You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Προς Υποψήφιους και Ψηφοφόρους ενόψει Εκλογών 

Δημήτρης Γαβαλάς: Προς Υποψήφιους και Ψηφοφόρους ενόψει Εκλογών 

  1. Η Διπλή Άγνοια και η Αμάθεια

 

Σωκράτης: Αυτή λοιπόν η άγνοια και η επονείδιστος αμάθεια είναι η αιτία των κακών. Πλάτων, Αλκιβιάδης.

 

Τι είναι η διπλή άγνοια; Πρώτο δεν γνωρίζουμε και δεύτερο δεν γνωρίζουμε ότι δεν γνωρίζουμε. Καθημερινό παράδειγμα διπλής άγνοιας δίνει ο Πλάτων στο Συμπόσιο δια στόματος της Διοτίμας: «Διότι ακριβώς αυτό είναι διπλή άγνοια, το να μην είναι κάποιος ούτε ωραίος, ούτε καλός, ούτε σώφρων, αλλά να νομίζει ότι τα έχει όλα αυτά». Πώς είναι δυνατόν να καταστεί φανερή η διπλή άγνοια; Ο τρόπος είναι με την ‘κάθαρση της ψυχής’, δηλαδή με τον συνεχή έλεγχο του εαυτού. Η Σωκρατική μέθοδος της κάθαρσης μέσω της άρσης των εμποδίων της διπλής άγνοιας, είναι η εξής:

(i). Ο Σωκράτης δεν αναφέρει τίποτα από τα Αληθή στον ενδιαφερόμενο, αν πρώτα αυτός δεν αφαιρέσει τις γνώμες εκείνες, οι οποίες αποτελούν εμπόδιο στην ψυχή του για την κατάκτηση της ελευθερίας.

(ii). Η εν λόγω διαδικασία οδηγεί στο Μέτρο, δηλαδή με την αφαίρεση της αλαζονείας, γινόμαστε περισσότερο κόσμιοι και λιγότερο φορτικοί και δυσάρεστοι σε αυτούς οι οποίοι μας συναναστρέφονται, επειδή τους επιτρέπουμε να εκφράσουν και εκείνοι τις δικές τους απόψεις, τις οποίες ακούμε με προσοχή και διαλλακτικότητα.

(iii). Περαιτέρω, προετοιμαζόμαστε για την κατασκευή της γνώσης, βρισκόμενοι στην απλή άγνοια, επειδή η απλή άγνοια βρίσκεται μεταξύ της διπλής άγνοιας και της γνώσης.

(iv). Η ενασχόληση με την Αρετή μας απομακρύνει από τα εξωτερικά υλικά πράγματα του σώματος και μας στρέφει προς την ψυχή.

(v). Στρεφόμενη η ψυχή στον εαυτό της αρχίζει τον εσωτερικό διάλογο, καθώς η ίδια αμφισβητεί και επανεξετάζει τις απόψεις της, για τις οποίες προηγουμένως είχε την ακλόνητη πεποίθηση ότι ήταν ορθές. Η οίηση είναι η ασθένεια της ψυχής, λέει ο Σωκράτης.

(vi). Με την επανεξέταση η ψυχή διακρίνει ποια είναι τα εμπόδια και τα αφαιρεί, καθώς συγχρόνως διαπιστώνει ποια από τα αναγκαία λείπουν για να τα αναπληρώσει.

(vii). Η αντικειμενική εξέταση άνευ εμπάθειας της επιτρέπει τη βεβαιότητα και τη μονιμότητα στη μεθόδευση των συλλογισμών, οι οποίοι πρόκειται να διατυπωθούν.

Ποιους ανθρώπους θεωρεί μη-αμαθείς/ μορφωμένους ο Σωκράτης;

(α). Πρώτους από όλους, αυτούς που ελέγχουν τις καταστάσεις, και μάλιστα τις δυσάρεστες, αντί να ελέγχονται από αυτές.

(β). Αυτούς που αντιμετωπίζουν όλα τα γεγονότα με γενναιότητα και λογική.

(γ). Αυτούς που είναι έντιμοι σε όλες τους τις συνδιαλλαγές.

(δ). Αυτούς που αντιμετωπίζουν δυσάρεστα γεγονότα και αντιπαθείς ανθρώπους καλοπροαίρετα.

(ε). Αυτούς που ελέγχουν τις απολαύσεις τους.

(στ). Αυτούς που δεν νικήθηκαν από τις ατυχίες και τις αποτυχίες τους.

(ζ). Τελικά, αυτούς που δεν έχουν φθαρεί από τις επιτυχίες και τη δόξα τους.

 

Σκέπτομαι, αν βρω κάποιον τέτοιο ανάμεσα στους υποψηφίους των επερχόμενων εκλογών, να τον ψηφίσω.

