You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 34 – Jonathan Holden

Δημήτρης Γαβαλάς: Υλικό και Σχόλια 34 – Jonathan Holden

  1. ΥΛΙΚΟ

 

Ο Jonathan Holden, βραβευμένος ποιητής του Κάνσας, ήταν καθηγητής Αγγλικών στο Kansas State University. Ο Holden γεννήθηκε το 1941 στο Morristown του New Jersey. Έλαβε Bachelor of Arts στα Αγγλικά. Στη συνέχεια δίδαξε Μαθηματικά σε Λύκειο. Το 1970 έλαβε Master of Arts στη δημιουργική γραφή. Έλαβε διδακτορικό δίπλωμα στα Αγγλικά από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο το 1974. Από το 1974 έως το 1978, ήταν «poet in residence» στο Stephens College στην Κολούμπια του Μιζούρι. Μετακόμισε στο Μανχάταν του Κάνσας το 1978 όπου εισήλθε στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας. Έγινε «poet in residence» και διακεκριμένος καθηγητής του Πανεπιστημίου. Το 1991 έγινε καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Louisville. Το 2000 συμμετείχε στην επιτροπή επιλογής ποίησης για το βραβείο Pulitzer. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ως βραβευμένος ποιητής του Κάνσας, ο Χόλντεν ξεκίνησε ένα πρόγραμμα τηλεδιάσκεψης σε όλη την πολιτεία. Το πρόγραμμα παρείχε πληροφορίες για την ποίηση και τη συγγραφή ποίησης, καθώς και μια πλατφόρμα στον Χόλντεν για να έχει διαδραστικές συζητήσεις ποίησης με ζωντανό κοινό. Ως βραβευμένος ποιητής, ο Χόλντεν ήταν επίσης ενεργός ως σύμβουλος για το “kansaspoets.com”, έναν ιστότοπο ειδικά αφιερωμένο στους ποιητές και την ποίηση του Κάνσας. Ο Τζόναθαν Χόλντεν δημοσίευσε 18 βιβλία, όλα μονογραφίες, και περισσότερα από 190 ποιήματα που δημοσιεύτηκαν σε επαγγελματικά περιοδικά ποίησης και βιβλία.

* *

Jonathan Holden / Sex and Mathematics

 

Wittgenstein: “About that of which we cannot speak we have to be silent”

 

Making love we assume

may be defined by the equation

for the hyperbola y=1/x, how

as the denominator

of a warm afternoon in May,

freighted with roses, heavy

with honey suckle, heavy with the gravity

of one, three, even five intervals of

unremitting time that

continues on and

on endlessly

like an ear ache

(but a good one) or

interrupted by other

intervals of simply

relenting when simply

to gulp air … on certain days

 

I swear we could see

the asymptote out there

where the car dies.

It is a view of the sea

napping no more than

half a mile away

royal blue and peaceful

a flat line

while the other

becomes so steep.

 

It hugs harder,

even harder

the bed-frame

clings to the opposite wall

like a fly a kind

of pain approaching

but not quite

but not

but so

close

oh

s.

* *

 

Jonathan Holden / Σεξ και Μαθηματικά

 

Wittgenstein: “Για όσα δεν μπορούμε να μιλάμε γι’ αυτά καλύτερα να σωπαίνουμε”

 

Κάνοντας έρωτα υποθέτουμε πως

μπορεί να οριστεί από την εξίσωση

για την υπερβολή y=1/x, όπως

ως παρονομαστής

ένα ζεστό απόγευμα του Μαΐου,

φορτωμένο με τριαντάφυλλα, βαρύ

με μέλι θηλασμού, βαρύ από τη βαρύτητα

από ένα, τρία, ακόμη και πέντε διαστήματα του

αδιάκοπου χρόνου που

συνεχίζει διαρκώς

ατελείωτα

σαν πόνος στο αυτί

(αλλά καλός) ή

διακόπτεται από άλλα

διαστήματα απλά

υποχωρώντας όταν απλά θέλουν

να ρουφήξουν αέρα… ορισμένες μέρες

 

Ορκίζομαι ότι μπορούσαμε να δούμε

την ασύμπτωτη εκεί έξω

όπου πεθαίνει το αυτοκίνητο.

Είναι θέα στη θάλασσα

ο υπνάκος όχι περισσότερο από

μισό μίλι μακριά

βασιλικό μπλε και ειρηνικό

μια επίπεδη γραμμή

ενώ το άλλο

γίνεται τόσο απότομο.

 

Αγκαλιάζει πιο δυνατά,

ακόμα πιο σκληρά

τον σκελετό του κρεβατιού

κολλάει στον απέναντι τοίχο

σαν μύγα ένα είδος

πόνου πλησιάζει

αλλά όχι αρκετά

αλλά όχι

αλλά έτσι

κλείσε

ω

s.

  1. ΣΧΟΛΙΑ

 

(i) Το φάσμα των θεμάτων του Χόλντεν είναι εκτεταμένο. Γράφει για σεξ, Μαθηματικά, εθνικισμό, μπέιζμπολ με συναισθηματική ειλικρίνεια που ωθεί τις παρατηρήσεις του σε εκπληκτικές κατευθύνσεις που ο αναγνώστης δεν μπορεί ποτέ να προβλέψει. Αυτά τα ποιήματα έχουν μια διαρκή λιτότητα και συγκεντρωμένη δύναμη. Ο Χόλντεν είναι ένας τεχνίτης του οποίου τα ποιήματα κουβαλούν μαζί το σφρίγος και το αναπόφευκτο των ορμητικών νερών και τον φωτισμό των αλυσιδωτών κεραυνών. Οι δραματικοί του στίχοι, προκαλούν μια ποιότητα φωτός στα μελετημένα τοπία των οποίων ο κοινός παρονομαστής είναι η μοναξιά, αλλά όπου, μέσω της τέχνης, η ομορφιά και η ενθαρρυντική αίσθηση της ανθρώπινης κοινότητας μπορούν να συνυπάρξουν.

(ii) Στο μότο του ποιήματος “Sex and Mathematics”, ο Jonathan Holden παραθέτει τον Wittgenstein: «Γι’ αυτό για το οποίο δεν μπορούμε να μιλάμε πρέπει να σωπαίνουμε». Ο Holden παρουσιάζει ένα ποιητικό επιχείρημα για την εμπειρία του οργασμού που έχει το σχήμα του γραφήματος της συνάρτησης y = 1/x. Ο Holden λέει ότι ο Wittgenstein δεν το καταλαβαίνει σωστά και προτείνει: είναι μόνο στην ασύμπτωτη, στην παράδοξη στιγμή που φτάνουμε στην απόλυτη έκσταση, η οποία δεν πρέπει να επιτευχθεί ποτέ, που η γλώσσα πρέπει να σιωπήσει.

(iii) Τα Μαθηματικά που περιλαμβάνονται στο ποίημα είναι σχολικού επιπέδου. Η αναφερόμενη εξίσωση για την υπερβολή y=1/x έχει την πιο κάτω γραφική παράσταση. Η κεντρική ιδέα του ποιήματος βασίζεται στην έννοια της ασύμπτωτης. Ανεξάρτητα από αυτά, έχει ανοίξει η συζήτηση για την αλληλεπίδραση σεξ και Μαθηματικών και πόσο βοηθάει το ένα το άλλο.

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.