Στις φετινές 30κοστές Νύχτες Πρεμιέρας (2-14/10/2024) απολαύσαμε πολλά πρόσφατα, καινοφανή, καινοπαγή (θα τολμούσα να νεολογίσω) ρηξικέλευθα τεχνουργήματα.
Γενικές παρατηρήσεις: το κίνημα Woke και η έμμεση αμφισβήτησή του μέσα από τη διαπραγμάτευση ζητημάτων που προκύπτουν στην εφαρμογή τής καινούργιας αισθητικής-ηθικής «γλώσσας» των αρχών τού εικοστού πρώτου αιώνα κυριαρχεί, ακόμα κι εκεί που δεν το φαντάζεσαι ή δεν το κραυγάζουν οι δημιουργοί τού εκάστοτε έργου έβδομης Τέχνης.
Ο εικοστός αιώνας αναλώθηκε με την Ψυχανάλυση. Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο εκπληκτικός, εκρηκτικός ψυχαναλυόμενος γκάνγκστερ στο «Ανάλυσέ το», αντικαθίστανται εδώ από έναν μεγαλο-βαρώνο των ναρκωτικών που επιχειρεί φυλομετάβαση (εγχειρίζεται πολλαπλώς και γίνεται θηλυκό με όλα τα συμπαρομαρτούντα όχι για να πηγαίνει με άντρες αλλά με γυναίκες, ως …λεσβία!!!).
Αρκετά πρωτοποριακό και ευφάνταστο το σενάριο. Παιχνίδια με την πολιτική ορθότητα. Ηθικοπλαστικά μηνύματα περί μετάνοιας, συγγνώμης, αποδοχής, παραδοχής, επανόρθωσης, αποζημιώσης και – γιατί όχι – παλινόρθωσης τού καταπιεσμένου φαλλοκρατισμού, όταν τα ένστικτα του τέως απατημένου συζύγου ερεθίζονται και τότε από μετανοημένος φιλάνθρωπος μετατρέπεται σε αυτό-καταστροφική μηχανή.
Από τις ωραιότερες τραγικωμικές μουσικές μελοδραματικές παρωδίες με σημαντικά ίχνη κοινωνικού σχολιασμού…
Ο κόσμος γελάει, αλλά και συγκινείται…
Στο είδος τού αμερικάνικου μιούζικαλ η μετάβαση από το ρετσιτατίβο στο αδόμενο μέλος γίνεται μάλλον απότομα, εδώ όμως είναι τόσο ομαλά που δεν ξενίζει και τα παιχνίδια με τον φακό θυμίζουν ντισκοτέκ!!!
Από τις αρτιότερες ταινίες που έχω δει τελευταία. Αξίζει βραβείο και την προσοχή μας οπωσδήποτε. Προβλέπω ότι θα γίνει και σήριαλ στο Netflix…
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr , ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός.
Info:
ΓΑΛΛΙΑ / FRANCE, 2024, ΕΓΧΡΩΜΟ / COLOR, DCP, 132’, ΙΣΠΑΝΙΚΑ / SPANISH
Εξωφρενική, ριψοκίνδυνη, ηλεκτρισμένη, παθιασμένη,
ευφορική: αυτές είναι μόνο μερικές λέξεις που χα-
ρακτηρίζουν τη νέα δημιουργία του σπουδαίου Ζακ
Οντιάρ, στην οποία μια δικηγόρος επιστρατεύεται από
διαβόητο Μεξικανό βαρόνο των καρτέλ προκειμένου
να οργανώσει κάτω από άκρα μυστικότητα τη φυλο-
μετάβασή του και στη συνέχεια να την βοηθήσει να
αποσυρθεί από τον υπόκοσμο. Ένα φιλμ που παντρεύει
θαρραλέα το μιούζικαλ, το βίαιο γκανγκστερικό θρίλερ,
το ακραίο μελόδραμα, το ιλιγγιώδες ρομάντζο, την αλ-
μοδοβαρική υπερβολή και ένα γυναικείο καστ-δυνα-
μίτη (που σύσσωμο απέσπασε το Βραβείο Γυναικείας
Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών), για να αφηγηθεί
μια ιστορία για τη δύναμη να αφήνεις πίσω σου το
παρελθόν και να ξαναγεννιέσαι από τις στάχτες σου.
Ένα είναι σίγουρο: Η «Emilia Pérez» δεν μοιάζει με οτι-
δήποτε άλλο έχετε δει.
Outrageous, risky, electrifying, passionate, euphoric:
these are just some of the words that characterize
the new creation by the great Jacques Audiard, in
which a lawyer is recruited by a notorious Mexican
cartel baron to organize secretly his transition and
then help her retire from the underworld. A film that
boldly marries the musical, the violent gangster thrill-
er, the extreme melodrama, the dizzying romance,
Almodovar’s extravagance and a killer female cast
(all of whom won Best Actress Award at the Cannes
Film Festival), to tell a story about the power of leav-
ing the past behind and being reborn from the ashes.
One thing is certain: “Emilia Pérez” is unlike anything
you’ve ever seen before.
ΖΑΚ ΟΝΤΙΑΡ
Γάλλος σκηνοθέτης, σεναριογράφος
και παραγωγός, γεννημένος το 1952.
Ένας γαλαζοαίματος του γαλλικού
σινεμά, γιος του Μισέλ Οντιάρ,
σεναρίστα του Μπουνιουέλ και
γραφιά του μισού μεταπολεμικού
γαλλικού κινηματογράφου. Κάτοχος
10 Σεζάρ, έχει τιμηθεί με Χρυσό
Φοίνικα και Βραβείο Σεναρίου στις
Κάννες και πολλαπλά σε διεθνή
φεστιβάλ. Ζωντανός θρύλος της
Γαλλίας.
522