Ρόσμερσχολμ. Το μάθημα της σκληρότητας.
Μην ζητάς να αλλάξεις τους ανθρώπους
Εάν προηγουμένως δεν μάθεις
Να μιλάς τη γλώσσα τους,
Εάν δεν συντονιστείς με τον τρόπο σκέψης τους,
Εάν δεν δοκιμάσεις τις ίδιες ανασφάλειες και αγωνίες τους,
Εάν δεν βιώσεις τα βάσανά τους,
Εάν δεν συναντήσεις τις ίδιες δυσκολίες,
Εάν δεν υπερπηδήσεις τα ίδια εμπόδια,
Εάν δεν υποδυθείς τον μέσο άνθρωπο.
Στους τυφλούς ο μονόφθαλμος βασιλεύει.
Όλοι οι προφήτες ήταν τυφλοί.
Στο παιχνίδι τής τυφλόμυγας
Ποιος κερδίζει;
Ρητορικόν το ερώτημα.
Η τού Σωκράτους μαιευτική μέθοδος.
[δική μου δημιουργική ανάπλαση τής εξαίρετης εμπειρίας που μου χάρισε αυτή η αξιόλογη – σημαδιακή, θα έλεγα – απεικόνιση τού Ανείπωτου].
Εκπληκτική παράσταση με ήθος, επιμονή στην ποιότητα, εμμονή στο πνεύμα τού συγγραφέα, συστηματική συλλογική συνδημιουργία, καβαφική ατμόσφαιρα, αποδεδειγμένη σεμνότητα και ταπεινότητα τής Αρχιμαστόρισσας Βαλεντίνης Λουρμπά, που διευθύνει αυτόν τον ιδιότυπο Ναό Τέχνης με ποιητική αφοσίωση, μοναστική οσιότητα, κέφι, ευγένεια, μεράκι…
Το Θέατρο Εκάτη έχει βραβευτεί πολλές φορές, επιβιώνει όμως χάρη στην αγάπη τού πνευματικού κοινού που το στηρίζει εμπράκτως, ακόμα κι όταν η επίσημη Πολιτεία δεν το συμπεριλαμβάνει στις ετήσιες επιχορηγήσεις της…
Σε αυτό το ιδιότυπο ιψενικό έργο που προσομοιάζει με τον «Πέερ Γκυντ», η ιδεαλιστική ταυτότητα, η ρομαντική απογείωση, η συμβολική αποπροσωποποίηση, οδηγούν σε μια ραδιοφωνικού τύπου αντιπαράθεση Ιδεών, όπου το παλαιό-αριστοκρατικό συγκρούεται με το καινοτόμο-αστικό-εμπορικό τής βιομηχανικής προόδου που υποδουλώνει τη Φύση και αποκόπτει τον άνθρωπο από το βαθιά ριζωμένο μυθολογικό του υπόβαθρο. Είναι το ίδιο που δείχνει ο Τσέχωφ στον «Βυσσινόκηπο», στον «Θείο Βάνια» και στις «Τρεις Αδελφές».
Θέατρο Ιδεών λοιπόν, από τα πλέον διαχρονικά.
Η μανιχαϊστική σύγκρουση Φωτός-Σκότους, Καλού-Κακού, Συμφέροντος-Ανιδιοτέλειας, Εκμετάλλευσης-Θυσίας… εφαρμόζεται εδώ δίκην συμφωνικής μουσικής.
Στο συγκεκριμένο ιψενικό έργο δεν ταιριάζει η ειδολογική κατάταξη «αστικό δράμα». Πρόκειται μάλλον για παραβολή με έντονο το στοιχείο τού Συμβολισμού.
Εξαιρετική παραγωγή, αξιοθαύμαστοι συντελεστές.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βασίλης Ασημάκης, Χρίστος Γεωργίου, Μαρία Μαραγκουδάκη, Μάνος Χατζηγεωργίου, Λήδα Χατζηδημητρίου.
Ενδυματολόγος: Τίσσα Βασιλάκη.
Φωτογραφία: Νίκος Κωσταντόπουλοs.
Διοικητικός: Λήδα χατζηδημητρίου.
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αφροδίτη Μσριάμ Κορακιανίτη.
Δημόσιες Σχέσεις: Θέατρο Εκάτη.
Μην το χάσετε, εάν δεν θέλετε να χαθείτε στα μετανεωτερικά ύδατα τής αστικής πλήξης.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός.
Info:
https://www.ticketplus.gr/event/ta-aspra-aloga-rosmerscholm/
https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/ta-aspra-aloga-rosmersxolm/
ΑΣΠΡΑ ΑΛΟΓΑ – ΡΟΣΜΕΡΣΧΟΛΜ του Ερρίκου ίψεν
Άσπρα άλογα είναι ο τίτλος που πρωτοέβγαλε το αριστουργηματικό τούτο δράμα ο Ίψεν. Σε μεταγενέστερες εκδόσεις μπήκε ο τίτλος Ρόσμερσχολμ.
