You are currently viewing Δημήτρης Γαβαλάς: Λίγα Αντιπερσοναλιστικά Λόγια για την Έμπνευση

Δημήτρης Γαβαλάς: Λίγα Αντιπερσοναλιστικά Λόγια για την Έμπνευση

Οφείλουμε πάντα να εξετάζουμε το θέμα της έμπνευσης: αληθής ή ψευδής, δημιουργία ή κατασκευή για διάφορους λόγους. Τούτα τα λίγα λόγια είναι αποτέλεσμα της πλημμυρίδας ‘έμπνευσης’ που κινδυνεύουμε να μας πνίξει τελευταία. Όποιος θεωρεί ότι η έμπνευση είναι στη συνείδηση και τη βούλησή του δεν έχει παρά να πάρει χαρτί και μολύβι και να γράψει θεληματικά το αριστούργημα των αιώνων –αλλά δεν μπορεί, πρέπει να του έρθει.

 

Η έμπνευση έρχεται όποτε θέλει αυτή και όχι εμείς. Εμείς είμαστε απλά φερέφωνα μιας φωνής έξω από μας. Είμαστε το όργανο, που με αυτό παίζεται από τον μουσικό η μελωδία. Αλλά, όπως όταν ένα όργανο του λείπει κάποια χορδή ή είναι ξεκούρδιστο καταστρέφει και την ωραιότερη μελωδία, έτσι και εμείς με την ατέλειά μας καταστρέφουμε και την καλύτερη έμπνευση. Ας θυμηθούμε τον Pound, (Canto XIII): Και είπε ο Κουγκ «άμα δεν έχεις χαρακτήρα/ δεν μπορείς να παίξεις τούτο το όργανο/ μήτε τη μουσική που συντροφεύει τις ωδές». Δυστυχώς δεν έχουμε χαρακτήρα, μα ούτε και καλό όργανο, παρά μονάχα persona και ένα όργανο ξεχαρβαλωμένο: «είμαστε κάτι ξεχαρβαλωμένες κιθάρες» (Καρυωτάκης). Ο καλλιτέχνης, λοιπόν, είναι απλά και μόνο φορέας του δημιουργικού, που ζει και αναπτύσσεται μέσα του, χωρίς ο ίδιος, στην κατάσταση που βρίσκεται, να μπορεί να επέμβει. Τα πάντα τού συμβαίνουν, αυτός δεν κάνει τίποτα. Βέβαια, έχει τη δυνατότητα να κάνει κάτι, αλλά συνήθως δεν την αξιοποιεί.

 

Όπως η σκέψη αρχικά πήγαζε από τις αποκαλύψεις του ασυνειδήτου και ήταν αισθητή ως εκδήλωση μιας δύναμης έξω από το συνειδητό -ο πρωτόγονος δεν σκέπτεται, οι σκέψεις του είναι ανεξάρτητες από αυτόν-, έτσι και εμείς σήμερα ονομάζουμε ορισμένες φωτεινές ιδέες εμπνεύσεις. Όποτε η κρίση και η διαίσθηση μεταδίδονται με ένα μη συνειδητό μηχανισμό, αποδίδονται σε μια θηλυκή αρχετυπική μορφή: την εσωτερική γυναίκα, την ψυχή ή τη μητέρα-ερωμένη, την anima. Τότε, έχει κάποιος την εντύπωση ότι η έμπνευση έρχεται από τη μητέρα ή από την αγαπημένη, τη γυναίκα εμπνεύστρια. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, το πνεύμα έχει την τάση να ανταλλάσσει τον ουδέτερο ορισμό του με θηλυκό, όπως η Μούσα (ένεπε Μούσα). Αυτό είναι θεμελιώδες γεγονός με κοσμοϊστορικές επιπτώσεις.

 

Η έμπνευση, λοιπόν, είναι αυθόρμητη αποκάλυψη του πνεύματος, που δεν υπακούει στη βούληση του ανθρώπου, αλλά έρχεται και φεύγει όποτε αυτή θέλει. Είναι αυτόνομο ψυχικό συμβάν, ένα συμφιλιωτικό φως μέσα στη σκοτεινιά του ανθρώπου, που φέρνει κρυφά την τάξη μέσα στο χάος της ψυχής του, είναι το αιώνιο απύθμενο Ένα, που συνενώνει σε άρρηκτο δεσμό το θείο και το ανθρώπινο και με αυτή την ένωση αποκαθίσταται το αρχικό νόημα τού μη συνειδητού κόσμου και μπαίνει στη σφαίρα της ανθρώπινης πείρας και σκέψης. Η έμπνευση έχει την πηγή της σε μια μη συνειδητή λειτουργία, αλλά σε αυτόν που έχει άγνοια της φύσης της, δίνει την εντύπωση μιας νοημοσύνης, που έχει σχέση με το συνειδητό ή που είναι ανώτερη από αυτό.

