You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: Βάκχες του Ευριπίδη από την θεατρική εταιρεία Νέα Εποχή στο Ηρώδειο με Διόνυσο τον Δημήτρη Λάλο.   

Κωνσταντίνος Μπούρας: Βάκχες του Ευριπίδη από την θεατρική εταιρεία Νέα Εποχή στο Ηρώδειο με Διόνυσο τον Δημήτρη Λάλο.  

Επιτέλους, η απόλυτη έκπληξη προέκυψε όχι στην πολυδιαφημισμένη πολύπαθη Επίδαυρο, όπου καταφεύγουν όλοι οι μωροφιλόδοξοι λες και και είναι η σύγχρονη κολυμβήθρα τού Σιλωάμ να τους ξεπλύνει από τις θεατρικές αρπαχτές κι αμαρτίες… η απόλυτη έκπληξη προέκυψε στο Ηρώδειο σε μία ανεξάρτητη ιδιωτική παραγωγή!!!

Οι προβληματικές «Βάκχες». Το πιο δύσκολο έργο τού Ευριπίδη. Το αινιγματικότερο από τα σωζόμενα αρχαία δράματα. Πετσοκομμένο στο τέλος από τους βυζαντινούς αντιγραφείς, όπου τίθενται προβλήματα θρησκειολογικά, εθνολογικά, γλωσσολογικά, ακόμα και μυθολογικά…

Η σύνδεσή του με τα αιγυπτιακά μυστήρια τής Ίσιδος και του Οσίριδος έγινε πρώτη φορά από εμένα το 1999 στο βιβλίο μου «Ο θάνατος τού Ευριπίδη» (που διατίθεται τώρα δωρεάν στο https://www.openbook.gr/o-thanatos-toy-eyripidi/ ).

Η σχετική μάλιστα Performance δόθηκε από εμένα και από τον διεθνούς φήμης ηθοποιό ΜΙΧΑΗΛ ΔΟΥΚΑΚΗ στο πλαίσιο τού 51ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΙΒΛΙΟΥ που διοργανώνει ο ΣΕΚΒ στο ΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΆΡΕΩΣ, αλλά και στο ΊΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗ (βλ. https://www.periou.gr/evripidis-apo-kai-me-ton-dr-konstantino-boura-me-tin-evgeniki-ektakti-symmetochi-tou-diethnous-fimis-ithopoiou-michail-doukaki/ ) κι έπεται μακρά συνέχεια σε παγκόσμια περιοδεία.

 

Έχοντας εντρυφήσει λοιπόν εδώ και 44 συναπτά έτη πάνω σε αυτό το προβληματικό, προκλητικό κείμενο απόλαυσα μία απόλυτα νόμιμη εκδοχή με μελέτη τής σωματικής ενέργειας κουνταλίνι που παρατηρείται σε παραδοσιακούς χορούς ορεινών, κτηνοτροφικών κυρίως κοινωνιών.

Ο Δημήτρης Λάλος ως Διόνυσος χόρευε διαρκώς ως αναστενάρης, ως πολεμιστής τον πυρρίχιο, παρασέρνοντας όχι μόνον τις μυθικές Βάκχες αλλά και τα άλλα δραματικά πρόσωπα σε μια απόλυτη ψυχοσωματική φρενίτιδα, κάτι που είχα να δω στο Ηρώδειο από το Θέατρο Τέχνης το 1978, στην αντίστοιχη ερμηνεία των «Βακχών» από τον Δάσκαλο Κάρολο Κουν.

Ναι, οι «Βάκχες» είναι ο φρενιτικός ρυθμός, η ακατάπαυστη ασίγαστη χορομανία. Όλα τα άλλα είναι δευτερεύοντα (γιατί ανήκουν σε πολιτιστικά συμφραζόμενα που έχουν χαθεί ή δεν ισχύουν πια σήμερα).

