You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Η Εποχή των Μικρών Παιδιών

Δημήτρης Γαβαλάς: Η Εποχή των Μικρών Παιδιών

Ο Χριστός που γεννήθηκε είναι μικρό παιδί, ο Νέος Χρόνος που έρχεται είναι μικρό παιδί. Όμως,  το μικρό παιδί δεν είναι άγραφο χαρτί, φύλλο λευκό που πάνω του τίποτα ακόμα δεν έχει γραφτεί, δεν είναι χωρίς ψυχικά περιεχόμενα, γιατί περιέχει δυνατότητες μελλοντικής ανάπτυξης που είναι δικές του και ιδιάζουσες. Η ψυχή του μοιάζει με ωάριο ψυχικής φύσης. Ένα γονιμοποιημένο ανθρώπινο ωάριο φαίνεται να είναι ακριβώς όπως κάθε άλλο, αλλά το πρώτο εξελίσσεται σε αγόρι, το δεύτερο σε κορίτσι, το τρίτο δίνει έξυπνο άνθρωπο, ενώ το τέταρτο αναπτύσσεται ίσως σε άτομο με ειδικές ανάγκες. Αν και στο ξεκίνημά τους αυτές οι δυνατότητες δεν είναι φανερές, όμως δεν μπορούνε και να αλλάξουνε. Στο ψυχικό σύστημα του ανθρώπου υπάρχουνε επίσης ανάλογες δυνατότητες.

 

Όταν το παιδί αντιμετωπίζει τα πρόσωπα, τα πράγματα και τις καταστάσεις του περιβάλλοντος, ενεργεί με χαρακτηριστικά δικό του τρόπο. Όλα αυτά προσκρούουν πάνω του από έξω, αλλά συγχρόνως υπάρχει μέσα του μια ασυνείδητη προσδοκία για το τι πρέπει να είναι τα στοιχεία του περιβάλλοντος. Μια προσδοκία που προέρχεται από τα ενδογενή πρότυπα, που βρίσκονται στο ασυνείδητο από όλους τους καιρούς της ανθρώπινης εμπειρίας του κόσμου, δηλαδή τα αρχέτυπα, τα ασυνείδητα πρότυπα του ψυχικού συστήματος, τα οποία αντιστοιχούνε στα πρότυπα του φυσικού κόσμου. Το παιδί, με αιτία τη φύση των δικών του εσώτερων αισθημάτων και προδιαγραφών, γρήγορα αρχίζει να παρουσιάζει χαρακτηριστικές αντιδράσεις. Στην ηλικία των 2-3 χρόνων αποκαλεί τον εαυτό του ‘Εγώ’ και αυτή είναι η πρώτη αναγνώριση ότι αποτελεί ένα συνειδητό και ξεχωριστό, σωματικά και ψυχικά, άτομο.

 

Όταν, σε αναφορά με το ‘Εγώ’, η σχέση με τους γονείς είναι θετική, η αντίδραση του παιδιού είναι: «Αγαπώ – θέλω να με αγαπάνε – περιμένω ή απαιτώ να με αγαπάνε». Αλλά, αν η ατμόσφαιρα του σπιτιού συγκρούεται πάρα πολύ με την αίσθηση του ‘Εγώ’, αν οι γονείς είναι είτε πολύ προστατευτικοί, πολύ διαχυτικοί, πολύ επιεικείς είτε, αντίθετα, αν είναι ψυχροί και αδιάφοροι, τότε εμφανίζεται η αντίθετη αντίδραση που εκφράζεται, με όλους τους τρόπους, ως: «Μισώ – αφήστε με μόνο – μη με αγγίζετε».

 

Όμοιες αντιδράσεις απαντώνται σε σχέση με τα πράγματα και μπορούνε να εκφραστούνε με λέξεις όπως: «Αγαπώ την κούκλα μου» ή «Κακή καρέκλα που χτύπησες τον μπέμπη» και άλλα ανάλογα. Το ίδιο γίνεται και με τις καταστάσεις. Πολύ νωρίς στη ζωή του το παιδί ανακαλύπτει ότι βρίσκεται σε πειθαρχία: «Τώρα πρέπει να φας», «Τώρα πρέπει να πας για ύπνο» κτλ. Στην αρχή υπάρχει ίσως απόλυτη συμμόρφωση, αλλά γρήγορα το παιδί αρχίζει να έχει τις δικές του ιδέες για όλα τα θέματα. Τότε, είτε θέλει και συμμορφώνεται, είτε αρχίζει να αντιδρά και έτσι πιέζεται από μέσα όπως και απέξω. Αλλά, επειδή ο εξωτερικός κόσμος είναι μεγαλύτερος και δυνατότερος από το ίδιο, μαθαίνει να προσαρμόζει τον εαυτό του στις απαιτήσεις αυτού του κόσμου και να φοράει μια μάσκα, ένα προστατευτικό δέρμα, την persona.

