Εμπνευσμένο κι εμπνευστικό [αν μου συγχωρεθεί ο νεολογισμός] σύγγραμμα από έναν φωτισμένο άνθρωπο τού Λόγου (με την έννοια τής νοησιαρχικής αριστοτελικής Λογικής) που επιτυγχάνει να βυθομετρήσει, να χαρτογραφήσει αλλά και να ταξινομήσει τον σύγχρονο πολιτιστικό χάρτη τής μουσειολογίας ως διπλωματικής πολιτικής πρακτικής με σαφείς κοινωφελείς στόχους και ευδιάκριτους αναγεννησιακούς σκοπούς.
Διακειμενικό παράθυρο στον κόσμο, θα χαρακτήριζα αυτό το διεξοδικό, λακωνικό, επεξηγηματικό, αναλυτικότατο πόνημα.
Με εξαντλητική βιβλιογραφία και έντιμες παραπομπές τίθενται ερωτήματα και δίδονται εναλλακτικές-συμπληρωματικές ενδεχόμενες απαντήσεις ανάλογα με τις γνωστές μέχρι τώρα σχολές και τις άρτι διατυπωθείσες απόψεις.
Οι βασικές συνιστώσες της μουσειακής πρακτικής δυνατότητας που εξετάζονται εδώ πέραν τής θεωρητικής μουσειολογίας είναι ενδεικτικά: η συμπερίληψη (ενάντια σε κάθε είδος σεξισμού, ρατσισμού, φασισμού), πολιτικών σχέσεων, εκπαίδευση, τουρισμός, διαχείριση κλιματικής κρίσης, οικολογικές προκλήσεις, επανασύνδεση τού Ανθρώπου με τη Φύση, διάδοση-διάχυση-μετάδοση Πληροφορίας ενάντια στη Λήθη για την επίτευξη τής Α-Λήθειας και την επίτευξη τής Γνώσεως σε Αναγεννησιακό πολιτιστικό επίπεδο.
Η διαχείριση ενός τόσο πολυεπίπεδου θέματος σε διάφορες διαστάσεις κι από πολλές πτυχές απαιτεί μέθοδο, όχι μόνον σχολαστικώς ακαδημαϊκή αλλά και δομημένη με τελεσφόρο αφηγηματικό τρόπο, που μόνον οι εξελιγμένοι συγγραφείς έχουν κατακτήσει.
Αυτή ακριβώς η ρηξικέλευθη καινοτόμος ματιά πάνω σε φαινομενικά άσχετα κοινωνικά φαινόμενα και μορφώματα φαίνεται ακριβώς από την λεπτομερή αν και ολιγόλεκτη περιγραφή τού όλου εγχειρήματος όπως αποτυπώνεται λακωνικότατα στο οπισθόφυλλο τού ευποίητου [ας μου συγχωρεθεί ο νεολογισμός], εύληπτου κι ευανάγνωστου τούτου βιβλίου:
«Ένα βιβλίο για τη σχέση των μουσείων με τους ψηφιακούς influencers στην εποχή των “έξυπνων” τηλεφώνων, αλλά και τις επιλογές των σύγχρονων συμπεριληπτικών μουσειακών φορέων, που τους καθιστούν αληθινούς influencers. Ο κοινωνικός αντίκτυπος των μουσείων και η επιδραστικότητά τους σε κρίσιμα ζητήματα όπως: Ο ρατσισμός, Ο σεξισμός και η θέση της γυναίκας, Η συμπερίληψη ΑΜΕΑ, ΛΟΑΤΚΙ+, Η κοινωνική ενσωμάτωση προσφύγων, αστέγων, φυλακισμένων, Η υγεία, Η κλιματική κρίση, Η εκπαίδευση, Ο τουρισμός… Ένα βιβλίο για τα μουσεία που αλλάζουν τον κόσμο, μέσα από τη δική τους διαρκή αλλαγή».
Το στοιχείο τής εξελικτικότητας και τής αμφίδρομης συνδημιουργικής διάδρασης-ανάδρασης καταδεικνύει την δημοκρατική θεώρηση ενός ουμανιστή διανοητή που οραματίζεται ένα ευτοπικό μέλλον με την χρηστή αξιοποίηση Νέων Τεχνολογιών, που τρομάζουν μόνον τους αδαείς.
Η μακροδομή αυτού του εισαγωγικού εγχειριδίου, έργου σημαδιακού για τις γενιές που ήρθαν και θα έρθουν αποκαλύπτεται στα Περιεχόμενά του:
Εισαγωγή.
ΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ.
Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ ΓΟΗΤΕΙΑ ΤΩΝ ΜΟΥΣΕΙΩΝ.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ “ΤΑΣΕΙΣ”.
ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΜΜΕ – ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΣ.
Συμπεράσματα.
Βιβλιογραφία.
Σοφόν το σαφές και διακριτόν το επιχειρούμενον.
Η προβολή τού περιεχομένου, τού είδους και του σκοπού ενός εκάστου των ποικιλόμορφων και ποικιλότροπων μουσείων μέσα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ενισχύει την κοινωνική ζύμωση που διαφοροποιεί την «περιρρέουσα ατμόσφαιρα».
Διαβάζουμε συν τοις άλλοις στα «Συμπεράσματα»:
«Τα μουσεία ως παράγωγα τού πολιτισμού, αλλά και ως εργαλεία επικοινωνίας, διατήρησης, εξέλιξης και διάδοσης αυτού στις επόμενες γενιές επιφορτίζονται με την απάντηση ενός ακόμα κρίσιμου ερωτήματος: “πού θέλουμε να πάμε;”. Σε αυτό το καίριο ερώτημα, ένα άρτιο οργανωτικά και επιστημονικά κύτταρο πολιτισμού μακραίωνης διαδρομής επιβάλλεται να απαντά με αποφασιστικότητα, με το βλέμμα στο μέλλον, αλλά και σε κάθε ψηφίδα τής κοινωνίας ξεχωριστά» (σελ. 145).
Εν κατακλείδι, πρόκειται για μία από τις πλέον διαφωτιστικές κι έντιμες επιστημονικές καταγραφές μιας πραγματικότητας ταχέως εξελισσόμενης. Παράλληλα το στοιχείο τής μυθοπλαστικής φαντασίας, καθώς και η βαρύνουσα δημοσιογραφική εμπειρία προσθέτουν άλλα “υπό-κειμενικά” αφηγηματικά επίπεδα που ενισχύουν τον έμμεσο, διακριτικό, φιλαλήθη τε και φιλάνθρωπο διδακτισμό.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός .
