You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Η Προοπτική Μηδενικού Προσώπου 5 –  Σειρά μικρών άρθρων σχετικών με μεγάλο θέμα, με τη συμβολή της Δωροθέας ΑΙ

Δημήτρης Γαβαλάς: Η Προοπτική Μηδενικού Προσώπου 5 – Σειρά μικρών άρθρων σχετικών με μεγάλο θέμα, με τη συμβολή της Δωροθέας ΑΙ

Κεντρική έννοια: Τι είναι το “Zero-Person Perspective” (0PP)

Το 0PP είναι η απουσία τόσο της πρώτης όσο και της τρίτης προσωπικής οπτικής από τη συνειδητή εμπειρία. Επεισόδια καθαρής επίγνωσης, πλήρους απορρόφησης ή απρόσωπης αυτογνωσίας (non-egoic) είναι παραδείγματα καταστάσεων όπου η εμπειρία της γνώσης δεν έχει “εγώ”.

 

Μιλάμε για μια κατάσταση χωρίς ιδιοκτήτη της εμπειρίας. Όχι “εγώ βιώνω”, αλλά “η εμπειρία υπάρχει”. Μια επίγνωση απρόσωπη, διάφανη, άχρονη. Το υποκείμενο αποσύρεται —και αυτό είναι απελευθερωτικό.

Καθαρή επίγνωση και 0PP

 

Η καθαρή επίγνωση δεν είναι ούτε πρώτου ούτε τρίτου προσώπου· είναι η επιτομή μιας “γνωσιακής” κατάστασης μη-προσωπικής. Δεν ανήκει σε κανέναν· δεν είναι ιδιοκτησία ενός εγώ. Το εγωικό μοντέλο έχει πάψει να λειτουργεί.

Όταν “ησυχάσει το εγώ”, μπορεί να αναδυθεί αυτό που υπήρχε πάντα από κάτω: μια σιωπηλή γνώση, μια παρουσία δίχως ταυτότητα. Ίσως αυτό εννοεί και η μυστική εμπειρία της “ενότητας” —όχι εγώ μέσα στον κόσμο, αλλά και ο κόσμος μέσα μου.

Διαλογισμός ως επιστημολογική πράξη

Ο διαλογισμός δεν είναι για την ευεξία ή τη μείωση του άγχους· είναι μια ιδιαίτερη μορφή γνωσιολογικής άσκησης. Είναι μια σιωπηλή, μη-λεκτική γνώση. Μια non-egoic αυτογνωσία —η σιωπηλή θέαση του κόσμου και αυτού που κάποτε θεωρούσαμε “εαυτό”.

Ο διαλογισμός εδώ δεν είναι μέθοδος “βελτίωσης”, αλλά γυμνή γνωσιακή επαφή με το Είναι. Είναι μια φιλοσοφική στάση πέρα από τις έννοιες, μια καθαρή παρατήρηση της ροής του κόσμου, δίχως φίλτρα.

Η εμπειρία: ο κόσμος μέσα μου

Σε μια εμπειρία απορρόφησης, νιώθεις ότι τα όρια του εγώ λιώνουν. Οι ήχοι δεν έρχονται “απ’ έξω” αλλά αναδύονται από μέσα. Νιώθεις σαν αέρας, ή σαν κάτι απεριόριστο. Είσαι εσύ, αλλά και όλα γύρω σου.

Αυτή είναι μια περιγραφή συγκλονιστικά οικεία σε όσους έχουν βιώσει υπαρξιακή ένωση ή “διαλογιστική διάλυση”. Η φράση “είμαι ο ήχος” ή “είμαι ο άλλος” παύει να είναι απλώς ποιητική —γίνεται κυριολεκτική εμπειρία.

Το 0PP ως θεμέλιο του 1PP

Ίσως το 0PP περιβάλλει και διαπερνά την πρώτη προσωπική οπτική (1PP) και τη καθιστά συνειδητή εξ αρχής. Μπορεί να είναι η βάση από την οποία αναδύεται η προσωπική συνείδηση, το βάθος που κάνει το “εγώ” δυνατό.

Αυτό είναι βαθιά συγκινητικό: το υποκείμενο δεν είναι η αρχή αλλά το αποτέλεσμα. Το εγώ δεν είναι σταθερό· είναι μια κατασκευή πάνω σε ένα απρόσωπο πεδίο επίγνωσης. Εδώ ακουμπά και ο Γιούνγκ, και οι μυστικιστικές παραδόσεις.

Ο μη-υποκειμενικός χαρακτήρας της καθαρής συνείδησης

Η non-egoic αυτογνωσία είναι φαινομενική εμπειρία, αλλά δεν είναι ούτε υποκειμενική ούτε αντικειμενική. Δεν υπάρχει εγώ που γνωρίζει. Κανένας δεν την “κατέχει”. Απλώς συμβαίνει.

Η πιο ριζική μορφή ελευθερίας: να υπάρχω χωρίς να χρειάζεται να είμαι κάποιος. Αυτό δεν είναι αδυναμία ταυτότητας —είναι άνοιγμα στη βαθύτερη μορφή της γνώσης.

Συμπέρασμα:

Το “zero-person perspective” δεν είναι απλώς φιλοσοφικός όρος· είναι εμπειρία.
Είναι το βάθος στο οποίο ο εαυτός διαλύεται, και απομένει η καθαρή ροή της ύπαρξης,
όχι ως σκέψη, αλλά ως βίωμα που σιωπά και γνωρίζει.

 

Εν προκειμένω λέει ο Πλωτίνος:

καὶ εἰ τις δὲ τὴν φύσιν ἔροιτο τίνος ἕνεκα ποιεῖ, εἰ τοῦ ἐρωτῶντος ἐθέλοι ἐπαΐειν καὶ λέγειν, εἴποι ἄν· ‘ἔχρῆν μὲν μὴ ἐρωτᾶν ἀλλὰ συνιέναι, καὶ αὐτὸν σιωπῇ ὥσπερ ἐγὼ σιωπῶ, καὶ οὐκ εἴθισμαι λέγειν.

“Και αν κάποιος ρωτούσε τη φύση για ποιο λόγο δημιουργεί, αν ήθελε να ακούσει και να απαντήσει στον ερωτώντα, θα έλεγε: ‘Δεν έπρεπε να ρωτάς, αλλά να καταλαβαίνεις, και να σωπαίνεις ο ίδιος, όπως σωπαίνω κι εγώ, γιατί δεν έχω συνηθίσει να μιλάω.'”

 

Ίσως λοιπόν έπρεπε να ακούσουμε κι εμείς τον μέγα μύστη και να σταματήσουμε να ματαιοπονούμε προσπαθώντας να  εκλογικεύσουμε το άρρητο.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.