You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: «Το μποστάνι του Μποστ», μία απολαυστική κωμωδία με στοιχεία αθηναϊκής επιθεώρησης στο Θέατρο Μεταξουργείο.

Κωνσταντίνος Μπούρας: «Το μποστάνι του Μποστ», μία απολαυστική κωμωδία με στοιχεία αθηναϊκής επιθεώρησης στο Θέατρο Μεταξουργείο.

Ο βραβευμένος πλέον από την Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής Δρ Κωνσταντίνος Κυριακού, πολυτάλαντος θεατράνθρωπος κι ανήσυχος μελετητής, ερευνητής της θεατρικής πρακτικής από γενέσεως ελληνικού κράτους, έρχεται σήμερα να αναδομήσει τον πάντα επίκαιρο γλωσσοπλάστη κι εύστοχα σατιρικό Μποστ, που είναι από τους λίγους που καυτηρίασαν τόσο σαρκαστικά την μεγαλοπιασμένη μιζέρια μας.

Ο ομοιοκατάληκτος δεκαπεντασύλλαβος σε συνδυασμό με άλλα μέτρα, παραδοσιακά leit-motiv, αστικοί μύθοι και στοιχεία από την αρχαία Ελληνική Μυθολογία, μαζί με απόηχους γονιμολατρικών εθίμων και χωρίς να βάλει ευθέως κατά των ηθών (με την έννοια τής άσκοπης ελευθεριότητας)… χαρίζουν στο μυθοπλαστικό σύμπαν τού Μποσταντζόλου (πατέρα τού γνωστού ηθοποιού) μια κωμική ελαφράδα που δεν αφήνει άθικτα τα κακώς κείμενα τού κακού καιρού του και του ευνοïκότερου δικού μας. Μισόν αιώνα μετά, σε παραστασιακό συγκερασμό με τις πάντα προσφιλείς μουσικές τού Λουκιανού Κηλαηδόνη, στη μπρεχτική σκηνή ενός θεάτρου που διευθύνει η γυναίκα και η κόρη τού στοχοπροσηλωμένου στην αμιγή διασκέδασή μας τραγουδοποιού συντίθεται ψηφίδα την ψηφίδα ένα σκηνικό «κουκλοθέατρο» (χαρακτηριστικές οι μηχανικές αρθρωτές κινήσεις των μελών των ερμηνευτών – που παρωδούν ακόμα και την επερχόμενη Τεχνητή Ρομποτική Νοημοσύνη), ξαναπιάνεται ο μίτος τής αενάως βιασμένης και αιωνίως επαιτούσης «Ψωροκώσταινας» που είναι όμως ακόμη ποθητή στα κουρέλια τού αρχαίου κλέους της. Η επαναστατικότητα (κατά παντός κατακτητού και κατά παντός ανευθύνου) είναι χαρακτηριστικό στοιχείο τής από σκηνής εκφωνουμένης λαοπλανικής ρητορείας (πρώτος διδάξας ο μεγαλαυχών ποιητής Αριστοφάνης). Ο Μποστ, μαζί με τον Μίνω Βολανάκη, τον Γιάννη Δαλιανίδη και του συγχρόνους τού ή ελαφρώς προγενεστέρους ευθυμογράφους δεν εκβιάζει το γέλιο τού θεατή/αναγνώστη που αναβλύζει αβίαστο και ψυχοθεραπεύει δια της ανασκολοπήσεως τού παναρχαίου δράματος τής εναλλασσομένης σκλαβιάς-απελευθέρωσης και του αμέσου ή εμμέσου εξανδραποδισμού.

Είναι περίεργο πώς αυτός ο τόπος και αυτός ο λαός αντέχει τόσες κακουχίες, τόσες ανακατατάξεις, ανατάσεις που συνοδεύονται από κατακρημνίσεις, μεγαλεπήβολα σχέδια που συνήθως αποτυγχάνουν μερικώς, τόσες «μεγάλες ιδέες» που μας δοξάζουν στην οικουμένη και μας προκαλούν διαδοχικά κύματα θλίψεως τε εντροπής…