 

  1. Εκπαίδευση και Έλεγχος Υποψηφίων Αρχόντων

 

Ο Πλάτων στην Πολιτεία λέει ότι αυτοί που θέλουν να κυβερνήσουν την πόλη πρέπει να ξεκινάνε στα είκοσι χρόνια τους ειδική εκπαίδευση: Επί δέκα χρόνια να σπουδάζουν επιστήμες και θετική γνώση και στη συνέχεια για άλλα πέντε να μαθαίνουν διαλεκτική. Μετά, για δεκαπέντε χρόνια να μαθαίνουν να χειρίζονται τις δημόσιες υποθέσεις και έτσι στα πενήντα τους χρόνια, και ύστερα από τριάντα χρόνια συνολικής προετοιμασίας, να είναι έτοιμοι να αναλάβουν τις τύχες της πόλης. Προσθέτει επίσης ότι, αυτούς ακριβώς που θέλουν να κυβερνήσουν δεν πρέπει να τους αφήνουμε να κυβερνούν, γιατί αυτοί ενδιαφέρονται για τον εαυτό τους και το πώς θα βάλουν στο χέρι τα λεφτά της πόλης μόλις γίνουν άρχοντες. Αυτά είκοσι-πέντε αιώνες πριν. Σήμερα, που τα πράγματα γενικά είναι πιο σύνθετα και οι απαιτήσεις περισσότερες, τι πρέπει να γίνει;

 

Τους ανθρώπους αυτούς πρέπει να τους εκπαιδεύουν τα κόμματά τους όχι πλέον στα κομματικά τερτίπια και στις απόψεις του κόμματος, αλλά ουσιαστικά. Πρέπει, δηλαδή, οι άνθρωποι που θέλουν να κυβερνήσουν να υφίστανται κατάλληλη εκπαίδευση -ένα είδος εσωτερικής εργασίας στον εαυτό τους, ‘κάθαρση της ψυχής’- ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν, πλην όλων των άλλων, στη φθορά και διαφθορά που επιφέρει η άσκηση της εξουσίας.

 

Από την άλλη πλευρά, η οργανωμένη και συντεταγμένη πολιτεία οφείλει επίσης να ελέγχει τους ανθρώπους που επιθυμούν να εμπλακούν με την εξουσία. Δεν μπορεί σήμερα, στον 21ο αιώνα, οι κοινωνίες να είναι έρμαια των διαφόρων απίθανων τύπων που από προσωπική μωροφιλοδοξία θέλουν να κυβερνήσουν κατευθυνόμενοι από ιδιοτελείς σκοπούς επιβολής και ευδαιμονισμού χωρίς ίχνος διάθεσης για προσφορά και υπηρέτηση του συνόλου. Για να προστατευθούν οι κοινωνίες από τους ουκ ολίγους ολίγιστους που χρησιμοποιούν την εξουσία για προσωπικούς και μόνο λόγους, πρέπει κάποια στιγμή να υπάρξει ένα είδος ελέγχου (control) και μέσα στα ίδια τα κόμματα που διοχετεύουν και προωθούν ανθρώπους στην εξουσία, αλλά και από την πολιτεία, για το ποιοι άνθρωποι θα φτάσουν τελικά να κυβερνήσουν. Δεν μειώνει τη δημοκρατία ένας τέτοιος εκ των προτέρων έλεγχος των ατόμων αυτών που θα ελέγχονταν για τα κίνητρα, τους στόχους, αλλά κυρίως τη νοητική, ψυχολογική και ηθική προσωπικότητά τους. Αντίθετα, την προστατεύει τη δημοκρατία ένας ελεγκτικός μηχανισμός αυτού του είδους. Αρκετά έχουμε πάθει από αμφιβόλου ποιότητας άτομα που θέλουν να κυβερνήσουν, δεν χρειάζονται περισσότερα.

Όταν διάφοροι άνθρωποι αποκλείονται εκ των προτέρων για διάφορους επιμέρους λόγους από αντίστοιχα επαγγέλματα ή θέσεις, δεν είναι εύλογο να αποκλείονται πολύ περισσότερο από την άσκηση της εξουσίας που βλάπτει το κοινωνικό σύνολο σε μεγαλύτερο βαθμό ακατάλληλοι πολιτικοί; Δεν πρέπει και οι υποψήφιοι, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, να περνάνε και αυτοί κάποιου είδους εξετάσεις καταλληλότητας όπως όλοι οι επιστήμονες; Θεωρώ ότι αργά ή γρήγορα οι πολιτείες θα αναγκαστούν να βρουν τρόπους να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους ελέγχους, γιατί το κακό που προκαλείται από αυτά τα άτομα είναι πλέον πολύ μεγάλο. Κινδυνεύει η ίδια η ύπαρξη ζωής πάνω στον πλανήτη, τι άλλο χρειάζεται για να ελεγχθούν οι πολιτικοί που έχουν τη φιλοδοξία να κυβερνούν ανθρώπους; Ίσως αυτά που λέει ο Πλάτων στην εποχή του να μην μπορούν να γίνουν σήμερα, αλλά η γενική ιδέα του ότι οι υποψήφιοι πολιτικοί πρέπει να εκπαιδεύονται σκληρά και να ελέγχονται εκ των προτέρων, βρίσκει τη θέση της στις αναγκαιότητες και τις συνθήκες της σημερινής εποχής.

 

Πριν κατέβουμε ως υποψήφιοι και πριν ρίξουμε την ψήφο μας στις εκλογές ως ψηφοφόροι, ας τα σκεφτούμε όλα αυτά.

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.