You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια Β6 – Philip Larkin / Counting

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια Β6 – Philip Larkin / Counting

ΥΛΙΚΟ

 

Βιογραφικό του Ποιητή

 

Ο Φίλιπ Άρθουρ Λάρκιν (Philip Arthur Larkin, 1922–1985) ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς Άγγλους ποιητές της μεταπολεμικής περιόδου. Γεννήθηκε στο Κόβεντρι (Coventry) της Αγγλίας. Σπούδασε στο St John’s College της Οξφόρδης. Ήταν βιβλιοθηκάριος στο επάγγελμα για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, υπηρετώντας στο Πανεπιστήμιο του Hull από το 1955 μέχρι τον θάνατό του. Αυτή η σταθερή και μάλλον μοναχική ζωή επηρέασε βαθιά την ποίησή του.

 

Συνδέθηκε με την ομάδα ποιητών που ήταν γνωστή ως «The Movement» (Το Κίνημα) τη δεκαετία του 1950, η οποία αντιτασσόταν στον μοντερνισμό και υποστήριζε μια απλή, προσβάσιμη και ειρωνική φωνή. Τα ποιήματά του είναι γνωστά για τον επιγραμματικό πεσιμισμό τους, την καθημερινή γλώσσα και την εξέταση κοινών θεμάτων όπως η αγάπη, ο θάνατος, ο φόβος, η μοναξιά και η αποτυχία. Του απονεμήθηκαν πολλά βραβεία, συμπεριλαμβανομένου του Gold Medal for Poetry της Βασίλισσας (Queen’s Gold Medal for Poetry).

*

*  *

Philip Larkin / Counting

 

Thinking in terms of one

Is easily done –

One room, one bed, one chair

One person there

Makes perfect sense; one set

Of wishes can be met

One coffin filled.

 

But counting up to two

Is harder to do;

For one must be denied

Before it’s tried.

 

Απόδοση στα ελληνικά

 

Φίλιπ Λάρκιν / Μέτρημα

 

Το να σκέφτεσαι με όρους του ένα

Είναι εύκολο –

Ένα δωμάτιο, ένα κρεβάτι, μια καρέκλα

Ένα άτομο εκεί

Βγάζει απόλυτο νόημα· ένα σύνολο

Από επιθυμίες μπορεί να ικανοποιηθεί

Ένα φέρετρο γεμίζεται.

 

Αλλά το να μετρήσεις έως το δύο

Είναι πιο δύσκολο·

Γιατί το ένα πρέπει να αρνηθείς

Πριν καν το δοκιμάσεις.

*

*  *

ΣΧΟΛΙΑ

 

Α

Η άμεση σχέση του Λάρκιν με τα μαθηματικά δεν είναι γνωστή, αλλά το ποίημα παρουσιάζει ενδιαφέρουσα σύνδεση μεταξύ των αριθμών και της ανθρώπινης ύπαρξης. Αφενός, στο ποίημα, το «ένα» αντιπροσωπεύει την απλότητα, την πληρότητα της μοναξιάς και την αυτάρκεια. Οι ανάγκες του ενός ατόμου είναι συγκεκριμένες και διαχειρίσιμες (“one set / Of wishes can be met”). Το «ένα» είναι η βάση της ατομικής ύπαρξης μέχρι το τέλος (“One coffin filled”). Αφετέρου, το να φτάσεις στο «δύο» συμβολίζει την ένωση, τη σχέση, ή τη συνεργασία.

 

Ο Λάρκιν το παρουσιάζει αυτό ως δυσκολία. Η αύξηση από το 1 στο 2 στην ανθρώπινη ζωή δεν είναι απλή πρόσθεση, αλλά απαιτεί θυσία ή απώλεια του πρώτου όρου (“one must be denied”). Η δημιουργία μιας σχέσης σημαίνει την παραίτηση από μέρος της ατομικής ελευθερίας ή ταυτότητας, την άρνηση της απλής αυτονομίας του «ένα» για χάρη της πολυπλοκότητας του «δύο».

 

Συμπερασματικά, ο Λάρκιν χρησιμοποιεί τη λογική των αριθμών (counting, one, two) ως μεταφορά για να εξετάσει τη δυστυχία και την ανεπιθύμητη πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων έναντι της «καθαρής» (αλλά κενής) απλότητας της μοναχικής ζωής.

Β

Η σχέση του Φίλιπ Λάρκιν με τον άξονα Ποίηση και Μαθηματικά δεν είναι βέβαια άμεση, βιογραφική σύνδεση (δεν ήταν μαθηματικός), αλλά βαθιά θεματική και δομική σύνδεση, όπως αποδεικνύεται στο ποίημα. Ο Λάρκιν χρησιμοποιεί τη λογική των αριθμών ως ένα σχολιαστικό πλαίσιο για να εξετάσει θεμελιώδη ανθρώπινα και υπαρξιακά διλήμματα.