Η έμπνευση είναι άμεση, ολιστική, αχρονική και βαθιά εσωτερική αντίληψη, είναι έλλαμψη, μια ξαφνική αστραπή, η κένωση από το γνωστό, το σταμάτημα κάθε έτοιμης και συνήθους γνώσης, είναι το νέο, το ‘μια και έξω’, το άλμα και όχι το βήμα-βήμα, ο αλγόριθμος. Το κακό είναι ότι η έμπνευση δεν είναι συνεχής, αλλά μερική, ασυνεχής και περιορισμένη. Και ο καλλιτέχνης και ο επιστήμονας έχουν έμπνευση, αλλά αυτή είναι πράγματι μερική και μόνο μια στάση, την οποία μπορούμε να χαρακτηρίσουμε ‘θρησκευτική’ στον καθαρότερο και υπέρτατο βαθμό, οδηγεί σε ολική, απεριόριστη, συνεχή έμπνευση.

Έτσι, το γεγονός ότι, αφενός, η έμπνευση είναι υπέρλογο ανθρώπινο προϊόν και, αφετέρου, κάτι έξω από τον άνθρωπο, δημιουργεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ θείου και ανθρώπινου, όπου το θείο κατεβαίνει στο ανθρώπινο επίπεδο, ενώ ο άνθρωπος ανεβαίνει στην περιοχή του θείου. Έχει, δηλαδή, τη δυνατότητα να ανέβει, αλλά στην πραγματικότητα δεν κάνει τίποτα για να φτάσει στο επίπεδο των τεσσάρων λειτουργιών, παραμένει ατελής και γι’ αυτό ξεκούρδιστο ξεχαρβαλωμένο όργανο, όπου η έμπνευση καταστρέφεται, διαστρέφεται και αποδίδεται λανθασμένα και άσχημα. Παραμένουμε στο επίπεδο της persona, αλλά η αξία της τέχνης δεν έγκειται στο να αποτελείται από προσωπικές ιδιορρυθμίες -γιατί όσο περισσότερο συμβαίνει αυτό, τόσο λιγότερο είναι τέχνη-, αλλά να ανυψώνεται πάνω από το προσωπικό για να μιλάει στην ανθρωπότητα. Το προσωπικό είναι περιορισμός και επομένως ελάττωμα της τέχνης. Όσο πιο απελευθερωμένο από υποκειμενικά  στοιχεία είναι ένα έργο, όσο μεγαλύτερο είναι το σβήσιμο της προσωπικής ιστορίας του καλλιτέχνη μέσα σε αυτό, τόσο πιο αληθινό, αντικειμενικό και κατανοητό από όλους. Γι’ αυτό και το ταλέντο από μόνο του δεν αρκεί και δεν έχει οπωσδήποτε αξία. Μονάχα αν και η υπόλοιπη προσωπικότητα συμβαδίζει, αποκτά την αξία του. Δυστυχώς, όπως γίνεται πολλές φορές, η ανάπτυξη του ταλέντου είναι αντιστρόφως ανάλογη προς την ανάπτυξη της υπόλοιπης προσωπικότητας και σε βάρος της ανθρώπινης αξίας και ηθικής. Μερικές φορές υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο ταλέντο και στην ανθρωπινότητα, που μας υποχρεώνει να σκεφτούμε πως είναι προτιμότερο λιγότερο ταλέντο. Είναι πάρα πολλοί οι ταλαντούχοι, που η ωφελιμότητά τους εξαλείφεται και διαστρέφεται από την υπόλοιπη ανθρώπινη συμπεριφορά τους.

 

 

Δημήτρης Γαβαλάς

O Δημήτρης Γαβαλάς γεννήθηκε στην Κόρινθο το 1949. Σπούδασε Μαθηματικά, Κυβερνητική και Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου σε μεταπτυχιακές σπουδές και Ψυχολογία του Βάθους σε ελεύθερες σπουδές. Εκπόνησε Διδακτορική Διατριβή με θέμα τα Μαθηματικά, τη Θεμελίωση και τη Διδακτική τους. Αρχικά εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Πατρών και ως Ερευνητής στο Κέντρο Ερευνών «Δημόκριτος». Στη συνέχεια εργάστηκε στην εκπαίδευση ως καθηγητής Μαθηματικών. Συνεργάστηκε με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (στη συγγραφή Προγραμμάτων Σπουδών & σχολικών βιβλίων και σε άλλα εκπαιδευτικά θέματα). Εργάστηκε επίσης στη Βαρβάκειο Σχολή, και συνέχισε ως Σχολικός Σύμβουλος. Για το πνευματικό του έργο, έχει τιμηθεί από τον Δήμο Κορινθίων. Το δοκίμιό του για τον Οδυσσέα Ελύτη έλαβε κρατική διάκριση, ενώ το ποίημα «Φανταστική Γεωμετρία» περιελήφθη στα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Β΄ τάξης του Γυμνασίου.