Αυτή η ιδιότυπη νεοελληνική αποστασιοποίηση σε συνδυασμό με την πατροπαράδοτη πολιτική σάτιρα, με ταυτόχρονο γελοιογραφικό σχολιασμό τής επικαιρότητας είναι τόσο ιδιότυπο υβριδικό αμάλγαμα που αποτελεί την γενεσιουργό πηγή πολλών περιορισμένων παραστασιακών ειδών, μόνον εδώ όμως λάμπει στην καρναβαλική πολύχρωμη μελατονία του (από την οποία παράγεται η σωτήρια, αντικαταθλιπτική νεοελληνική μελατονίτη τής υπερβολικής αισιοδοξίας). Ίσως αυτό το στοιχείο αποτελεί ακόμα μία καινοτομία μας στον τομέα τού θεάματος, αφού κανείς πληθυσμός, κανείς λαός, ουδέν έθνος (εξ όσων γνωρίζω) δεν συνδυάζει δημοκρατική ελευθεροστομία, σατιρική ελευθεριότητα, απροκάλυπτο διονυσιασμό πέρα από κάθε έννοια πολιτικής ορθότητας. Δεν είναι λοιπόν αξιοπερίεργο που απαγορεύτηκαν ήδη με το διάταγμα τού Θεοδοσίου τού Μεγάλου εκτός από όλες τις θρησκευτικές-λατρευτικές εκδηλώσεις των «ειδωλολατρών» «εθνικών» και όλες οι επίσημες θεατρικές πρακτικές (εκτός ίσως από τον σοκαριστικό βυζαντινό ιππόδρομο, απόγονο τής ρωμαϊκής αρένας).

Βλέποντας λοιπόν αυτή την χαριτωμένη παράσταση με τα σουρεαλιστικά ευτράπελα και την γλωσσοπλαστικότητα τού νεοελληνικού ιδιώματος, βυθίστηκα σε μια ιδιότυπη περισυλλογή θεωρώντας ότι κάνουμε εδώ και δύο αιώνες βήματα σημειωτόν ενόσω επιτυγχάνουμε αξιομνημόνευτα και αξιοθαύμαστα «ποιοτικά άλματα» κβαντικού τύπου και στον υπερβατικό χώρο τού σουρεαλισμού.

Το θέατρο λειτουργεί κατοπτρικά ως μεγεθυντικός φακός αυτογνωσίας κι ετούτο το θέμα προσθέτει ακόμα μία ψηφίδα στο νεοελληνικό μας τσίρκο.

Αξιοζήλευτο θέαμα. Μην το χάσετε.

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός https://konstantinosbouras.gr

 

INFO από το Δελτίο Τύπου:

 

Το μποστάνι του Μποστ |Μια εξωφρενικά επίκαιρη επιθεώρηση σε κείμενα του Μποστ και μουσική του Λουκιανού Κηλαηδόνη
Η Θεατρική Εταιρεία THEARTES των Κωνσταντίνου Κυριακού και Κατερίνας Μπιλάλη παρουσιάζει την εξωφρενικά επίκαιρη σπονδυλωτή κωμωδία «Το μποστάνι του Μποστ» με επιθεωρησιακά κείμενα τού αξεπέραστου και αμίμητου σατιριστή Μποστ, τα οποία συνοδεύονται από τη μελωδικότατη μουσική τού διαχρονικού Λουκιανού Κηλαηδόνη.
«Το μποστάνι του Μποστ»
Πρεμιέρα: Δευτέρα 11 Μαρτίου
Στο Θέατρο Μεταξουργείο
Πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα…
–         Ποιος ήταν ο αληθινός λόγος που εξώθησε τη Μήδεια να κάνει το αποτρόπαιο έγκλημά της;
–         Ποιο ήταν πραγματικά το τέλος τού Ρωμαίου και της Ιουλιέτας;
–         Τι συνέβη και η Φαύστα απέκτησε εγγόνι, αφού την κόρη της την έφαγαν οι γάτες;
–         Ήπιε ή δεν ήπιε το φαρμάκι η Γκόλφω όταν την παράτησε ο Τάσος;
–         Ποιες είναι οι «ιστορικέ ιστορίε» που έχει να μας αφηγηθεί η Μαμά Ελλάς από τις περιπέτειες που πέρασε όλα αυτά τα χρόνια;
–         Πώς έχασε η Ανεργίτσα το «βιβλιάριο απόρου κορασίς» της και τι λύση βρήκε ο Πειναλέων;
–         Τελικά, επέστρεψαν ή όχι τα μάρμαρα του Παρθενώνα στην Ελλάδα;
Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα απαντώνται στην παράσταση.
Μια ανατρεπτική επιθεώρηση, γεμάτη σάτιρα, γέλιο, τραγούδι και χορό
Τα περισσότερα κείμενα του Μποστ που παρουσιάζονται στην παράσταση, αν και σημείωσαν μεγάλη επιτυχία όταν πρωτοπαίχτηκαν, δεν δημοσιεύτηκαν ποτέ. Το ίδιο ισχύει και για τη μουσική του Λουκιανού Κηλαηδόνη, που γράφτηκε για αυτά καθώς έχει παραμείνει και αυτή ακυκλοφόρητη στο αρχείο του.
Μία παράσταση όπου, χάριν στο ειρωνικό χιούμορ, την παρωδία και τη σατιρική ματιά του Μποστ, οι γνωστές ιστορίες της Φαύστας, της Μήδειας και της Ιουλιέτας, συμπλέκονται με την άγνωστη ιστορία της Γκόλφως, τις «ιστορικέ ιστορίε» που αφηγείται η Μαμά Ελλάς, αλλά και τις περιπέτειες του Πειναλέοντα και της Ανεργίτσας καθώς καλούνται να συγκροτήσουν έναν θίασο.
Για πρώτη φορά θα παρουσιαστούν τα πραγματικά φινάλε που έγραψε ο Μποστ στα ήδη γνωστά έργα του –«Φαύστα», «Μήδεια», «Ρωμαίος και Ιουλιέτα»–, δίνοντας μία άλλη, διαφορετική κωμικοτραγική διάσταση στην εξέλιξη των ιστοριών τους!
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη παράσταση ξαναφέρνει μαζί επί σκηνής δύο μεγάλους καλλιτέχνες, «επανασυνδέοντάς» τους, ακριβώς πενήντα χρόνια μετά από την πρώτη τους συνεργασία. Μπορεί να έχουν φύγει από κοντά μας, όμως το έργο τους παραμένει αλησμόνητο και εξαιρετικά επίκαιρο.