Χαίρομαι που δεν είδαμε αυτή την παράσταση στην Επίδαυρο αλλά στο ρωμαϊκό Ωδείον Ηρώδου τού Αττικού, γιατί έχει τόσο ξεφτιλιστεί και υποτιμηθεί το περιώνυμο αργολικό θέατρο, που λειτουργεί πλέον μόνον ως τηλεοπτικό μπαλκόνι και πρόφασις εν αμαρτίαις. Ο κάθε πικραμένος, συμπλεγματικός, αμόρφωτος, θεατρικώς αναλφάβητος, κακόφωνος, άμουσος, ανελλήνιστος… καταφεύγει πλέον στην Επίδαυρο για να το βάλει στο βιογραφικό του και για να βάλει κάτι στην άκρη για τα …γεράματα. Ενώ το Ηρώδειο κρατάει ακόμα το εκλεπτυσμένο, μορφωμένο κοινό του, που δεν χρειάζεται να κάνει εκδρομή μέχρι το Λιγουριό για να δείξει τα καινούργια σαντάλια και το …πεντικιούρ του.

Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές. Μια άψογη σεβαστική παράσταση, με εξαίρετες μάσκες, τελετουργική μουσική, ευφάνταστα σκηνικά (ένα ιδιότυπο θέατρο σκιών με την χρήση τριών προτζεκτόρων), εκπληκτικά κοστούμια, τέλεια ορθοφωνία, άψογη υποκριτική και σκηνοθετικό όραμα που πρόδιδε μακρά, βαθιά μελέτη και έρευνα. Τόσο δύσκολο είναι λοιπόν οι αρμόδιες καλλιτεχνικές επιτροπές, οι υπεύθυνες για τα ακραία φετινά έκτροπα τής Επιδαύρου να ανιχνεύσουν μέσα στις δεκάδες προτάσεις και να διαλέξουν το πραγματικό διαμάντι από το απλό κάρβουνο;

Ναι, θα ήθελα να δω παρόμοιες παραστάσεις στην Επίδαυρο. Βγήκα από το Ηρώδειο εκστασιασμένος, συγκινημένος, παρακινημένος να μελετήσω περαιτέρω το σκοτεινό αυτό δράμα και να συνδημιουργήσω καινούργια, σύγχρονα πολιτισμικά προϊόντα εμπνευσμένα από αυτό. Μού πήρε μέχρι τώρα μισόν αιώνα κι ακόμα δεν έχω φτάσει σε ασφαλή συμπεράσματα. Οι άλλες / οι άλλοι / τα άλλα που φιλοτεχνούν πρόχειρες αντιγραφές από παλιότερες μεταφράσεις με την τεχνική τού κλόπυ και πέϊστ δεν αισχύνονται; Πνευματικοί άνθρωποι, σου λέει μετά.

Εδώ, η μετάφραση τού Θοδωρή Στεφανόπουλου ήταν και στιβαρή και σοβαρή κι επιστημονική και έγκυρη. Μιλιόταν από τους ηθοποιούς χωρίς να στραμπουλάν τη γλώσσα τους. Αξίζει τα συγχαρητήρια όλων μας. Ας τον μιμηθούν πολλοί άλλοι ματαιοκάματοι επιπόλαιοι μπαχαλάκηδες, πειρατές τής μεταφραστικής προχειρότητας [«ονόματα δεν λέμε, οικογένειες (σικελικές) δεν θίγουμε» – είναι πολλά τα συμφέροντα και μεγάλο το εκάστοτε διακύβευμα – μία κλειστή συντεχνία μεσαιωνικού, φεουδαρχικού τύπου – κατά τα άλλα ανήκουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και πνέουμε πλησίστιοι στον μεταβατικό, μεταιχμιακό εικοστό πρώτο αιώνα με τις μεγάλες οικολογικές, κλιματολογικές προκλήσεις – όμως η μεγάλη, η ασήκωτη, η βαριά λάσπη με τα ψοφίμια κατέκλυσε φέτος κυρίως το κοίλον του αρχαίου θεάτρου τού Πολυκλείτου και θα κάνει πολλές δεκαετίες να ξεπλυθεί από την ευεργετική βροχή – κρίμα!!!!!!].

