Η Αλίκη Αλιφέρη επανέρχεται στο λογοτεχνικό προσκήνιο μέσα από τη συλλογή διηγημάτων της Ιστορίες Αγάπης και Απάτης, εκδόσεις Κύφαντα, εγκαινιάζοντας τη συνεργασία της με τον συγκεκριμένο εκδοτικό οίκο. Το εικαστικό του εξωφύλλου ανήκει στη Γιώτα Βασιλείου. Έχει αναμφίλεκτα τον δικό του συμβολισμό. Η σκληρότητα του κάκτου με την απαλότητα του λουλουδιού. Ή πίσω από το όμορφο αγνό λουλούδι κρύβονται τα αγκάθια ενός κάκτου. Τα χρώματα ταιριαστά καθώς και η αντίθεσή τους.
Στις περισσότερες ιστορίες ενυπάρχει η αστυνομική πλοκή. Άλλοτε περισσότερο έντονη, άλλοτε λιγότερο. Σε αυτά τα διηγήματα που εφάπτονται της συγκεκριμένης πλοκής είναι έντονα τα στοιχεία του μυστηρίου και της αγωνίας̇ και αυτό είναι ένα από τα δυνατά σημεία συνολικά της συλλογής.
Στις ιστορίες (ας τις ονομάσουμε πιο προσωπικές) όπου εμφαίνεται να εμπλέκονται τα πραγματικά γεγονότα με τη μυθοπλασία, η γραφή της Αλίκης Αλιφέρη γίνεται συναισθηματική, χωρίς να είναι μελοδραματική, έχοντας μια ιδιότυπη νοσταλγική γλυκύτητα, χωρίς να γίνεται γλυκερή.
Οι ήρωές της, σπαρμένοι στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, άλλοτε είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας, άλλοτε του περιθωρίου ή κινούμενοι μεθώρια του νόμου.
Γραμμένες σε πρώτο και τρίτο πρόσωπο, δίνουν την ευκαιρία της εναλλαγής. Αυτό είναι σημαντικό σε μια συλλογή. Είτε κινούνται σε έναν συγκεκριμένο αφηγηματικό άξονα, γύρω από μια κεντρική ιδέα, ή έχοντας έναν κάποιο πλουραλισμό στη θεματολογία.
Η γραφή, χωρίς περιττά στολίδια, καταφέρνει να ισορροπήσει, χωρίς να χάνει την έντασή της, έχοντας ρυθμό, χωρίς πλατιασμούς. Στα πιο προσωπικά κείμενα, εκεί όπου ελοχεύει ο «κίνδυνος» το συναίσθημα να υπερισχύσει, η Αλίκη Αλιφέρη καταφέρνει να ξεπεράσει τον σκόπελο, προσφέροντας μια πιο ουδέτερη ματιά, χωρίς να υστερεί σε λογοτεχνική ποιότητα.
Ξεχώρισα τον «Δερβίση», το διήγημα που ανοίγει τη βεντάλια των διηγημάτων, τον νοσταλγικό «Βασιλιά των Ζουλού», την περιπετειώδη «Μεγάλη έξοδο», το συγκινητικό «Αινιγματικό Πίπη», το μελαγχολικό «Ξωτικό», το σκληροτράχηλο «Πιπέρη» και τη «Βόλτα στο Αιγαίο».
Τα διηγήματα με τη σειρά που παρουσιάζονται στη συλλογή:
Ο δερβίσης
Ο βασιλιάς των Ζουλού
Τζο ο λεμονάδας
Ένα μοιραίο απρόοπτο
Μια αξέχαστη ανάσταση
Η μεγάλη έξοδος
Ο καλός γιος
Αλληλογραφία με τη συνείδησή μου
Ο αινιγματικός Πίπης
Ολέ, ολέ, ολέ
Το ξωτικό
Το τέλος του Γιαν Νόβακ
Ο Πιπέρης
Τρεις κυρίες μορφωμένες
Το χρονικό ενός υποτιθέμενου θανάτου
Το σπίτι είχε τη δική του ιστορία
Πρώτη φορά στο Αιγαίο
Στα ξένα
Μεταφέρω από το οπισθόφυλλο της έκδοσης:
Η ζωή είναι ο ρεαλιστικότερος συγγραφέας και όταν η φαντασία προσθέτει την πινελιά της τότε μπορεί να δημιουργηθεί ένα μικρό ανθολόγιο όπου, μεταξύ άλλων, βρίσκονται: – η περίπτωση μιας ευαίσθητης νηπιαγωγού που αποκλίνει από τον μέσο όρο των συνανθρώπων της – το ντετεκτιβικό δαιμόνιο ενός Έλληνα φοιτητή στη Βιέννη που αντιλαμβάνεται ότι τον επισκιάζουν – μια προκλητική υπόθεση συζυγικής απάτης με καταστροφικές συνέπειες – τα σχέδια ενός ερωτευμένου αινιγματικού ογδονταπεντάχρονου για το μέλλον – το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ο φανατισμός ενός προστάτη της οικογενειακής τιμής ή – το να μπλέξεις σε ξένη χώρα με την αστυνομία και, μάλιστα, σε υπόθεση φόνου ενώ ήδη βρίσκεσαι στο αεροπλάνο της επιστροφής! Στο Αιγαίο πρωτάρης, φοιτήτρια στα ξένα και ένα μακάβριο μυστικό στις δεκαοκτώ Ιστορίες Αγάπης και Απάτης, η πλειονότητα των οποίων βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα.
.
