Δεν ξέρω εάν και κατά πόσον ο κατ’ εξοχήν ελισαβετιανός δραματικός ποιητής θα έβρισκε το συγκεκριμένο πολυθέαμα-ακρόαμα χαριτωμένο. Αυτό φυσικά και δεν μπορώ να το γνωρίζω. Εγώ πάντως το βρήκα χαριτωμένο και οι νεότεροι θεατο-ακροατές ξετρελάθηκαν μέχρις ενθουσιώδους αποθεωτικού χειροκροτήματος. Κάποιοι γνήσιοι εκπρόσωποι τής γενιάς τού 1970 αποχώρησαν εγκαίρως κι όλες/όλοι/όλα στο τέλος είμασταν ευχαριστημένοι, για άλλους λόγους ο κάθε ένας, η κάθε μία, το κάθε ένα έλλογο ελαφρώς διαταραγμένο, ευθαρσώς σαλεμένο κι άκρως ευφάνταστο διονυσιακό όν που μπορεί να διασκεδάζει παρακολουθώντας αυτή την καλοστημένη παράσταση, αν όχι και να ψυχαγωγείται.
Προσωπικά, επειδή διακρίνομαι από στοχοπροσήλωση και δεν χαρακτηρίζομαι από διάσπαση τής προσοχής, το να βλέπω tetris (και μάλιστα ασπρόμαυρο) στην οθόνη δεξιά, τους πολυπληθείς ανήσυχους υπερκινητικούς ερμηνευτές σε περίτεχνα γκρουπαρίσματα εντός κι εκτός σκηνής (στα πλάγια τής αίθουσας), υπέρτιτλους που χωρίζουν το αφήγημα σε «σκηνές», που ανάλογα με τον τίτλο προσπαθείς να εικάσεις τα επί σκηνής τεκταινόμενα και τι σχέση έχουν με το σαιξπηρικό ιστορικό δράμα… όχι μόνον δεν με εζάλισε αλλά με έτερψε απροσδόκητα!!! Αυτό θα πει θεατρική τάλαντον και σκηνική επιτέλεσις. Δεν το γράφω διόλου ειρωνικά, αλλά ένιωσα μια ομοιοπαθητική γαλήνη να με κατακλύζει μετά τα πρώτα 10-15 λεπτά τής αναγκαστικής εξοικείωσης με τον παραστασιακό πολύπλοκο κώδικα.
Τελικά η διάρκεια ήταν σοφά υπολογισμένη, «τόσο-όσο», κανείς και καμία από τους εναπομείναντες / τις εναπομείνασες δεν κουράστηκε και φύγαμε ανακουφισμένοι, ξεκούραστοι, φρέσκοι ή …μυοχαλαρωμένοι. Εγώ πάντως κοιμήθηκα αμέσως μετά, παρ’ όλο που είχα πιει δυνατό καφέ πριν, μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά. Μα αυτή δεν ήταν και η πρωταρχική δραματοθεραπευτική πλευρά τού λαϊκού θεάτρου; Τώρα, όσον αφορά την Ποίηση και μάλιστα την Υψηλή, αυτό είναι ένα άλλο επίκαιρο θέμα. «Ο ευρών αμειφθήσεται»… Γενικώς κι αορίστως. Τυχερός ο Σαίξπηρ που έζησε σε ποιητική εποχή. Ή μήπως δεν ήταν κι Αυτός την μεταβόλισε;
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός.

info:
https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/errikos-o-tetartos/
14 – 29 Μαΐου
Στην πέμπτη του ενασχόληση με έργο του Γουίλλιαμ Σαίξπηρ ο Αλέξανδρος Κοέν ανεβάζει σε πανελλήνια πρώτη παρουσίαση το έργο Ερρίκος ο Τέταρτος – Η διαδοχή σε μια πειραματική εκδοχή.
Το ιστορικό αυτό έργο του Σαίξπηρ –παρότι βασίζεται στα αληθινά γεγονότα της επανάστασης εναντίον του Βασιλιά Ερρίκου Τέταρτου (1402)– δεν αποτελεί μάθημα ιστορίας, δεδομένου πως δεν είναι ιστορικά ακριβές. Ο ποιητής του χρησιμοποιεί την… ιστορία για να εξετάσει την πορεία του βασιλιά Ερρίκου του Τέταρτου και του γιου του και διαδόχου του θρόνου. Εντέλει κατορθώνει να μιλήσει για τη σύγκρουση δύο γενεών σε κατάσταση διαδοχής, και να μελετήσει διεξοδικά το κρίσιμο ζήτημα των σχέσεων της παλαιότερης με τη νεότερη γενιά.
Η παράσταση εκκινεί από το κείμενο του Σαίξπηρ προκειμένου ν’ ανοίξει έναν τολμηρό διάλογο πάνω σε ζητήματα όπως η αλλαγή, η επανάσταση, το αδιέξοδο, το χάσμα των γενεών, οι ψευδείς ειδήσεις, η μάχη του ορθολογισμού ενάντια στο ρομαντισμό, ο έρωτας ασφαλώς, το προνόμιο αλλά και το βάρος που κουβαλά το Παρελθόν – και βέβαια η επώδυνη διαδικασία της διαδοχής σε οποιαδήποτε μορφή της. Κι όλα αυτά ενταγμένα σε μια εποχή ταραγμένη και γεμάτη ανασφάλεια. Θέματα, δηλαδή, που διατρέχουν τόσο την εποχή του Ερρίκου του Τέταρτου, όσο και του Σαίξπηρ, όσο και τη δική μας. Κι όλα αυτά δοσμένα μέσα από την αισθητική της εποχής μας – με πολλή μουσική, χορό και ποίηση.
Συντελεστές
δραματουργία-μετάφραση-σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν
σκηνικά-κοστούμια: Αλέγια Παπαγεωργίου
μουσική: Γιώργος Πούλιος
κινησιολογία: Σοφία Μιχαήλ
φωτισμοί: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
δραματολόγος: Ξένια Γεωργοπούλου
βοηθός σκηνοθέτη: Λευτέρης Μαργιόλας
παίζουν (αλφαβητικά):
Αντώνης Αγγελιδάκης, Σωτήρης Αναστασόπουλος, Στέλλα Βασιλάκη, Ελίζα Γεροντάκη, Βιβιάννα Γιαννούτσου, Χρήστος Δούφης, Claudio Kaya, Νικολέτα Καρνέζη, Γιώργος-Άγγελος Κορώνης, Αναστασία Κοτσώνη, Γιάννης Κούλπερ, Λήδα Κουντουρέα, Μαρία Κραμποκούκη, Φένια Μαϊδώνη, Αθηνά Μαμωνά, Ελένη Μανώλογλου, Αρχοντούλα Μαρίνου, Καλλιόπη Ματούλη, Πηνελόπη Μαυρίδη, Μαριάννα Μεσσαλά, Στάθης Μητσιώνης, Δανάη Παπαδάκη, Μαρία Πλατάρου, Μαίρη Πούλα, Έλλη Ρόκκα, Αγγελική Τούντα, Λυδία Τσαμασφύρα, Κριστίνα Τσιουμποτάρου, Γιώργος Φάκας, Νίκος Φραγκιουδάκης, Πηνελόπη Φωτίου, Ζωή Χρόνη
και η Σοφία Μιχαήλ
επικοινωνία-προβολή: Νταίζη Λεμπέση
γραφίστας: Πέτρος Παράσχης
φωτογραφίες: Νικίτα Κουνίτσκιϊ.
482