You are currently viewing ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ «Περί ζώων μορίων». Μετάφραση Γεωργία Παπαδάκη

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ «Περί ζώων μορίων». Μετάφραση Γεωργία Παπαδάκη

 

 ( Η θέση του Αριστοτέλη για τη Φύση)

 

645a, 15-30

[…] Ως εκ τούτου, δεν πρέπει να αποστρεφόμαστε με παιδιάστικη αντίληψη τη μελέτη των ζώων εκείνων που είναι πιο ασήμαντα· γιατί σε όλα τα έργα τής φύσης ενυπάρχει κάτι θαυμαστό. Και όπως λέγεται ότι μίλησε ο Ηράκλειτος στους ξένους που ήθελαν να τον συναντήσουν, αλλά, επειδή πλησιάζοντας τον είδαν να ζεσταίνεται κοντά στον φούρνο, κοντοστάθηκαν (τους παρακινούσε δηλαδή να μπουν με θάρρος γιατί και εκεί υπήρχαν θεοί),1 έτσι πρέπει και στην έρευνα τη σχετική με κάθε ζώο να προχωρά κανείς χωρίς απαρέσκεια, με την πεποίθηση ότι μέσα σ’ όλα υπάρχει κάτι από τη φύση, κάτι όμορφο.

 

 

Γιατί στα έργα της φύσης δεν υπάρχει το τυχαίο, αλλά πρωτίστως κάποιος σκοπός·2 γι’ αυτόν τον σκοπό σχηματίστηκε ή τελειοποιήθηκε κάθε ον και κατέλαβε τον χώρο του στο ωραίο. Και αν κάποιος νομίζει ότι η θεώρηση των άλλων ζώων είναι χωρίς αξία, με τον ίδιο τρόπο πρέπει να κρίνει και τον εαυτό του· γατί είναι αδύνατον, χωρίς να νιώσει μεγάλη αποστροφή, να αντικρίσει αυτά από τα οποία αποτελείται το ανθρώπινο γένος, όπως αίμα, σάρκες, οστά, φλέβες και άλλα τέτοια μέρη του σώματος.

694a, 15

[…] η φύση δεν κάνει τίποτε περιττό ούτε μάταιο.

 

 

788b, 20

[…] η φύση, από όσα βλέπουμε μέσα από την έρευνά μας, ούτε ελλιπής είναι ούτε κάνει τίποτε  το μάταιο από τα αναγκαία σε κάθε ζώο χωριστά […]

711a, 5

H φύση δεν κάνει τίποτε παρά φύσιν.

639b, 20

Περισσότερο ο σκοπός ( «η τελική αιτία» ) και το ωραίο υπάρχει στα έργα της φύσης, παρά στα έργα της τέχνης.

 

 

 

 

 

 

1)Το ανέκδοτο αυτό που διασώζει εδώ Αριστοτέλης μάς δείχνει τη θρησκευτικότητα του Ηράκλειτου που είναι τελείως διαφορετική από την καθιερωμένη θρησκεία. Για τον Ηράκλειτο η ιερότητα υπήρχε παντού, ακόμη και στο ίδιο του το σπίτι, αναφερόμενος στο θεῖον πῦρ, που έκαιγε εκεί∙ καθώς ο φιλόσοφος ορίζει τη φωτιά ως την ουσία των πραγμάτων, ως μία δύναμη που δρα αδιάκοπα, ένα ἀείζωον πῦρ, από τις μετατροπές του οποίου γεννιούνται τα πάντα.

 

2)Για τον Αριστοτέλη η Φύση ταυτίζεται με τη λογική τάξη του κόσμου που προέρχεται από τη βασική έννοια του σκοπού, του «τέλους». «Κάθε φυσικό ον συγκροτείται από μια εσωτερική τάση προς μεταβολή και εξέλιξη προς μια ορισμένη κατεύθυνση», γράφει. Το εξωτερικό αίτιο αυτής της κίνησης, της μεταβολής των όντων συγκροτεί κατά τον Αριστοτέλη την ουσία του θείου όντος, το οποίο είναι αιώνιο και τέλειο και δεν υπόκειται στη μεταβολή· είναι μια ενέργεια απαλλαγμένη από την κίνηση, που ωστόσο προκαλεί την κοσμική κίνηση, το Κινούν Ακίνητο.

Γεωργία Παπαδάκη

H Γεωργία Παπαδάκη γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε Κλασική Φιλολογία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου υπηρέτησε για δέκα χρόνια ως Βοηθός στον Τομέα Αρχαιολογίας και, παράλληλα, έλαβε μέρος σε διάφορες ανασκαφές. Τα τελευταία χρόνια μελετάει αρχαίους συγγραφείς και μεταφράζει αγαπημένα της κείμενα της ελληνικής γραμματείας. Από το Α΄Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας έχει παρουσιάσει παλαιότερα μια σειρά σχετικών εκπομπών με τον τίτλο « Είτε βραδιάζει είτε φέγγει, μένει λευκό το γιασεμί». ΄Εχουν εκδοθεί εξι βιβλία της: "Aνθολογία αρχαίας ελληνικής ερωτικής ποίησης", "Ο δικός μας Αριστοφάνης",  "Μούσας άγγιγμα", " Αισχύλος. Ο ποιητής του μεγαλοπρεπούς και του τιτανικού", "Σοφοκλής. Η «μέλισσα» του αρχαίου ποιητικού λόγου", "Η γυναίκα και ο γυναικείος λόγος στο έργο του Ευριπίδη".

This Post Has One Comment

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.