You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: «Ράφτης Κυριών» τού Φεϋντώ στο Θέατρο Γκλόρια σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα με διαδραστική αποστασιοποίηση, συνοδεία ζωντανής μουσικής.

Κωνσταντίνος Μπούρας: «Ράφτης Κυριών» τού Φεϋντώ στο Θέατρο Γκλόρια σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα με διαδραστική αποστασιοποίηση, συνοδεία ζωντανής μουσικής.

Το λεγόμενο «καλογραμμένο έργο» τού Σκριμπ είναι πρότυπο για τη γαλλική δραματουργία μέχρι σχεδόν τη δραματική αποδόμηση και το χαοτικό μεταμοντέρνο, τότε που ξεχάστηκαν οι παλαιές, δοκιμασμένες πανάρχαιες αφηγηματικές τεχνικές κι οι διαδοχικές, απρόβλεπτες αλλεπάλληλες ανατροπές που παρατηρούμε και ανιχνεύουμε στον Φεϋντώ έγιναν λεκτικές και ψευδοφιλοσοφικές νοητικές ακροβασίες άνευ νοήματος, χωρίς να πατάνε στις προσλαμβάνουσες εικόνες τού θεατή και δίχως να προκαλούν κάποιου είδους έξαρση ή αναταραχή τού θυμικού.

Ακόμα και ο Μπρεχτ σήμερα είναι ξεπερασμένος. Η μπρεχτική «αποστασιοποίηση» ακυρώνεται εν τοις πράγμασι στη «Μάνα Κουράγιο», ακόμα και στον επιστημονικό αντιφεουδαρχικό «Γαλιλαίο» του που ξεχειλίζουν από συναίσθημα και παρασύρουν τον θεατή σε μια δίνη…

Εδώ, σε αυτή την παράσταση με αφηγητή-κομπέρ που παραπέμπει στο βερολινέζικο καμπαρέ τού Μεσοπόλεμου, ο Κακλέας επιδεικνύει τις ικανότητές του σε αυτό που ξέρει καλά: να κινεί ομάδες ηθοποιών σε αξιοθαύμαστα μηχανικώς κινούμενα περίπλοκα σκηνικά. Κοστούμια κι εξεζητημένες περούκες δίνουν ένα ρετρό χαρακτήρα στο όλον θέαμα που δανείζεται κάτι από την αισθητική των κόμικς.

Ο επί σκηνής (στο δεξί πλάι τού προσκηνικού) μουσικός τονίζει την στυλιζαρισμένη αναληθοφανή όψιν τού όλου θεάματος που και ακρόαμα είναι.

Απόλυτα συγχρονισμένες επαγγελματικές ερμηνείες, ρέον λόγος, διασκέδαση κάπως βεβιασμένη, ψυχαγωγία ουδαμώς…

Όμως μετά από δύο ώρες βγαίνεις ξαλαφρωμένος από το θέατρο ξεχνώντας τα προβλήματά σου. Μια μπυρίτσα πριν ή μετά βοηθάει οπωσδήποτε.

Σε αυτό το θέατρο βλέπουμε μόνον λαοφιλή θεάματα κι έτσι θα συμβεί και με ετούτο. Ο κόσμος συρρέει για να ανασάνει, για να ανακουφιστεί, για να γυρίσει στο σπιτικό του συγχωρώντας εαυτόν τε και αλλήλους.

Όσο για την απιστία, την αστική ερωτική προδοσία (αμοιβαία μεταξύ συζύγων), εεεε, ας μην το συζητήσουμε καλύτερα στη χαοτική μετανεωτερική εποχή μας. Το αντίθετο θα γίνει must σε λίγο… Αρκετή η ψυχαναγκαστική κατανάλωση ιδρωμένων τε και ιδροκοπούντων σωμάτων… Enough is enough!!!

Δείτε αυτή την παράσταση με το ταίρι σας και σφίξτε του το χέρι (κατά τη διάρκεια)…

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός.

