You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 22 –  Padraic Colum

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 22 – Padraic Colum

Ο Padraic Colum (Παντράις Κόλουμ, 1881 Ιρλανδία – 1972 ΗΠΑ) ήταν Ιρλανδός ποιητής, μυθιστοριογράφος, δραματουργός, βιογράφος, θεατρικός συγγραφέας, συγγραφέας παιδικών βιβλίων και συλλέκτης λαογραφίας. Υπήρξε μια από τις κορυφαίες μορφές της Ιρλανδικής Λογοτεχνικής Αναγέννησης.

Padraic Colum

 

Tulips

 

An age being mathematical, these flowers
Of linear stalks and spheroid blooms were prized
By men with wakened, speculative minds,
And when with mathematics they explored
The Macrocosm, and came at last to
The Vital Spirit of the World, and named it
Invisible Pure Fire, or, say, the Light,
The Tulips were the Light’s receptacles.

The gold, the bronze, the red, the bright-swart Tulips!
No emblems they for us who no more dream
Of mathematics burgeoning to light
With Newton’s prism and Spinoza’s lens,
Or Berkeley’s ultimate, Invisible Pure Fire.
In colored state and carven brilliancy
We see them now, or, more illumined,
In sudden fieriness, as flowers fit
To go with vestments red on Pentecost.

[May 1944]

 

Παντράις Κόλουμ

Τουλίπες

 

Σε μια μαθηματική εποχή, αυτά τα λουλούδια

με ευθύγραμμους μίσχους και σφαιρικά άνθη είναι περιζήτητα

από ανθρώπους με ξύπνιο και περίεργο νου

και όταν με τα Μαθηματικά εξερευνούν

τον Μακρόκοσμο και φτάνουν επιτέλους

στο Ζωοποιό Πνεύμα του Κόσμου και το ονομάζουν

Αόρατη Καθαρή Φωτιά ή ας πούμε το Φως

οι Τουλίπες είναι οι δέκτες του Φωτός.

 

Οι χρυσές, οι χάλκινες, οι κόκκινες, οι φωτεινές μαύρες Τουλίπες!

Δεν είναι σύμβολα για μας που δεν ονειρευόμαστε πια

τα Μαθηματικά να ανθίζουν στο φως

με το πρίσμα του Νεύτωνα και τους φακούς του Σπινόζα

ή με του Μπέρκλεϊ την υπέρτατη Αόρατη Καθαρή Φωτιά.

Με τα χρώματά τους και τη σμιλευμένη τους λαμπρότητα

τις βλέπουμε τώρα ή πιο φωτισμένες

στην ξαφνική πύρωση, καθώς τα λουλούδια ταιριάζουν

και πάνε με τα κόκκινα άμφια της Πεντηκοστής.

 

Ενώ δεν έχει ακόμα τελειώσει ο 2ος Παγκόσμιος Πόλεμος, τον Μάη του 44, ο Padraic Colum θεωρεί ήδη την εποχή ως ‘μια μαθηματική εποχή’, στην οποία αφενός οι τουλίπες είναι περιζήτητες από τους ευφυείς ανθρώπους, λόγω του ότι συνδυάζουν το ευθύγραμμο με το σφαιρικό, αφετέρου οι ερευνητικοί άνθρωποι ‘με τα Μαθηματικά εξερευνούν τον Μακρόκοσμο’.

 

Τελικά, με ένα μεταφυσικό ή απλά ποιητικό/ φαντασιακό άλμα, ‘φτάνουν επιτέλους στο Ζωοποιό Πνεύμα του Κόσμου και το ονομάζουν Αόρατη Καθαρή Φωτιά ή ας πούμε το Φως’ –έτσι υλοποιείται το Πνεύμα και τίθεται η βάση για το τέλος του ποιήματος και την αναφορά στην Πεντηκοστή με τις φλόγες και την επιφοίτηση.

Οι τουλίπες, σε όλες τις χρωματικές εκφάνσεις, ‘δεν είναι σύμβολα για μας που δεν ονειρευόμαστε πια τα Μαθηματικά να ανθίζουν στο φως’. Εδώ το ποίημα γειώνεται με αναφορά στην επιστημονική πραγματικότητα ‘με το πρίσμα του Νεύτωνα και τους φακούς του Σπινόζα’ ή στη φιλοσοφική ‘με του Μπέρκλεϊ την υπέρτατη Αόρατη Καθαρή Φωτιά’. Τελικά, ‘οι Τουλίπες είναι οι δέκτες του Φωτός’ όπως οι Απόστολοι τη μέρα της Πεντηκοστής με την οποία ταιριάζουν.

 

Η χρήση μαθηματικών στοιχείων είναι ήπια, διακριτική και συμβατή με το νόημα του ποιήματος, το οποίο περιλαμβάνεται σε πολλές ανθολογίες ‘Μαθηματικής Ποίησης’. Βέβαια, στο ίδιο πνεύμα, μπορούσε να αναρωτηθεί κάποιος τι έχει να πει σήμερα, 80 χρόνια μετά, ένας σύγχρονος ποιητής για τη ‘μαθηματική εποχή’ και για ‘τα Μαθηματικά που εξερευνούν τον Μακρόκοσμο’ και κυρίως ‘για μας που δεν ονειρευόμαστε πια τα Μαθηματικά να ανθίζουν στο φως’. Το μπαλάκι βρίσκεται στους ποιητές.

 

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.