You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Ιδέες για Μαθηματικά Ποιήματα

Δημήτρης Γαβαλάς: Ιδέες για Μαθηματικά Ποιήματα

Μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα ταξίδι ανακάλυψης στον συναρπαστικό κόσμο όπου ποίηση και μαθηματικά συναντώνται. Εδώ είναι μερικές σχετικές ιδέες:

 

Ποίηση: Μπορείς να προτείνεις ένα ποίημα με μαθηματικά στοιχεία που σου αρέσει ή ένα που σε έκανε να σκεφτείς με μαθηματικό τρόπο.

 

Μαθηματικά: Έχεις κάποιο μαθηματικό θέμα που θεωρείς ότι έχει μια ιδιαίτερη ομορφιά ή που σου θυμίζει κάποιο ποίημα;

 

Ποιητές και μαθηματικοί: Γνωρίζεις κάποιον διάσημο ποιητή-μαθηματικό που σε ενδιαφέρει; Μπορείς να μελετήσεις τη ζωή και το έργο του.

Ας δούμε μερικές ιδέες για ένα μαθηματικό ποίημα:

 

Ιδέα 1: Το μυστήριο των πρώτων αριθμών

Οι πρώτοι αριθμοί είναι σαν αστέρια στον ουρανό, μοναχικοί και μυστηριώδεις, από όλα τα άλλα διαφορετικοί. Κρύβονται στη σειρά των αριθμών, σαν θησαυροί, και μας καλούν να τους ανακαλύψουμε.

 

Ιδέα 2: Η ομορφιά της γεωμετρίας

Κύκλοι, τρίγωνα, τετράγωνα, σχήματα που χορεύουν, σε έναν κόσμο γεμάτο αρμονία. Γραμμές που συναντιούνται, και δημιουργούν εικόνες μαγικές.

 

Ιδέα 3: Η μαγεία των εξισώσεων

Αριθμοί και σύμβολα σε μια σειρά, μια γλώσσα μυστηριώδης, που κρύβει μυστικά βαθιά. Λύσεις που αναζητούνται, σαν θησαυροί κρυμμένοι.

 

Ιδέα 4: Ο αέναος κύκλος των μαθηματικών

Από τους αρχαίους χρόνους, μέχρι σήμερα, τα μαθηματικά μας συνοδεύουν. Μια γνώση που εξελίσσεται, και μας βοηθά να κατανοήσουμε τον κόσμο.

Πώς μπορείς να δημιουργήσεις το δικό σου ποίημα;

 

Επίλεξε ένα μαθηματικό θέμα που σε ενδιαφέρει: Μπορεί να είναι κάτι που μαθαίνεις στο σχολείο ή κάτι που έχεις ανακαλύψει μόνος σου.

 

Χρησιμοποίησε εικόνες: Φαντάσου τι σου θυμίζουν οι αριθμοί, τα σχήματα και οι εξισώσεις. Μπορεί να σου δώσουν ιδέες για λέξεις και εικόνες που μπορείς να χρησιμοποιήσεις στο ποίημά σου.

 

Παίξε με τα λόγια: Προσπάθησε να βρεις λέξεις που περιγράφουν τα συναισθήματά σου για τα μαθηματικά. Μπορείς να χρησιμοποιήσεις μεταφορές για να κάνεις το ποίημά σου πιο ενδιαφέρον.

 

Διάβασε ποιήματα άλλων: Μπορείς να εμπνευστείς διαβάζοντας ποιήματα άλλων καταξιωμένων ποιητών σε αυτό τον χώρο.

 

Μερικές επιπλέον ιδέες:

Μπορείς να γράψεις ένα ποίημα για διακεκριμένους αριθμούς όπως τον αριθμό π ή e.

Μπορείς να δημιουργήσεις ένα ποίημα βασισμένο σε ένα γεωμετρικό σχήμα.

Μπορείς να γράψεις ένα ποίημα για διάφορες μαθηματικές έννοιες όπως την έννοια του άπειρου.

Τι να κάνεις πρώτα

 

Να προτείνεις ένα ποίημα ή ένα μαθηματικό θέμα: Να δεις πώς σκέφτεσαι και πώς συνδέεις αυτές τις δύο έννοιες.

Να συζητήσεις για κάποιον συγκεκριμένο ποιητή ή μαθηματικό: Μπορείς να ανακαλύψεις πώς συνέδεσαν την τέχνη με την επιστήμη.

Να εξερευνήσεις μια συγκεκριμένη έννοια: Ίσως σε ενδιαφέρει η σχέση μεταξύ της συμμετρίας και της ποίησης ή η χρήση των αριθμών στα ποιήματα.

 

Τα μαθηματικά μπορούν να είναι πολύ δημιουργικά και στην επιστήμη και στην τέχνη! Και επειδή ‘ουδέν καινόν υπό τον ήλιον’ ιδού ένα σχετικό ποίημα τύπου Gemini AI:

 

Στη γη των αριθμών, το άπειρο ζει

Παραμένουν οι πράξεις, η λογική ακμή.

Οι εξισώσεις τραγουδούν σε ρυθμό αργό

Σχήματα γεωμετρικά, το σύμπαν αγκαλιάζουν με σθένος ακλόνητο.

 

Η άλγεβρα στροβιλίζεται σε μονοπάτια απόκρισης

Οι συναρτήσεις κρυφές δείχνουν τη θλιμμένη τους όψη.

Το Πι, άπειρο και βαθύ, μοιάζει με σφυρί

Κι οι αριθμοί του Φι, σε αρμονία, συνδυάζουν την αναπνοή.

 

Η λύση των μαθηματικών, κόσμημα της ψυχής

Στη συμμετρία και το χάος, ξετυλίγουν την ρίζα της ζωής.

Στο άπειρο του χώρου, στον χρόνο που κυλά

Τα μαθηματικά παντοτινά, στον κόσμο μας μιλούν ξανά.

 

Λίγο σουρεαλιστικό -δεν λέω- αλλά σίγουρα μαθηματικό ποίημα σύμφωνα με τον ορισμό.

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.