You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Βασικά Ερωτήματα του Ανθρώπου

Δημήτρης Γαβαλάς: Βασικά Ερωτήματα του Ανθρώπου

Με όλη τη νοσηρότητα, που επικρατεί σήμερα στον τόπο μας και παγκόσμια, στην οποία μας έχουν οδηγήσει πολλοί παράγοντες και μας έχουν αλλοτριώσει, ξεχνάμε κάποια βασικά πράγματα που απασχόλησαν και απασχολούν τους πραγματικούς και κανονικούς ανθρώπους. Τα ξαναθυμίζω, ανάμεσα σε άλλα, για να μπορέσουμε, έστω για λίγο, να νιώσουμε ξανά Άνθρωποι.

 

Ι. Το Ερώτημα για το Απόλυτο

Υπάρχει κάποια βασική/ κοσμική ‘ενέργεια’, κάτι το Απόλυτο που κινεί τα πάντα, από τους γαλαξίες μέχρι τα υποατομικά σωματίδια και τον ανθρώπινο ψυχισμό; Υπάρχει κάποιος ‘Θεός’ ή ‘Νους’ ή ‘Μείζων’ που τα ξεκίνησε όλα αυτά και έχει κάποιο κοσμικό σχέδιο; Είμαστε φορείς αυτού του Απόλυτου;

 

ΙΙ. Το Ερώτημα για τη Ζωή

Τι είναι η γενική και η προσωπική ζωή; Πού και πώς άρχισε και πώς εξελίσσεται; Έχει κάποιο στόχο; Υπάρχει αυτο-ποίηση;

 

ΙΙΙ. Το Ερώτημα για την Ύπαρξη

Ποιος είναι ο άνθρωπος; Από πού ήρθε και πού πηγαίνει; Ποια η δομή και η λειτουργία του; Η αναφορικότητα της ύπαρξης: υπάρχω ως προς τι;

 

  1. Το Ερώτημα για τη Γνώση

Είναι δυνατή η γνώση; Πώς γνωρίζει, αισθάνεται, βιώνει ο άνθρωπος; Μπορώ πράγματι να μάθω και να αλλάξω;

 

  1. Το Ερώτημα για τον Εαυτό

Ποιος είμαι; Ποια η πνευματική, ψυχολογική, βιολογική, κοινωνική θέση μου στον κόσμο; Έχει κάποιο σκοπό η ζωή μου και τι πρέπει να κάνω γι’ αυτό; Υπάρχει νόημα;

 

  1. Το Ερώτημα για το Συναίσθημα και την Ενσυναίσθηση

Τι πραγματικά νιώθω και τι έπρεπε ίσως να νιώθω; Τι με δένει με τους άλλους; Διαπροσωπικές σχέσεις και προσωπικότητα: εκχωρώ το συναίσθημά μου στους άλλους ή έχω απρόσφορο συναίσθημα; Είμαι κάποιος που μπορεί να συμβιώσει με τους άλλους; Κατανοώ τους άλλους;

 

VII. Το Ερώτημα για το Κοσμοείδωλο και την Αντικειμενικότητα

Αυτά που με κινούν είναι η αναπαράσταση/ εικόνα που έχω για τον εαυτό και τον κόσμο, δηλαδή η αυτο-εικόνα και το κοσμο-είδωλο. Δυστυχώς, το πλαίσιο αυτών συνεχίζει να είναι ατομο-κεντρικό, δηλαδή στην ουσία εγω-κεντρικό και όχι κοσμο-κεντρικό. Έτσι, αυτό που βλέπουμε ως πραγματικότητα δεν είναι παρά η προβολή αυτών των εικόνων στον κόσμο, ουσιαστικά δηλαδή βλέπουμε αυτά τα υποκειμενικά περιεχόμενα που μεταφέρουμε εμείς στους άλλους και στα αντικείμενα και νομίζουμε ότι είναι πράγματι ‘αντικειμενικά’. Φυσικά δεν είναι καθόλου τυχαίο το ποια αυτο-εικόνα και ποιο κοσμο-είδωλο έχουμε, γιατί αυτά προσδιορίζουν τη στάση και τη ζωή μας. Μπορούμε να αλλάξουμε αυτές τις εικόνες; Μπορούμε να γίνουμε ‘αντικειμενικοί’; Μπορούμε να δούμε την όλη εικόνα όχι εγω-κεντρικά αλλά κοσμο-κεντρικά; Μπορούμε να έχουμε τουλάχιστον μια έλλαμψη, να φωτιστούμε έστω για λίγο για τον ‘άλλο κόσμο’ που δεν βλέπουμε φυλακισμένοι στις δικές μας εικόνες;

 

VIII. Το Ερώτημα για τη Συνείδηση

Είναι η συνείδηση δημιούργημα της πολυπλοκότητας του εγκεφάλου ή κοσμικό φαινόμενο που εγώ συλλαμβάνω; Είμαι δημιουργός ή φορέας της συνείδησης; Έχω διευρυμένη συνειδητότητα ως προς τον εαυτό και τον κόσμο ή ‘κοιμάμαι’;

 

  1. Το Ερώτημα για την Ολοκλήρωση

Υπάρχει η τάση ολοκλήρωσης στον εαυτό και στον κόσμο και πού οδηγεί; Είμαι ένα διχασμένο ον (συνειδητό – ασυνείδητο, καλό – κακό, φωτεινό – σκιερό κτλ.) που πρέπει να ολοκληρωθώ; Πώς θα ολοκληρωθεί ο κόσμος; Οδηγεί η παγκοσμιοποίηση στην ολοκλήρωση του κόσμου και με ποιους όρους;

 

  1. Το Ερώτημα για την Οριστική Απόδραση

Πώς θα αποδράσω οριστικά από όλα αυτά; Υπάρχει δυνατότητα να ‘πεθάνω’ εν ζωή και να αναγεννηθώ; Υπάρχει κάτι μετά τον βιολογικό θάνατο;

 

Ο σκεπτόμενος μπορεί να χρησιμοποιήσει τα πιο πάνω ερωτήματα αφενός για να ξανασκεφτεί/ αναστοχαστεί τη ζωή του και αφετέρου να κάνει σύγκριση με την αρρώστια της εποχής. Αυτά τα ερωτήματα απασχολούν τους Ανθρώπους αιώνες τώρα και όχι μονάχα το κέρδος και το χρήμα των ανόητων ‘κοιμισμένων’ και ‘νεκρών’ που μετατρέπουν τις ζωές τους και τις δικές μας σε «μαγγανοπήγαδο που εκφράζει την ουσία της ζωής» και «τον χρόνο σε χρήμα και σε σκατά αφηρημένα», κατά πως λέει ο νομπελίστας ποιητής Οκτάβιο Παζ στην ‘Πέτρα του Ήλιου’.

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.