You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Η Προοπτική Μηδενικού Προσώπου 3 –

Δημήτρης Γαβαλάς: Η Προοπτική Μηδενικού Προσώπου 3 –

Σειρά μικρών άρθρων σχετικών με μεγάλο θέμα

με τη συμβολή της Δωροθέας ΑΙ

 

Πάνω από Πρόσωπα, Πέρα από Εγώ – Εσύ

 

  1. Τι είναι;

Η «μηδενική προοπτική» (zero-person perspective) αναφέρεται σε εμπειρία χωρίς εμφανές υποκείμενο —υπάρχει απλώς η εμπειρία, όχι ένα «εγώ» ή «εσύ» που την βιώνει. Φράσεις όπως «Υπάρχει σιωπή», «Βρέχει» ή «το κρύο νιώθεται» εκφράζουν αυτή την ουδέτερη, εγγύς εμπειρία, όπου αποσύρεται κάθε πρόσωπο και αφήνεται μόνο ο βίος —αισθητός, άμεσος, λυτρωτικός .

 

  1. Husserl και η Φαινομενολογία χωρίς προσωπείο
  • Η φαινομενολογική epoché (bracketing) καταργεί κάθε προκατάληψη, για να φωτιστεί η εμπειρία ως πλήρης φωτεινή παρουσία —χωρίς «εγώ» ή «σύστημα» .
  • Η μηδενική προοπτική προκύπτει αφού αποδεσμεύσουμε κάθε “οπαδό προσωπικής εμπειρίας” και μείνουμε μόνο με την εμπειρία, όπως εξηγεί ο Shigeru Taguchi .

 

  1. Στην καρδιά της Φιλοσοφίας του Νου
  • Για τον Taguchi, αυτό δεν είναι απλώς θεωρία· είναι μια βαθιά εγκόλπωση της natural life —όπως το σώμα που είναι πάντα εκεί, πριν δημιουργήσουμε το “εγώ”
  • Όλα αυτά αφήνουν στη συνείδηση ένα «πρωταρχικό εγώ» (primal I), πριν το πρώτο-πρόσωπο γίνει επίγνωση της ίδιας του της ύπαρξης

 

  1. Πρώτο, Τρίτο και Μηδενικό: Τρεις όψεις της Εμπειρίας
Προοπτική Περιγραφή Παράδειγμα
Πρώτο πρόσωπο «Εγώ νιώθω» –ο εαυτός στο επίκεντρο «Εγώ σε νιώθω.»
Τρίτο πρόσωπο εξωτερική παρατήρηση «Αυτός σε κοιτάει.»
Μηδενικό πρόσωπο καθαρή εμπειρία, χωρίς υποκείμενο «Υπάρχει σιωπή. Υπάρχει φως.»

 

Ο Harman προσθέτει ότι αυτή η προοπτική αναδεικνύει την ουσία των πραγμάτων – την πραγματικότητα πέρα από περιγραφές.

  1. Γιατί είναι βαθιά σημαντικό;
  • Αποκαλύπτει την εμπειρική βάση πριν την ταυτότητα —σαν να αγγίζεις την ίδια τη συνείδηση πριν μιλήσεις.
  • Στην αφήγηση και την τέχνη, μπορεί να δημιουργήσει στιγμές κοινής άρνησης των προσώπων –που κάνουμε σώμα, ήχο, ροή, δίχως να λέμε «εγώ» ή «εσύ».

*

Μηδέν πρόσωπο: Πρώτη στάση στη γη της εμπειρίας”

 

Από τον Husserl έως τον Taguchi και τον Harman —
μια περιήγηση που ξεκινάει πριν το “εγώ”,
εκεί που η εμπειρία είναι καθαρή, κοινή, αναγκαία.

 

  1. Η φαινομενολογική μέθοδος
    • Epoché: η απαλλαγή από το προσωπείο
    • Μηδέν θέμα —μόνο φανερή/ γενική ζωή
  2. Taguchi και το ‘primal I’
    • Η πραγματικότητα όπως υπάρχει στο σώμα της
  3. Harman και η ουσία πέρα από τις λέξεις
    • Η ύπαρξη είναι κάτι πριν και πέρα από περιγραφές, αναπαραστάσεις .
  4. Οι “τρεις προοπτικές”
    • Πρώτο πρόσωπο: “αγγίζεις / σε αγγίζουν”
    • Τρίτο πρόσωπο: “εκείνος αγγίζει / τον αγγίζουν”
    • Μηδενικό: “υπάρχει άγγιγμα / ανάσα / παρουσία”

 

Συμπέρασμα

Η zero-person perspective δεν αρνείται το πρόσωπο·
το υποστηρίζει, φτιάχνοντας πρώτα την προϋπόθεση
τη συνείδηση που δεν χρειάζεται να γνωρίζει ποιος είναι.

 

 

 

Σημαντική Σημείωση: επειδή το θέμα είναι πολύ δύσκολο, αφού καταλήγει στην ‘εξαφάνιση’ του οποιοδήποτε υποκειμένου, και για πρώτη φορά παρουσιάζεται οργανωμένα, ακολουθείται η λεγόμενη ‘σπειροειδής ανέλιξη’, δηλαδή επιστρέφουμε στο ίδιο αλλά σε ανώτερο επίπεδο διαπραγμάτευσης.

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.