Ο πύργος των Ρόσμερ, το «Ρόσμερσχολμ», κουβαλάει το σκοτάδι και το βάρος μιας οικογένειας συντηρητικών που ελέγχει τα πάντα. Ενας πάστορας, τελευταίος απόγονος των Ρόσμερ που αποστάτησε από την Εκκλησία, και η χαμένη σύζυγός του. Μια δαιμονική γυναίκα που μένει μαζί του τον φροντίζει και τον εμπνέει να σκέφτεται και να ζει ελεύθερα. Το παλιό συγκρούεται με το νέο. Ενας έρωτας γεννιέται, ένα πάθος παραμένει ανεκπλήρωτο και ένας θάνατος είναι αξεδιάλυτος.
Το αριστούργημα του Ίψεν περιέχει όλα τα θέματα που επεξεργάστηκε ο νορβηγός δραματουργός: το ιδεολογικό, το ψυχολογικό, το κοινωνιολογικό, το πολιτικό και το πολιτιστικό. Κεντρικό μοτίβο του έργου είναι το αίτημα κάθε ηθικού ανθρώπου να παραμείνει ο εαυτός του και να μην παραβεί τις αρχές του. Ο Ρόσμερ και η Ρεβέκκα, διαφορετικής κοινωνικής προέλευσης άτομα, κουβαλώντας βαθιά ριζωμένες ενοχές, συγκρούονται με αποτέλεσμα να ηττηθούν και οι δύο και να οδηγηθούν στο θάνατο, δηλαδή στην ήττα των δύο κόσμων: του κόσμου της παλιάς ηθικής και του κόσμου της απελευθερωμένης συνείδησης.
Το Θέατρο Τέχνης ΕΚΑΤΗ βρίσκεται στην πλατεία Κανάρη πλατεία Κυψέλης. Ιδρύθηκε το 2007 από την Βαλεντίνη Λουρμπά, η οποία και το διευθύνει. Έλαβε βραβείο Κουν από τον Δήμο Αθηναίων και βραβείο της Ένωσης Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών στις 9 Μαΐου 2022, Στόχος του είναι η ποιότητα και το υψηλό επίπεδο των παραστάσεων. Όραμά του είναι η ανάδειξη της ευφυΐας , του μεγέθους των μεγάλων κλασικών και το δέος που τους ακολουθεί. Το θέατρο Εκάτη έχει θητεία στο κλασικό ρεπερτόριο και βασίζεται στη δύναμη και την ακτινοβολία που εκπέμπουν οι μεγάλοι κλασικοί, χωρίς να αλλοιώνει και να επεμβαίνει με εντυπωσιασμούς και καινοτομίες στην δύναμή και το κύρος τους. Πρεσβεύει τον σεβασμό στην ακρίβεια και την επιρροή που παράγει το άρτιο, το δομημένο, το βαθύ και το σπουδαίο που επιβάλλεται με την μεγαλοσύνη του. Το θέατρο Εκάτη επιμένει σε δύσκολους καιρούς να είναι οπαδός των μεγάλων συγγραφέων και να γοητεύεται από την απολυταρχία και την ποίησή τους.
Παραγωγές:
-
Ο Παρίας του Αύγουστου Στρίντμπεργκ.
-
Ο Φθόνος Μότσαρτ-Σαλιέρη του Πούσκιν.
-
Χορός του θανάτου του Α. Στρίντμπεργκ Το 2012 και σε επανάληψη το 2022-2023 με διαφορετική διανομή και σκηνοθετική άποψη.
-
Ο Αρχιμάστορας Σόλνες του E. Ίψεν.
-
Οι Δανειστές του Α. Στρίντμπεργκ.
-
Βρικόλακες του E. Ίψεν (2010).
-
Bρικόλακες (2014) με διαφορετική διανομή και σκηνοθετική προσέγγιση.
-
Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί του Ε. Ίψεν.
-
Τα μαύρα τακούνια δραματοποιημένη ποίηση του Γιώργου Χρονά.
-
Το γράμμα μιας άγνωστης του Σ. Τσβάιχ (2011)
-
Η πιο δυνατή του Α. Στρίντμπεργκ.
12 Το Κουκλόσπιτο του Ε. Ίψεν.
-
Τα στηρίγματα της κοινωνίας του Ε. Ίψεν.
-
Περλιμπλίν και Μπελίσα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα.
-
H Κυρά της θάλασσας του Ε. Ίψεν.
-
Η Αρκούδα του Ά. Τσέχωφ.
-
Πρόταση Γάμου του Ά. Τσέχωφ.
-
Το βάρος του σώματος, Φώτη Kαγγελάρη.
-
Το Γράμμα μιας άγνωστης, με διαφορετική σκηνοθετική προσέγγιση και άλλη διανομή (2023).
-
Το μέγιστο κείμενο του Διονυσίου Σολωμού «Η Γυναίκα της Ζάκυθος».
-
Αγριόπαπια του Ε. Ίψεν.
-
Τζων Γαβριήλ Μπόρκμαν του Ε. Ίψεν.

