You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 64 – Katharine O’ Brien / Undefined Terms

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 64 – Katharine O’ Brien / Undefined Terms

1.ΥΛΙΚΟ

 

1.1 ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Katharine O’ Brien (1922-1998) ήταν μαθηματικός, μουσικός και ποιήτρια. Πήρε PhD στα Μαθηματικά από το Brown University και δίδαξε Μαθηματικά στο Smith

College, College of New Rochelle, και Deering Hight School. Δημοσίευσε ποιήματα σε πολυάριθμα περιοδικά και τη συνολική έκδοση Excavation and Other Verse (1967).

 

1.2 ΠΟΙΗΜΑ

 

Katharine O’ Brien

 

Undefined Terms

 

A point is a point, a line is a line,

a rose is a rose is a rose.

We thus undefine in the manner of Stein

some terms in unrhyme and unprose.

 

On these as foundation we lay definitions,

the girders for walls and a roof.

We assume some conditions to fit requisitions

and build us a logical proof.

 

When Hilbert found flaws in the structural scene,

he repaired the unrigor discreetly.

We know what we mean when we speak of “between”

which Euclid unnoticed completely.

 

As we trace mathematics up from its roots

to the reach of its vast propositions,

the beautiful fruits of our lively pursuits

all stem from our undefinitions.

 

1.3 ΠΟΙΗΜΑ (Απόδοση στα ελληνικά)

 

Ακαθόριστοι/ Μη-οριζόμενοι Όροι

 

Ένα σημείο είναι ένα σημείο, μια γραμμή είναι μια γραμμή,

ένα ρόδο είναι ένα ρόδο είναι ένα ρόδο.

Έτσι δεν καθορίζουμε με τον τρόπο της Στάιν

κάποιους όρους χωρίς ομοιοκαταληξία και πρόζα.

 

Πάνω σε αυτά τα θεμέλια βάζουμε ορισμούς,

τις δοκούς για τοίχους και μια στέγη.

Υποθέτουμε κάποιες συνθήκες που ταιριάζουν στις απαιτήσεις

και χτίζουμε μια λογική απόδειξη.

 

Όταν ο Χίλμπερτ βρήκε ψεγάδια στη δομική σκηνή,

επιδιόρθωσε την έλλειψη αυστηρότητας διακριτικά.

Ξέρουμε τι εννοούμε όταν μιλάμε για το «μεταξύ»

που ο Ευκλείδης παρέλειψε εντελώς.

 

Καθώς ανιχνεύουμε τα μαθηματικά από τις ρίζες τους

μέχρι την έκταση των τεράστιων προτάσεών τους,

οι όμορφοι καρποί των ζωντανών μας επιδιώξεων

όλοι προέρχονται από τους ακαθόριστους ορισμούς μας.

 

  1. ΣΧΟΛΙΑ

Αναφορά στη Gertrude Stein: Η πρώτη στροφή του ποιήματος παραπέμπει άμεσα στη γνωστή φράση της Gertrude Stein, “a rose is a rose is a rose” («ένα ρόδο είναι ένα ρόδο είναι ένα ρόδο»). Η φράση αυτή είναι παράδειγμα λογοπαίγνιου και τονίζει την ιδέα ότι κάποια πράγματα είναι απλώς αυτά που είναι, χωρίς να χρειάζονται περαιτέρω ορισμούς. Η ποιήτρια χρησιμοποιεί αυτή την ιδέα για να εισαγάγει την έννοια των «ακαθόριστων/ μη οριζόμενων όρων» στα μαθηματικά.

Γλώσσα και ρυθμός: Το ποίημα έχει συγκεκριμένο ρυθμό και ομοιοκαταληξία («rhyme and prose»), παρ’ όλο που η ποιήτρια αναφέρει ότι οι όροι που «α-καθόρισε» είναι «in unrhyme and unprose». Αυτό το παιχνίδι λέξεων υποδηλώνει την αλληλεπίδραση μεταξύ της καλλιτεχνικής έκφρασης (ποίησης) και της λογικής δομής (μαθηματικών).

Ακαθόριστοι όροι: Το ποίημα αναφέρεται στους θεμελιώδεις, μη ορισμένους όρους των μαθηματικών, όπως το «σημείο» και η «γραμμή». Αυτοί οι όροι γίνονται δεκτοί ως έχουν και αποτελούν το θεμέλιο πάνω στο οποίο χτίζονται οι μαθηματικοί ορισμοί και οι αποδείξεις. Η ποιήτρια παρομοιάζει αυτή τη διαδικασία με την κατασκευή ενός κτιρίου, όπου οι ακαθόριστοι όροι είναι τα θεμέλια, οι ορισμοί είναι οι δοκοί, και οι αποδείξεις είναι το τελικό κτίσμα.

Η συμβολή του Hilbert: Το ποίημα αναφέρει τον David Hilbert, έναν από τους πιο σημαντικούς μαθηματικούς του 20ού αιώνα. Ο Hilbert εντόπισε κενά στην αυστηρότητα των αρχικών Ευκλείδειων αξιωμάτων, ιδιαίτερα την έλλειψη σαφούς ορισμού για τη σχέση «μεταξύ». Ο Hilbert επιδιόρθωσε αυτά τα «ελαττώματα» με το αξιωματικό του σύστημα, το οποίο έδωσε μια αυστηρή βάση στη γεωμετρία. Η ποιήτρια τονίζει ότι ενώ ο Ευκλείδης παραμέλησε αυτή την έννοια, εμείς «ξέρουμε τι εννοούμε» όταν μιλάμε για το «μεταξύ».

Το ποίημα αναδεικνύει τη στενή σχέση μεταξύ ποίησης και μαθηματικών. Και οι δύο εκφράσεις ξεκινούν από θεμελιώδεις αρχές – οι ποιητικές εικόνες και οι ακαθόριστοι όροι – για να δημιουργήσουν πολύπλοκες και όμορφες δομές.

Η ποιήτρια χρησιμοποιεί μαθηματικές έννοιες (αξιώματα, ορισμοί, αποδείξεις) για να περιγράψει τη δημιουργική διαδικασία, ενώ παράλληλα χρησιμοποιεί ποιητικές εικόνες (ρόδο, κτίριο, φρούτα) για να περιγράψει τη δομή των μαθηματικών.

Το ποίημα υποστηρίζει ότι τα πιο σύνθετα και «όμορφα» αποτελέσματα τόσο στην ποίηση όσο και στα μαθηματικά, τα «fruits of our lively pursuits» (καρποί των ζωντανών μας επιδιώξεων), έχουν τις ρίζες τους σε απλές, βασικές αρχές που δεν μπορούν να οριστούν πλήρως, τους «undefinitions» . Αυτό είναι μια πολύ όμορφη παραλληλία μεταξύ της δημιουργικής διαδικασίας στην τέχνη και της λογικής δομής στην επιστήμη.

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.