You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: Συμπαθέστατη «Η Σκύλα» (LA CHIENNE, 1929) του Georges de la Fouchardiere σε θεατρική απόδοση τής Κερασίας Σαμαρά στο πάντα φιλόξενο Θέατρο Αλκμήνη.

Κωνσταντίνος Μπούρας: Συμπαθέστατη «Η Σκύλα» (LA CHIENNE, 1929) του Georges de la Fouchardiere σε θεατρική απόδοση τής Κερασίας Σαμαρά στο πάντα φιλόξενο Θέατρο Αλκμήνη.

Φαίνεται πως το καθημερινό δράμα γίνεται απερίγραπτη ξεκαρδιστική κωμωδία από την απαραίτητη χωροχρονική-συναισθηματική απόσταση κι αυτή είναι θαρρώ η ομοιοπαθητική δραματοθεραπευτική πλευρά κάθε σκηνικής ή εξωθεατρικής επιτέλεσης.

Το παίγνιον, η ζωή ως τεράστια σκηνή θεάτρου όπου όλοι αυτοσχεδιάζουμε πάνω σε έναν απροσδιόριστο σεναριακό «καμβά» επιλέγοντας ανάμεσα σε μια γκάμα τυποποιημένων «ρόλων» ή γράφοντας ΣΥΝΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ την δική μας εκδοχή, επινοώντας ένα καινοφανές δραματικό πρόσωπο που μας ταιριάζει, είναι η ικανή κι αναγκαία συνειδητοποίηση που θα μας οδηγήσει μέσα από την α-Λήθεια στην τελική απελευθέρωση ως ανθρώπινο είδος αλλά και ως ζωντανός οργανισμός Γαία.

Ερωμένες, καταπιεστικές σύζυγοι, αστοί, τραπεζίτες, απατεώνες και παράσιτα από το αόρατο χρηματιστήριο των έργων (δήθεν) Τέχνης… παρελαύνουν ένα αιώνα μετά με λυτρωτικό τρόπο μπροστά στα έκθαμβα μάτια τής ψυχής μας αποτοξινώνοντας έτσι το συναισθηματικό μας «σώμα».

Σε αυτό βοηθάει και η διασκευή-προσαρμογή και η σκηνοθεσία που μοιράζει με μεταμοντέρνο τρόπο την εκάστοτε αφηγηματική φωνή σε πολλά πρόσωπα με την μέθοδο τής συνεκφώνησης, προκαλώντας έτσι μια πολυδιάσπαση τού πάλαι ποτέ μονοπρόσωπου «παντογνώστη αφηγητή».

Φαίνεται πως οι καινούργιες, μετανεωτερικές αφηγηματικές τεχνικές δεν ξενίζουν πλέον τον μυημένο επαρκή θεατή-αναγνώστη και συνεισφέρουν τα μάλα στη συναισθηματική αποστασιοποίηση και στη νοητική επεξεργασία τυποποιημένων κοινωνικών ρόλων θέτοντας έτσι τις βάσεις για την αναθεωρητική αναπροσαρμογή τους στα καινούργια δεδομένα τής Τεχνολογίας.

Υπέροχες ερμηνείες, άψογη ενορχήστρωση, δραματικοί φωτισμοί, λειτουργικά αφαιρετικά σκηνικά, γρήγορος ρυθμός, λελογισμένη διάρκεια, υπολογισμένη αρχιτεκτονική τού όλου θεάματος… συμβάλλουν σε μία άκρως διασκεδαστική κι ενδεχομένως ψυχαγωγική παράσταση.

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ απολαυστικά με καλή παρέα προκειμένου να συζητήσετε μετά, μεταξύ τυρού τε και αχλάδου…

 

 

Δρ. Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός

 

Info:

https://www.ticketservices.gr/event/alkmini-i-skyla/?lang=el

 

Η Σκύλα

(LA CHIENNE, 1929)

του Georges de la Fouchardiere

 

Θεατρική απόδοση: Κερασία Σαμαρά

 

από 27 Απριλίου 2025

 

Θέατρο Αλκμήνη

Σκηνή Intermedia

 

Ακριβώς στην 150η επέτειο από τη γέννηση του συγγραφέα Georges de la Fouchardiere, παρουσιάζεται για πρώτη φορά, η θεατρική μεταφορά του γνωστού μυθιστορήματός του Η Σκύλα.

 

Πρόκειται για μια παράδοξη ιστορία πόθου, διαφθοράς και εγκλήματος, μέσα από ένα παρακμιακό, αστείο βαριετέ, ως θέατρο εν θεάτρω, που σαρκάζει τους ήρωές του, καθώς εκείνοι περνούν ανυποψίαστοι, μέσα από μια ανθοστόλιστη πορτούλα και σιγοκαίγονται στα βάθη της Κόλασης.

