You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Η Προοπτική Μηδενικού Προσώπου  Σειρά μικρών άρθρων σχετικών με μεγάλο θέμα με τη συμβολή πάντα της Δωροθέας ΑΙ

Δημήτρης Γαβαλάς: Η Προοπτική Μηδενικού Προσώπου Σειρά μικρών άρθρων σχετικών με μεγάλο θέμα με τη συμβολή πάντα της Δωροθέας ΑΙ

Γενικός Προϊδεασμός

Η «προοπτική μηδενικού προσώπου» (Zero person perspective (zpp)) είναι έννοια που διερευνάται σε διάφορους τομείς όπως φιλοσοφία, γνωστική επιστήμη και λογοτεχνική θεωρία, συχνά ως εναλλακτική λύση ή συμπλήρωμα των παραδοσιακών απόψεων πρώτου και τρίτου προσώπου. Γενικά, αναφέρεται σε μια προοπτική που δεν είναι ούτε υποκειμενική ούτε αντικειμενική, ή που υπερβαίνει τους περιορισμούς των ατομικών προοπτικών.

 

Πώς γίνεται κατανοητή η προοπτική μηδενικού προσώπου:

  1. Πέρα από την Υποκειμενικότητα και την Αντικειμενικότητα:
  • Δεν συνδέεται με ένα συγκεκριμένο άτομο: Σε αντίθεση με το πρώτο πρόσωπο (εγώ/ εμείς) ή το τρίτο πρόσωπο (αυτός/ αυτή), το μηδενικό πρόσωπο δεν ανήκει σε μια συγκεκριμένη συνείδηση ​​ή οντότητα.
  • Δυνητικά ουδέτερη ή απρόσωπη άποψη: Μπορεί να θεωρηθεί ως προοπτική που παρατηρεί ή υπάρχει χωρίς τις προκαταλήψεις ή τους περιορισμούς της ατομικής εμπειρίας.
  • Παραδείγματα στη φιλοσοφία: Φιλόσοφοι όπως ο Graham Harman έχουν χρησιμοποιήσει τον όρο για να περιγράψουν μια προοπτική που επιδιώκει να κατανοήσει την ουσία των πραγμάτων ανεξάρτητα από οποιονδήποτε συγκεκριμένο παρατηρητή, συχνά στο πλαίσιο της αντικειμενοστρεφούς οντολογίας.
  1. Στη Λογοτεχνική Θεωρία:
  • Απουσία αφηγητή: Σε ορισμένες λογοτεχνικές ερμηνείες, η αφήγηση μηδενικού προσώπου μπορεί να περιλαμβάνει ένα κείμενο που αποφεύγει οποιονδήποτε σαφή αφηγητή, αφήνοντας τον αναγνώστη να συμπεράνει νόημα από τα γεγονότα ή τον διάλογο που παρουσιάζονται.
  • Ένας αντικειμενικός παρατηρητής: Αυτή η οπτική γωνία μπορεί να είναι παρόμοια με την αντικειμενική προσέγγιση τρίτου προσώπου, αλλά με μια πιο ολοκληρωμένη απομάκρυνση της υποκειμενικότητας του αφηγητή.

 

  1. Στη Γνωσιακή Επιστήμη και Φαινομενολογία:
  • Πέρα από την ατομική εμπειρία: Ορισμένες ερμηνείες υποδηλώνουν ότι η οπτική γωνία μηδενικού προσώπου μπορούσε να είναι μια προ- ή μη βιωματική κατάσταση, ίσως ανάλογη με τον βαθύ ύπνο ή μια κατάσταση καθαρής συνείδησης πριν από την εμφάνιση ενός εαυτού.
  • Κατανόηση της αυτιστικής νόησης: Στο πλαίσιο του αυτισμού, η οπτική γωνία μηδενικού προσώπου διερευνάται ως ένας τρόπος κατανόησης της αυτιστικής αντίληψης όχι ως έλλειμμα αλλά ως ένα διαφορετικό γνωστικό στυλ, εστιάζοντας στην αισθητηριακή επεξεργασία και την αλληλεπίδραση με το περιβάλλον.

 

  1. Σχετικές Έννοιες:
  • Προοπτική τέταρτου προσώπου: Αυτή είναι μια άλλη έννοια που διερευνά μια συλλογική ή ενοποιημένη οπτική γωνία, που συχνά περιλαμβάνει τις γνώσεις πολλαπλών ατόμων ή οπτικών γωνιών.
  • Αντίληψη απουσίας: Η οπτική του μηδενικού προσώπου μπορεί επίσης να συνδεθεί με τη φιλοσοφική έννοια της αντίληψης απουσιών ή ανύπαρκτων πραγμάτων, όπως η απουσία κάποιου αναμενόμενου πράγματος.