 

Μονάχα όταν το παιδί βρει κάποια συμφωνία ή, κυρίως, κάποια διαφωνία με το περιβάλλον συνειδητοποιεί ότι είναι ένα ‘Εγώ’, κάποιος άλλος από τα πρόσωπα ή τα πράγματα του κόσμου γύρω του. Πριν από αυτό, η ψυχική ουσία του παιδιού ωθείται προς τα έξω και ‘προβάλλεται’, είτε στους γονείς είτε σε άλλο αντικείμενο, δημιουργώντας ένα είδος ψυχικού συνεχούς μεταξύ αυτών. Είναι σαν ένα κομμάτι του να βρίσκεται έξω από τον εαυτό του, στο αντικείμενο. Και όχι μονάχα ο προσωπικός εαυτός του, αλλά και τα αρχέτυπα και οι εικόνες μέσα από τις οποίες αυτά εκφράζονται, εισέρχονται επίσης σε αυτό το συνεχές μεταξύ ‘Εγώ’ και ‘Μη-Εγώ’ και βιώνονται ως να ήτανε μέσα στο εξωτερικό αντικείμενο.

 

Συνεπώς, όλες οι ατομικές σχέσεις με τον εξωτερικό κόσμο επηρεάζονται από το αρχετυπικό υλικό του συλλογικού ασυνείδητου. Έτσι, στη στάση του προς τους γονείς, το παιδί αντιδρά όχι μονάχα προς τον πραγματικό πατέρα και μητέρα, αλλά και προς την ενδογενή εικόνα του Πατέρα και της Μητέρας, που περιέχουνε την ουσία της πατρότητας και μητρότητας, και ασυνείδητα περιμένει οι γονείς του να εκπληρώσουνε τον προσδιορισμένο ρόλο. Η αίσθηση του-να-είναι-παιδί απαιτεί ένα πανομοιότυπο που εκφράζεται ως η αίσθηση του-να-είναι-γονιός, μια κατάσταση του ψυχικού συστήματος που οδηγεί σε όλα τα προβλήματα μεταξύ του παιδιού και των γονιών. Γιατί κανένας άντρας ή γυναίκα δεν είναι μόνο γονιός και κανένα παιδί δεν μένει μόνο παιδί για όλη του τη ζωή.

 

Μια σημαντική λειτουργία, που μπορεί να την παρατηρήσει κάποιος στο παιδί, είναι η λειτουργία της ‘προβολής’. Ό,τι είναι ασυνείδητο ‘προβάλλεται’ και, επειδή το μεγαλύτερο μέρος του ψυχισμού ενός παιδιού είναι ακριβώς ασυνείδητο, γι’ αυτό και η ‘προβολή’ είναι κυρίαρχο και χαρακτηριστικό στοιχείο του ψυχισμού του. Κατά την ‘προβολή’ παρατηρείται μεταφορά μιας υποκειμενικής διεργασίας στο αντικείμενο ή αποκοπή ενός υποκειμενικού περιεχόμενου και ενσωμάτωσή του στο αντικείμενο. Βασίζεται στην αρχαϊκή ταυτότητα υποκείμενου και αντικείμενου, και χαρακτηρίζει περισσότερο το παιδί και τον πρωτόγονο, στους οποίους δεν έχει κανένα σκοπό και είναι ένα καθαρά αυτόματο συμβάν.

 

Το παιδί, εκτός από τα άλλα, ‘προβάλλει’ στον έξω κόσμο την εικόνα του εαυτού του και τις σχέσεις του. Μιλώντας με ένα παιδί τριών χρόνων σημείωσα φράσεις όπως: «Η καρέκλα έχει μαμά;», «Η θάλασσα περπατάει;», «Η Ελευσίνα έχει πόδια;», που δείχνουνε ακόμα και το πώς γεννιέται η αναλογική σκέψη. Αυτή η τελευταία είναι, στις περισσότερες περιπτώσεις, σφαλερή και γίνεται σωστή και γόνιμη μόνο με την απόδειξη της ύπαρξης αναλογίας, πράγμα που βρίσκεται πίσω από την εξομοίωση.

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.