 

Η Αριθμητική ως Μεταφορά για την Ύπαρξη

Στο “Counting”, οι αριθμοί ένα και δύο λειτουργούν ως κεντρικές, αφηρημένες μεταφορές για διακριτές καταστάσεις της ύπαρξης:

Το «Ένα» (1), Η Αυτονομία και η Απομόνωση, αντιπροσωπεύει τη μοναξιά και την ατομική πληρότητα. Η μονάδα είναι η κατάσταση που «βγάζει απόλυτο νόημα» (“Makes perfect sense”). Με αυτή τη Λογική, μπορείς να ικανοποιήσεις ένα σύνολο επιθυμιών, να χωρέσεις σε ένα δωμάτιο, να γεμίσεις ένα φέρετρο. Η ζωή του ενός είναι μια κλειστή εξίσωση με γνωστή λύση. Είναι διαχειρίσιμη, καθαρή και οριστική.

 

Από την άλλη, το «Δύο» (2), Η Σχέση και η Πολυπλοκότητα, αντιπροσωπεύει τη σύνδεση, την ένωση, ή τη δημιουργία ενός ζεύγους. Ο Λάρκιν δηλώνει ότι το να μετρήσεις ως το δύο είναι “harder to do” (πιο δύσκολο). Η μετάβαση από το 1 στο 2 δεν είναι απλή πρόσθεση (1+1=2), αλλά απαιτεί άρνηση ή αφαίρεση. Η κρίσιμη φράση είναι: “For one must be denied / Before it’s tried” (Γιατί το ένα πρέπει να αρνηθείς / Πριν καν το δοκιμάσεις). Για να σχηματιστεί μια σχέση, η αυτονομία και η απλότητα του «ένα» πρέπει να θυσιαστούν. Η δημιουργία του «δύο» απαιτεί την παραίτηση από την ατομική ελευθερία, την άρνηση ενός μέρους του εαυτού. Η σχέση, λοιπόν, είναι μια αριθμητική ανωμαλία που διαταράσσει την τέλεια λογική της μονάδας.

 

Η Δομή: Μέτρο, Ομοιοκαταληξία και Τυπική Ακρίβεια

Ο Λάρκιν, ως ποιητής του «The Movement», ήταν γνωστός για τη χρήση παραδοσιακών δομών (μέτρο, ομοιοκαταληξία, στροφές) για να εκφράσει σύγχρονες, συχνά ειρωνικές, ιδέες. Η χρήση της τυπικής δομής και της ακριβούς γλώσσας (όπως θα έκανε ένας λογιστής ή ένας βιβλιοθηκάριος, που ήταν το επάγγελμά του) προσδίδει έναν τόνο λογικής ακρίβειας και αντικειμενικότητας στα συναισθηματικά του θέματα.

 

Ο τρόπος με τον οποίο καταγράφει τα αντικείμενα (“One room, one bed, one chair”) μοιάζει με καταμέτρηση ή απογραφή —μια προσπάθεια να βάλει σε τάξη τον χαοτικό κόσμο μέσω της τάξης των λέξεων και των αριθμών. Στο “Counting”, η σύντομη, ακριβής μορφή και η απότομη, αποφασιστική δήλωση στο τέλος δίνουν στο ποίημα τη δύναμη ενός μαθηματικού αξιώματος ή μιας λογικής πρότασης, παρά μιας συναισθηματικής εξομολόγησης.

Η Φιλοσοφική Συνεισφορά

Ο Λάρκιν χρησιμοποιεί τη μαθηματική γλώσσα για να κάνει μια φιλοσοφική κριτική στον ρομαντισμό και την αισιοδοξία για τις σχέσεις. Ενώ η τέλεια ευτυχία των ζευγαριών παρουσιάζεται συχνά ως απλός πολλαπλασιασμός της ευτυχίας, ο Λάρκιν χρησιμοποιεί την αριθμητική για να αποδείξει ότι είναι στην πραγματικότητα μια σύνθετη εξίσωση που περιέχει αρνητικούς όρους (άρνηση, θυσία). Εστιάζοντας στο μέτρημα, ο Λάρκιν υπονοεί ότι η ζωή είναι μια διαδικασία μέτρησης–όχι μόνο αντικειμένων, αλλά χρόνου, απωλειών και ευκαιριών.

 

Συνοπτικά, η σχέση του Λάρκιν με τον άξονα Ποίηση και Μαθηματικά έγκειται στην αξιοποίηση της ψυχρής, αντικειμενικής λογικής των αριθμών για να φωτίσει την πικρή, μη-λογική φύση της ανθρώπινης εμπειρίας και, ειδικότερα, τη δυσκολία της σύνδεσης.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.