 

info:

https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/raftis-kyrion-se-skinothesia-gianni-kaklea/

 

ΡΑΦΤΗΣ ΚΥΡΙΩΝ σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα
ΘΕΑΤΡΟ ΓΚΛΟΡΙΑ – ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
29 Οκτ – 21 Δεκ 2025
Από 17€ Εισιτήρια
Ο Ζόρζ Φεντώ μάστορας του μηχανισμού της  κωμωδίας γράφει με τρελή νεανική  διάθεση στα είκοσι δύο  του χρόνια τον «Ράφτη Κυριών». Μια κωμωδία με  δαιμονικό ρυθμό , συνεχόμενες ανατροπές, ακραίες παρεξηγήσεις , σασπένς και με απρόβλεπτη κωμική εξέλιξη.
Το θέμα του έργου είναι οι περιπέτειες των ανθρώπων που εγκλωβισμένοι σε μια σειρά ηθικών κανόνων  δεν μπορούν να αντισταθούν στις ερωτικές  επιθυμίες τους , στους ανικανοποίητους πόθους τους  και να απελευθερωθούν από την δυστυχία των αυστηρών και σεμνότυφων αντιλήψεων περί ηθικής που αναπαράγει μια συντηρητική κοινωνία
Ο ίδιος ο Φεντώ , παριζιάνος , μποέμ και γνώστης της Γαλλικής «καλής» κοινωνίας  γελάει με την υποκρισία γύρω από τους συμβατικούς  γάμους και τις σεξουαλικές επιθυμίες που έρχονται να απειλήσουν τις ηθικές επιταγές. Γνωρίζει από πρώτο χέρι την επίδειξη μιας κοινωνίας «ηθικών αρχών» που χωρίς κανένα ενδοιασμό επιδίδεται σε κάθε είδους ερωτικής ακολασίας,  ενώ προτάσσει προς τα έξω ένα πρόσωπο ηθικό και αμόλυντο.
Ο Φεντώ παίρνει την σκυτάλη από τον Μολιέρο που είχε εμμονή με την σάτιρα όλων των μορφών της υποκριτικής στάσης που αφορούσαν στα θέματα της ηθικής , της Θρησκείας ή της πολιτικής και με ανατρεπτική διάθεση που αγγίζει τα όρια του παράλογου διευρύνει  τα όρια της κωμωδίας  με στοιχεία παραδοξότητας , παραδίνοντας την σκυτάλη στο Ιονέσκο.
Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας με την ιδιαίτερη ματιά του στα κείμενα και το ανατρεπτικό του χιούμορ σκηνοθετεί  τον «Ράφτη Κυριών»  σαν ένα κωμικό πείραμα με θέμα: Η απιστία και …πως να την βγάλεις καθαρή!»
Σαν ένα κωμικό διαδραστικό masterclass , ένα εγχειρίδιο για «κολασμένες ψυχές» που ενώ δεν μπορούν να αντισταθούν στον πειρασμό της απιστίας ενδίδοντας στον κόσμο των φαντασιώσεών τους , με θαυμαστή μαεστρία καταφέρνουν να καλύψουν τις πράξεις τους  μέσα από μια  υποκριτική εικόνα  αρετής και εγκράτειας και οικογενειακής ευτυχίας!
Συντελεστές:
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ : ΕΡΡΙΚΟΣ ΜΠΕΛΙΕΣ
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ-ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΚΛΕΑΣ
ΣΚΗΝΙΚΑ – ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ : ΗΛΕΝΙΑ ΔΟΥΛΑΔΙΡΗ
ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΜΟΥΣΙΚΗ : ΒΑΪΟΣ ΠΡΑΠΑΣ
ΚΙΝΗΣΗ : ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΦΩΤΙΣΜΟΙ : ΣΤΕΛΛΑ ΚΑΛΤΣΟΥ
ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ : ΤΑΤΙΑΝΑ ΥΦΑΝΤΗ
ΒΟΗΘΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ : ΑΡΗΣ ΚΑΚΛΕΑΣ – ΓΙΩΡΓΟΣ ΨΑΡΡΑΚΟΣ
ΒΟΗΘΟΣ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΟΥ : ΙΩΑΝΝΑ ΚΑΛΑΒΡΟΥ
ΒΟΗΘΟΣ ΦΩΤΙΣΤΡΙΑΣ : ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΓΙΑΝΝΙΟΥ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΕΡΟΥΚΩΝ –  ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΟΜΜΩΣΕΩΝ : ΘΩΜΑΣ ΓΑΛΑΖΟΥΛΑΣ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΜΑΚΙΓΙΑΖ : OLGA FALEICHYK
Παίζουν οι ηθοποιοί :
Δημήτρης Μακαλιάς
Νίκη Λάμη
Στράτος Λύκος
Αθηνά Μουστάκα
Ροζαμαλία Κυρίου
Παναγιώτης Παπαϊωάννου
Γιάννης Λατούσακης
Χριστίνα Θύμη.

 

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.