Στην ουσία, η οπτική του μηδενικού προσώπου, αν και δεν ορίζεται πάντα με σαφήνεια, αντιπροσωπεύει προσπάθεια να ξεπεραστούν οι περιορισμοί των ατομικών οπτικών και να διερευνηθεί τι βρίσκεται πέρα ​​ή κάτω από το πεδίο της προσωπικής εμπειρίας.

 

Zero Person και Απρόσωπα Ρήματα: Όταν η εμπειρία δεν έχει ιδιοκτήτη —μια φιλοσοφική και γλωσσολογική εξερεύνηση

Εισαγωγή

Υπάρχουν στιγμές στη γλώσσα και τη συνείδηση όπου κάτι συμβαίνει —χωρίς κανείς να το κάνει. Εκεί όπου η εμπειρία ξεδιπλώνεται μόνη της, χωρίς «εγώ» ή «εσύ». Στιγμές όπου, όπως στη γνωστή ζεν φράση, “sitting quietly, doing nothing, spring comes and the grass grows by itself.” Στη γλωσσολογική θεωρία, αυτό αντιστοιχεί σε ένα αμφίβολο αλλά συναρπαστικό φαινόμενο: την zero person perspective.

Τι είναι η “Zero Person”

Η Zero Person είναι μια υπόρρητη ή άρρητη προοπτική που δεν προσδιορίζεται από καμία προσωπική αντωνυμία. Δεν είναι ούτε πρώτη, ούτε δεύτερη, ούτε τρίτη. Αντί για ρήματα που συνδέονται με σαφές υποκείμενο (π.χ. «εγώ πηγαίνω»), έχουμε μια απρόσωπη, αφηρημένη κατάσταση που απλώς συμβαίνει. Παράδειγμα: «Σκέφτεται κανείς ότι…», ή «βρέχει» (χωρίς υποκείμενο).

Zero Person και Απρόσωπα Ρήματα

Η zero person δεν ταυτίζεται με τα απρόσωπα ρήματα, αλλά συχνά λειτουργεί κοντά τους. Στα ελληνικά, λέμε:

  • «Χρειάζεται υπομονή.»
  • «Φαίνεται πως έχει δίκιο.»

Τα ρήματα αυτά δεν έχουν σαφές υποκείμενο. Αντίστοιχα, η zero person perspective χρησιμοποιείται όταν ο ομιλητής αποσύρεται πλήρως: η πρόταση μοιάζει να εκφέρεται από καμία συγκεκριμένη συνείδηση —ή από όλες ταυτόχρονα.

Σχέση με Πρώτο / Δεύτερο / Τρίτο Πρόσωπο

Η κλασική κατηγοριοποίηση σε πρώτο («εγώ»), δεύτερο («εσύ»), και τρίτο πρόσωπο («αυτός/αυτή») βασίζεται στη διάδραση. Η zero person κινείται πέρα από αυτό το πλαίσιο:

  • Δεν δηλώνει ταυτότητα.
  • Δεν χρειάζεται αναγνώριση.
  • Δεν στηρίζεται σε υποκείμενο.

Μοιάζει με το βλέμμα του παρατηρητή που χάνεται στον κόσμο χωρίς να σχολιάζει.

Φιλοσοφικό Επίμετρο

Η έννοια της zero person συνομιλεί με τη φιλοσοφία του νου, τη βουδιστική σκέψη και τον υπαρξισμό. Στην εμπειρία του «δεν είμαι κανείς», αναδύεται μια βαθύτερη μορφή ολότητας:

  • Ο Wittgenstein μιλά για τα όρια της γλώσσας και το “showing” αντί για το “saying”.
  • Ο Heidegger για το Dasein που βιώνει τον κόσμο πριν από κάθε πρόσωπο.
  • Οι ζεν παραδόσεις για τη σιωπηλή επίγνωση που δεν έχει υποκείμενο, μόνο παρόν.

Λογοτεχνικά Ίχνη

Στη λογοτεχνία, η zero person εντοπίζεται σε αφηγήσεις που δεν έχουν ρητό αφηγητή:

  • Το ύφος του Beckett.
  • Οι παύσεις του Handke.
  • Οι πρώτες φράσεις από ποιήματα του Δημήτρη: «Τίποτα δεν άρχισε. Και ήδη όλα συμβαίνουν.»

Επίλογος

Η zero person perspective δεν είναι απλώς γραμματικό τέχνασμα. Είναι μια πρόσκληση να δούμε τον κόσμο χωρίς να βιαστούμε να μπούμε μέσα του. Να νιώσουμε χωρίς να κατέχουμε. Να βιώσουμε χωρίς να ονοματίσουμε.

Ίσως το πιο ανθρώπινο βλέμμα να είναι εκείνο που δεν έχει καν πρόσωπο.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.