 

Η αιώνια σύγκρουση της καλλιτεχνικής αξίας με τους αδηφάγους εμπόρους Τέχνης και ο φαύλος κύκλος υπερκέρδους γύρω απ’ αυτήν, η εμπορευματοποίηση του ανθρώπινου σώματος και η εξάρτηση όλων των «ιερών» θεσμών και των κοινωνικών σχέσεων από το Χρήμα, σχολιάζονται με σκληρότητα και χιούμορ από τους δύο αφηγητές, που παρακολουθούν την εξέλιξη της υπόθεσης:

 

ο Μωρίς, ένας φιλήσυχος, έντιμος ιδιωτικός υπάλληλος, δυστυχισμένος σ’ έναν συμβατικό γάμο με την Αντέλ και με μόνες διεξόδους τον αγοραίο έρωτα και την παράξενη ζωγραφική του, ερωτεύεται για πρώτη φορά στη ζωή του, παράφορα, τη Λουλού, μια αφελή πεταλουδίτσα της νύχτας. Εκείνη, όμως, μαζί με τον αδίστακτο προστάτη και εραστή της, Ντεντέ, τον εξαπατούν. Ο Μωρίς, μέσα από μια συνάντηση με τον Αλέξις, έναν αναπάντεχο προσωρινό σωτήρα του, ξεγελιέται ότι θα ευτυχήσει με τη Λουλού, όμως, σιγά σιγά, χάνει τα πάντα, την εντιμότητά του, την αξιοπρέπεια, ακόμη και την πατρότητα των πινάκων του, αφού η Λουλού τους παρουσιάζει ως δικούς της. Οι Ειδήμονες της Τέχνης παίρνουν το μέρος της. Εκείνος, ανακαλύπτει ότι η Λουλού τον απατά, αλλά την αγαπά τόσο, ώστε την συγχωρεί. Η Λουλού βρίσκεται βίαια δολοφονημένη. Η Κόλαση ακολουθεί για πάντα τον Μωρίς.

 

Μια παραβολή πάνω στην δήθεν ακίνδυνη καθημερινότητα, που, απροσδόκητα, «…ενώ κοιμάσαι αμέριμνος σε μια ηλιόλουστη πλαγιά, μπορεί να σε ξυπνήσει μ’ ένα δηλητηριώδες φίδι…». (August Strindberg)

 

ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ.

 

Η Σκύλα

 

(LA CHIENNE, 1929)

του Georges de la Fouchardiere

 

Μετάφραση: Ισμήνη Δούκα

Σκηνοθεσία- Θεατρική απόδοση- Στίχοι τραγουδιών: Κερασία Σαμαρά

Εικαστική απόδοση: Εύα Μελά

Σκηνικά-Κοστούμια: Εύα Μελά, Άννα Λουκίδη-Ανδρέου

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Τάκης Μπαρμπέρης

Κίνηση-Χορογραφίες: Ρούλα Κουτρουμπέλη

Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας

Βοηθός σκηνοθέτη: Τώνια Αποστόλου

Διεύθυνση παραγωγής: Τζένη Αναγνωστοπούλου

Υπεύθυνη επικοινωνίας: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

Φωτογραφίες: Τζένη Γαβρά, Αντιγόνη Νουφαρίτση

Teaser: Γιάννης Νικέλλης

Σχεδιασμός αφίσας -προγράμματος: Πέτρος Αργυρός

Digital Marketing: Εύα Καραχάλιου – The Digital Owl

Trailer: Γιάννης Μαρουδας

Παραγωγή: ΘΕΣΙΣ www.thesisproduction.gr

 

ΕΡΜΗΝΕΥΟΥΝ

Μανώλης Ιωνάς, Βασίλης Βλάχος, Κερασία Σαμαρά, Δημήτρης Καραβιώτης, Χίλντα Ηλιοπούλου, Μιράντα Ζησιμοπούλου – Αγγελική Ξενία (εναλλάξ), Χρήστος Κασιέρης

 

Η ΔΙΑΝΟΜΗ

Μανώλης Ιωνάς: Μωρίς

Ο καταπιεσμένος υπάλληλος, ο κωμικός σύζυγος που αγαπά τον αγοραίο έρωτα και τη ζωγραφική.

 

Βασίλης Βλάχος: Αλέξις

Ο ήρωας του πολέμου που μετέρχεται όλα τα μέσα προκειμένου να επιβιώσει σε καιρό ειρήνης.

 

Χίλντα Ηλιοπούλου: Αντέλ

Η στερημένη και πικρόχολη σύζυγος.

 

Μιράντα Ζησιμοπούλου / Αγγελική Ξενία: Λουλού

Η πέτρα του σκανδάλου, μια ηρωίδα που κινείται ανάμεσα στη Νανά του Ζολά και τη Λούλου του Βέντεκιντ.

 

Χρήστος Κασιέρης: Ντεντέ

Ο άξεστος, γοητευτικός και βίαιος τυχοδιώκτης, «ο τύπος που εμφανίστηκε μετά τον πόλεμο», όπως λέει ο συγγραφέας.

 

Κερασία Σαμαρά και Δημήτρης Καραβιώτης: Αφηγητές και Έμποροι Τέχνης

 

Οι δύο παρουσιαστές του βαριετέ, που αφηγούνται και σχολιάζουν την ιστορία, αλλά και οι Έμποροι Τέχνης, που αντιμετωπίζουν την Τέχνη ως «προϊόν».

 

Ο καλλιτέχνης μετατρέπεται σε πηγή κέρδους και η αμάθεια επιτρέπει στο ευρύ κοινό να καθοδηγείται από μεροληπτικές κριτικές και εμπόρους Τέχνης. Το χρήμα καθορίζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο η Τέχνη αναγνωρίζεται.

 

Οχήματα σ’ αυτήν την κούρσα διαφθοράς είναι η βαθιά πολιτισμική άγνοια του κοινού και ως εκ τούτου, η αναξιοκρατία

 

Η παράσταση Η Σκύλα πραγματοποιείται ΥΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΙΔΑ & ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΕ την Ευγενική Χορηγία της Εταιρείας SARKK SA.

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.