Βλέποντας τέτοιες παραστάσεις τής ιδιωτικής πρωτοβουλίας αρχίζουμε να αναθαρρούμε και να ελπίζουμε σε καλύτερες (θεατρικές, τουλάχιστον) μέρες!!!

ΝΑΙ, ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ ΘΕΑΤΡΟ. ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΣΕΒΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ.

ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΉΘΟΥΣ. ΕΥΓΕ!!!

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας https://konstantinosbouras.gr ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασιολόγος και κριτικός

 

 

 

info:
https://www.more.com/theater/bakxes/
Βάκχες του Ευρίπιδη | ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ 2023
Η θεατρική εταιρεία Νέα Εποχή θα παρουσιάσει το καλοκαίρι του 2023 σε επιλεγμένες πόλεις την τραγωδία  του Ευριπίδη «Βάκχες», σε σκηνοθεσία Έλενας Μαυρίδου. Δυο σημαντικοί ηθοποιοί μοιράζονται τους κύριους ρόλους της τραγωδίας. Στο ρόλο του Διόνυσου ο Δημήτρης Λάλος και στο ρόλο του Πενθέα ο Γιώργος Χριστοδούλου.
Η παράσταση
Η παράσταση προσεγγίζει ερμηνευτικά το έργο και διερευνά την διονυσιακή μανία ή «βακχεία» με βασικά εργαλεία τον λόγο του Ευριπίδη, τον συνδυασμό της σύγχρονης με την παραδοσιακή μουσική, και μια κινησιολογία βασισμένη στην τελετουργία των Αναστεναρίων, που πιθανότατα αποτελεί επιβίωση θρησκευτικών πρακτικών από τη λατρεία του Διονύσου.
Αντλώντας από την προσωπική τους εμπειρία και συμμετοχή στα δρώμενα των Αναστεναρίων, ο μουσικός Γιώργος Μαυρίδης και η σκηνοθέτις Έλενα Μαυρίδου συνδυάζουν στοιχεία του δρώμενου, που έχουν συγγένεια με τη Βακχεία, με σύγχρονη μουσική.
Μια δυναμική εκδοχή των «Βακχών» με τις ρίζες της βαθιά στην παράδοση.
Συνδυάζοντας live τον φυσικό ήχο της λύρας και του νταουλιού με το ηχοτοπίο και το sound design της σύγχρονης μουσικής τεχνολογίας, σ’ έναν σκηνικό χώρο όπου τα υλικά της φύσης, όπως το ξύλο, το νερό, το στάχυ,  αναμιγνύονται και συνομιλούν με σύγχρονα, συνθετικά υλικά, οδηγούμαστε σταδιακά στην βακχεία του έργου του Ευριπίδη. Καθώς εκτυλίσσεται η τραγωδία, τα σώματα των ηθοποιών ελευθερώνονται σε έναν οργιαστικό χορό, καταργώντας τα θεατρικά όρια.
Τι μένει στο τέλος για το κοινό και τους ήρωες όταν η μουσική σταματάει και καλούμαστε να συλλογιστούμε το αδιέξοδο της ανθρώπινης ύπαρξής μας; Είναι ζωντανός ο Διόνυσος σήμερα;
Το έργο
Ο Διόνυσος, καρπός της ένωσης του Δία με τη Σεμέλη, κόρη του βασιλιά της Θήβας Κάδμου, δεν αναγνωρίστηκε ποτέ ως θεός και δεν τιμήθηκε ποτέ στην πατρίδα της μητέρας του.
