Πρόκειται για μια ευκολοδιάβαστη νουβέλα, («Ανάπηρος Ορίζοντας», του Κυριάκου Στυλιανού, εκδόσεις Αρμίδα, Λευκωσία, 2024). Η αφήγηση εστιάζει στο τραύμα, που διαπερνά τις γενιές, και τις πληγές της κυπριακής κοινωνίας μετά την τουρκική εισβολή του 1974. Ο συγγραφέας, γνωστός από τη συλλογή διηγημάτων του Κλεμμένα Παιχνίδια, που διακρίθηκε στη Βραχεία Λίστα των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας 2022, αυτή τη φορά γράφει συνδέοντας το ατομικό βίωμα με τη συλλογική μνήμη.
Ο Λευτέρης, ο πρωταγωνιστής, έχει μνήμες από την Εισβολή, μνήμες που κουβαλάει και δεν τον αφήνουν να ησυχάσει.
Το έργο προσφέρει μια διεισδυτική ματιά στο τι αφήνει πίσω του ο πόλεμος στον ανθρώπινο ψυχισμό. Πόσο επηρεάζει το παρελθόν, πόσο καθορίζει το παρόν και το μέλλον;
Η νουβέλα Ανάπηρος Ορίζοντας αποδεικνύει πώς ο άνθρωπος δεν τα βάζει κάτω: ψάχνει, ανακαλύπτει, απογοητεύεται αλλά στο τέλος της μέρας ελπίζει.
«Θαρρώ πως τα δευτερόλεπτα, τα λεπτά και οι ώρες της δικής μου ζωής μεγάλωναν τα ηλικιακά μου βήματα, διευρύνοντας ολοένα το χάσμα που με χώριζε από τους συνομήλικούς μου. Ήταν στιγμές που το τεράστιο τείχος που με χώριζε απ’ αυτούς προσομοίαζε στη φαντασία μου με τη βαριά μπότα του κατακτητή, μπερδεύοντας τον πόλεμο με την ενηλικίωσή μου. Οι μέρες που ακολούθησαν έμοιαζαν με ατέλειωτο και βασανιστικό ανήφορο που έπρεπε να διανύσω μοναχός μου» (σελ. 26, 27).
Το βιβλίο έχει μια τρυφερή ματιά, που αγγίζει τον αναγνώστη. Μπορεί να δει τις εικόνες και να μπει στη θέση των ηρώων. Η γλώσσα συνδυάζει την κοινή ελληνική με την κυπριακή διάλεκτο.
Ο «Ανάπηρος ορίζοντας» συμβολίζει τη διαιρεμένη πατρίδα, συνδυάζοντας πραγματικά και μυθοπλαστικά στοιχεία. Ο συγγραφέας ήταν μόλις τεσσάρων χρονών όταν ζούσαν στην Κερύνεια, και διηγείται για τη μετέπειτα δύσκολη ζωή ως πρόσφυγας στον ακριτικό Άγιο Δομέτιο Λευκωσίας.
Ο Κυριάκος Στυλιανού κατάγεται από την Κερύνεια και γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1970. Από το 2003 εργάζεται ως δάσκαλος στη Δημοτική Εκπαίδευση Κύπρου. Έχει εκδώσει τέσσερις συλλογές διηγημάτων, δύο συλλογές ποιημάτων και δύο θεατρικά έργα, εκ των οποίων Το Τελευταίο παιχνίδι πήρε έπαινο σε διαγωνισμό της Θεατρικής Ένωσης Συγγραφέων Κύπρου για νέους συγγραφείς. Η συλλογή διηγημάτων του Κλεμμένα Παιχνίδια (εκδ. Αρμίδα, 2022) συμπεριλήφθηκε στη Βραχεία Λίστα των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνίας 2022, στην κατηγορία Διηγήματα/Νουβέλα. Επιπλέον, το ομώνυμο διήγημα της συλλογής διακρίθηκε σε διεθνή μαθητικό διαγωνισμό Κύπρου/Ελλάδας/Ομογένειας στην κατηγορία σποτ. Τα άλλα τρία βιβλία διηγημάτων του: Μεταμεσονύχτιοι αναλογισμοί (εκδ. Κώστα Επιφανείου, 2010), Σκυτάλη και Μια ζωή-πέντε διηγήματα για ένα θέμα, διακρίθηκαν σε διαγωνισμό του ελληνικού λογοτεχνικού περιοδικού Κέφαλος, όπως και τα δύο θεατρικά έργα του Τελευταίο παιχνίδι και Ξανά μαζί. Επίσης, συμμετείχε στις εξής ανθολογίες: (Παρ)εξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου-27 διηγήματα για την αλλοτρίωση και τη διαφθορά (εκδ. Αρμίδα, 2021), Ποιήματα ειρήνης από τη Νεκρή Ζώνη (εκδ. Ένωση Καλλιτεχνών και Συγγραφέων Κύπρου, 2021) και Σταχυολογήματα ποιητών (εκδ. Διάνοια, 2022).
Βιογραφικό
Η Ευαγγελία Χαραλάμπους γεννήθηκε στην Πάφο (1980). Σπούδασε Ελληνική φιλολογία (E.K.Π.Α) και Θέατρο στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο». Κατέχει Μεταπτυχιακό και Διδακτορικό δίπλωμα στην Ηθική φιλοσοφία (Ε.Κ.Π.Α). Διηγήματα, παραμύθια και άρθρα της διακρίθηκαν και βραβεύτηκαν σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς (Ελλάδα, Κύπρο). Διηγήματά της περιλήφθηκαν σε ανθολογίες: Ιστορίες για την Ελλάδα, Ο Άνθρωπος χωρίς προσωπείο. Διηγήματα, παραμύθια και άρθρα της υπάρχουν στο Ηθική, C.S.I., lemilou.blogspot.com, σε λογοτεχνικά περιοδικά όπως: 121 words, periou.gr, fractalart.gr, diastixo.gr, koukidaki.gr, hartismag.gr, monoklread.gr , Κέφαλος, logografis.gr και σε κυπριακές εφημερίδες/περιοδικά: Άνευ, Καθημερινή, Φιλελεύθερος. Το πρώτο της μυθιστόρημα «Κατακαλόκαιρο» (Μωβ Σκίουρος, Αθήνα, Οκτώβριος 2021) ήταν ανάμεσα στα 5 επικρατέστερα για το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος Κύπρου 2021.