Έργα του Δημήτρη Γαβαλά:

Ποίηση

Σπουδές. Αθήνα, 1973.
Μετάβαση στο Όριο. Αθήνα, 1974.
Ανέλιξη. Αθήνα, 1975.
Δήλος. Αθήνα, 1976.
Εσωτερική Αιμομιξία. Αθήνα, 1977.
Η Πάλη με το Άρρητο. Αθήνα, 1978.
Ελεγείο. Αθήνα, 1979.
Τα Εξωστρεφή. Αθήνα, 1980.
“Η Του Μυστικού Ύδατος Ποίησις“. Αθήνα 1983.
Το Πρόσωπο της Ευτυχίας. Κώδικας, Αθήνα, 1987.
Απλά Τραγούδια για έναν Άγγελο. Κώδικας, Αθήνα, 1988.
Φωτόλυση. Κώδικας, Αθήνα, 1989.
Ακαριαία. Κώδικας, Αθήνα, 1994.
Σύμμετρος Έρωτας Ή Τα Πρόσωπα του Αγγέλου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1996
Άγγελος Εσωτερικών Υδάτων. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1998.
Το Λάμδα του Μέλλοντος. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2003.
Ποιήματα 1973-2003: Επιλογή. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2004.
Ου Παντός Πλειν. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006.
Στη Σιωπή του Νου. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2013.
Δίχως Μαγνητόφωνα Φωνόγραφους Δίσκους και Μαγνητοταινίες. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2016.

Δοκίμιο

Η Εσωτερική Διαλεκτική στη «Μαρία Νεφέλη» του Οδυσσέα Ελύτη. Κώδικας, Θεσσαλονίκη, 1987. (σσ. 94).
Ψυχο-Κυβερνητική και Πολιτική: Αναλυτική Θεώρηση του Πολιτικού Φαινομένου. Κώδικας, Αθήνα, 1989. (σσ. 40).
Αισθητική και Κριτική Θεωρία των Αρχετύπων: Θεωρητικά Κείμενα και Εφαρμογές. Κώδικας, Αθήνα, 1999. (σσ. 202).

Μετάφραση – Εισαγωγή – Σχόλια
Nicoll, M. Ψυχολογικά Σχόλια στη Διδασκαλία του Γκουρτζίεφ. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 1997. (σσ. 96).


Επιστημονικά Βιβλία

Πρότυπα και Χαρακτήρας Κυβερνητικών Συστημάτων: Συμβολή στη Θεωρητική Κυβερνητική – Ένα Μαθηματικό Μοντέλο. Πάτρα, 1977 και Αθήνα, 1993 . (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 250).
Η Θεωρία Κατηγοριών ως Υποκείμενο Πλαίσιο για τη Θεμελίωση και Διδακτική των Μαθηματικών: Συστημική Προσέγγιση της Εκπαίδευσης. Πάτρα, 2000. (Διδακτορική Διατριβή). (σσ. 350).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 1: Μη-συμβατική Ανάλυση, Ασαφή Σύνολα, Η έννοια της Μη-διακριτότητας. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2005. (σσ. 190).
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 2: Πρώτη Μύηση στη Θεωρία Κατηγοριών. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2006. (σσ. 330).
Το Αρχέτυπο του Τυχερού Παιχνιδιού: Για την Τύχη, τη Μαντική και τη Συγχρονότητα Σύμφωνα με τις Απόψεις των C. G. Jung και M.- L. von Franz. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2006. (σσ. 280). (Σε συνεργασία).
On Number’s Nature. Nova Publishers, NY, 2009 (pp. 70).
Συστημική: Σκέψη και Εκπαίδευση – Συμβολή στο Ζήτημα της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2011. (σσ. 310).
Αρχετυπικές Μορφογενέσεις. Γαβριηλίδης, Αθήνα, 2012.
Θέματα από τα Σύγχρονα Μαθηματικά 3: Για τη Φύση του Αριθμού. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2012. (σσ. 360).
Αρχέτυπο: Η Εξέλιξη μιας Σύλληψης στον Τομέα της Γνώσης. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2015. (σσ. 320).
Κυβερνητική: Αναζητώντας την Ολότητα. Εκδόσεις 3 4 5, Αθήνα, 2016. (σσ. 400).

Κρατικά Σχολικά Βιβλία
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στην Α΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1997.
Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Β΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2015.
Λογική: Θεωρία και Πρακτική για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου. (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.
Οδηγίες για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1998 – 2008.
Μιγαδικοί Αριθμοί. Κεφάλαιο στο: Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης για τη Γ΄ Τάξη Λυκείου (Σε συνεργασία). ΟΕΔΒ, Αθήνα, 1999-2015.



Δημοσίευσε επίσης πλήθος άρθρων σε εφημερίδες και περιοδικά για θέματα εκπαίδευσης, πολιτικής, λογοτεχνίας κτλ.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.