Έχοντας ήδη κατακτήσει την Ασία, ο Διόνυσος καταφθάνει τώρα στη Θήβα, συνοδευόμενος από έναν όμιλο γυναικών από την Λυδία, των Βακχών, που τον ακολουθούν πιστά. Σκοπός του να διαδώσει τη λατρεία του στη Θήβα και σε όλη την Ελλάδα, αλλά και να δώσει ένα μάθημα στους ασεβείς που τον αρνούνται. Πιο άσπονδος, ανάμεσά τους, ο Πενθέας, εγγονός του Κάδμου και βασιλιάς πλέον της Θήβας.
Ενώ η βακχική μανία εξαπλώνεται στην πόλη, πείθοντας ακόμη και τον Κάδμο και τον γέρο μάντη Τειρεσία για την αναγκαιότητα της αποδοχής του νέου θεού, ο Πενθέας, απόλυτος και άτεγκτος, επιμένει να αμφισβητεί τη θεϊκή υπόσταση του Διονύσου και αποφασίζει να καταστείλει με τη βία τις αποχαλινωμένες εκδηλώσεις αυτής της παράξενης ανατολίτικης λατρείας. Ηθικά αυτάρεσκος και συγχρόνως ανατριχιαστικά αστόχαστος, απορρίπτει τα «διπλωματικά ανοίγματα» του Διονύσου και αντιδρά με πανικό και υπεροψία μπροστά στην πολιτισμική διαφορά. Όμως η λογική αντιστρέφεται σε τρέλα, κατοπτρικό είδωλο της «τρέλας» που ήθελε να καταπνίξει. Καθώς η πλοκή του έργου ξεδιπλώνεται, ο Πενθέας γλιστρά στην παγερή νομιμότητα, και πέφτει στην απαγορευμένη επιθυμία. Από τιμωρός της βακχείας γίνεται ο ίδιος αβοήθητο άθυρμά της. Στο τέλος, θα οδηγηθεί στη μοίρα του ντυμένος γυναίκα, συμπαρασύροντας στον όλεθρο ολόκληρο τον βασιλικό οίκο των Θηβών.
Παρότι ξένος στην πόλη, ο Διόνυσος φώλιαζε ήδη κρυφά στην καρδιά της, όπως και κάπου βαθιά μέσα στον αλαζονικό μονάρχη της.
Στις «Βάκχες», που γράφτηκαν προς το τέλος της ζωής του και πρωτοπαρουσιάστηκαν μετά τον θάνατό του, ο Ευριπίδης ανεβάζει στη σκηνή, πρωταγωνιστή και σκηνοθέτη ταυτόχρονα, τον Διόνυσο, τον θεό της τραγικής τέχνης που είναι, όπως και η βακχεία, ένα παράξενο μείγμα τρόμου και απόλαυσης, οικείου και ξένου, ελέου και φόβου. Άγριο και ποιητικό, γοητευτικό και ανατριχιαστικό, το έργο αποκαλύπτει την αινιγματική, δισυπόστατη φύση του θεϊκού πρωταγωνιστή του, σε μια μοναδική τελετουργία προς τιμήν του.
Μετάφραση Θεόδωρος Στεφανόπουλος
Σκηνοθεσία  Έλενα Μαυρίδου
Μουσική Γιώργος Μαυρίδης
Σκηνικό – Κοστούμια  Δήμητρα Λιάκουρα
Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου Ευγενία Μπουρντά
Φωτισμοί Περικλής Μαθιέλλης
Επιμέλεια κίνησης Έλενα Μαυρίδου
Μάσκες – Γλυπτική : Αλέκος Μπουρελιάς – Archlabyrinth
Δραματολόγος Κατερίνα Διακουμοπούλου
Βοηθός σκηνοθέτη Πέτρος Αλαφούζος
Video Θωμάς Παλυβός
Φωτογραφίες Ηλίας Ντζόιδος – Ελίνα Γιουνανλή
Παραγωγή Νέα Εποχή
Διανομή
Διόνυσος Δημήτρης Λάλος
Κάδμος Θανάσης Δόβρης
Πενθέας Γιώργος Χριστοδούλου
Δούλος Στέργιος Κοντακιώτης
Τειρεσίας Βίκυ Βολιώτη
Άγγελος Γιώργος Τριανταφυλλίδης
Αγαύη Έλενα Μαυρίδου
Αγγελιοφόρος Β’ Δήμητρα Κούζα
Χορός
Κική Καραΐσκου, Δήμητρα Κούζα, Σοφία Κουλέρα, Χριστίνα Μαριάνου, Μαριάμ Ρουχάτζε
Μουσικοί επί Σκηνής
Γιώργος Μαυρίδης, Βασίλης Κόκλας

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.