nugoresu”,  Emanuele Garau
Διάρκεια: περίπου 100’
 
Περισσότερες πληροφορίες στο https://www.sardegnateatro.it/spettacolo/orestea
Το Θέατρο Τέχνης θα λειτουργήσει ως covid free χώρος υποδεχόμενος αποκλειστικά θεατές με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης και τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.