 

Σκηνοθετικό σημείωμα
Ως THEARTES, αποφασίσαμε με την Κατερίνα Μπιλάλη να παρουσιάσουμε μία παράσταση που μας επιτρέπει να επιδοθούμε για άλλη μια φορά στο αγαπημένο μας «παιχνίδισμα» με την «εναλλαγή» των θεατρικών ειδών, συνδέοντας την παλιά αθηναϊκή επιθεώρηση των αρχών του εικοστού αιώνα, την μπρεχτική τεχνική της Αποστασιοποίησης, το γελοιογραφικό αισθητικό ύφος και την υπερμεταμοντέρνα παρωδία, έχοντας συμμάχους μας τα βασικά χαρακτηριστικά της μπόστειας θεατρικής γραφής, που είναι η ιδιότυπη γλώσσα, η μπουρλέσκ παρωδία, η απροκάλυπτη σάτιρα, το αλλοπρόσαλλο χιούμορ και η διεισδυτική ειρωνεία, αλλά και τα ειδοποιά στοιχεία της κηλαηδόνειας μουσικής γραφής, όπως είναι το ξέφρενο κέφι, η μαγευτική μελωδία και το ρυθμικό ξάφνιασμα.
Κωνσταντίνος Κυριακού
Ταυτότητα παράστασης
«Το Μποστάνι του Μποστ»
Πρεμιέρα: 11 Μαρτίου
Συντελεστές
Κείμενα: Μποστ
Σύνθεση – Διασκευή κειμένων – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Κατερίνα Μπιλάλη
Μουσική: Λουκιανός Κηλαηδόνης
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Τσακότα
Σχεδιασμός φωτισμών: Λέων Εσκενάζη
Χορογραφίες – Κινησιογραφία: Λιλλύ Κουτσανδρέα
Ενορχήστρωση: Γιώργος Κομπογιάννης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Δελαπόρτα
Hair Stylist: Organic Hair Spa by Athanasios
Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Photo Artwork: Πένια Παππά
Video – Trailer: Νικήτας Χάσκας
Σχεδιασμός αφίσας: [βιβλιοτεχνία]
Επικοινωνία – Προβολή: Βάσω Σωτηρίου – We Will
Παραγωγή: «THEARTES» Α.Μ.Κ.Ε.
Διανομή:
Κατερίνα Μπιλάλη
Κωνσταντίνος Κυριακού
Ερμόλαος Ματθαίου
Αλεξία Μουστάκα
Κρίστη Παπαδοπούλου
Τέλης Ζαχαράκης
Ακούγονται οι φωνές των: Γιάννη Μποσταντζόγλου & Σπύρου Πούλη
Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, τηλέφωνο: 21 0523 4382
Πότε: Από Δευτέρα 11 Μαρτίου, και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00
Εισιτήρια: 18€ (γενική είσοδος), 12€ (φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ, ομαδικό, άνω των 65 ετών), 5€ (ατέλειες ηθοποιών, σκηνοθετών)
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/theater/to-mpostani-tou-mpost/
Διάρκεια: 105΄ (χωρίς διάλειμμα)

 

* Η παράσταση παρουσιάζεται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.