You are currently viewing Κωνσταντίνος Μπούρας: Υπόθεση Παραντάιν, σε σκηνοθεσία Αλεξίου Κοτσώρη, στο Αγγέλων Βήμα

Κωνσταντίνος Μπούρας: Υπόθεση Παραντάιν, σε σκηνοθεσία Αλεξίου Κοτσώρη, στο Αγγέλων Βήμα

Μία κοψοχολιαστική, αποστομωτική, αναστατωτική Υπόθεση Παραντάιν σε επιλογή δραματολογίου-θεατρική διασκευή μυθιστορήματος υπό Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου και σε σκηνοθεσία Αλέξιου Κοτσώρη, στο Αγγέλων Βήμα.

Εντάξει, δεν αποφεύγεται εντελώς ο μισογυνισμός πίσω από τον μύθο τής πολυμήχανης «γυναίκας αράχνης», τής «μαύρης χήρας» που καρπώνεται τα κόποις κτηθέντα αγαθά τού συχωρεμένου συζύγου της.

Όμως τι (καλύτερο) περιμένεις από ένα καλοχτισμένο έργο τού 1933; Πάλι καλά! Αγγλοσαξωνικά μοτίβα και προκατασκευασμένες ιδέες. Ο υλιστικός πολιτισμός και ο αμοραλιστικός πραγματισμός είναι οι αποκλειστικοί πρωταγωνιστές εδώ, όσο κι αν κάποια πρόσωπα έχουν κάποιου τύπου ηθική, σε σχέση με την καλώς εννοουμένη κι εξομολογουμένη αλήθεια, που γίνεται όμως εμμονή κι όχι ειλικρινής επιλογή τής ψυχής – εξάλλου η όποια «ελεύθερη βούληση» εδώ θυσιάζεται αφειδώς (υπορρήτως, ενίοτε) στον βωμό τού Μαμωνά. Το χρήμα, η εξουσιομανία, ο έρωτας ως τοξικός εθισμός, ο θάνατος ως ταμπού, φετίχ, αλλά και αλγολαγνεία.

Ο φόβος τού κενού, το άγχος ευνουχισμού, η υπαρξιακή μοναξιά κι η αγωνία τού ανθρώπου υπό το κράτος των αντιπνευματικών ασχολιών που ασκούν μιαν ιδιότυπη βία τόσο στο συλλογικό ασυνείδητο όσο και στις ατομικές συνειδητότητες. Το μόνον που απουσιάζει εδώ, από τα συνήθη κλισέ των αρχών τού εικοστού αιώνα είναι ο πνευματισμός, όμως δεν χρειάζεται, γιατί (σε αυτή την διασκευή) υπερισχύει ο μεσογειακός μελοδραματικός λυρισμός και το αστυνομικό δράμα καλά κρατεί. Η πλοκή εκτυλίσσεται αβίαστα. Ο σκηνικός χρόνος ελαχιστοποιείται. Ουδείς πλατειασμός. Ταχύς ρυθμός, αληθοφανείς ερμηνείες, πειραγμένος ρεαλισμός, λεπτομέρειες.

Η σκηνή-αρένα με μόνον μία πλευρά «προστατευμένη» δίνει ένα άλλο υπαρξιακό στίγμα σε ένα έργο που δεν αντέχει σε μετανεωτερική αντιμετώπιση, ειδικά με τα κοστούμια εποχής που ορθώς επιλέχθηκαν.

Μεταφραστικός-διασκευαστικός-αποδοτικός άθλος για την ενδελεχή θεατράνθρωπο και λαγωνικό τής σκηνικής ζήτησης Κυρία Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου, που είναι και η ψυχή αυτού του αγγελικού χώρου, σε ένα διόλου αγγελικό αστικό περιβάλλον. Αλλά έτσι είναι, στον διπολικό ηλεκτρομαγνητικό καμβά αυτού τού πλανήτη τα πάντα χτίζονται, συνυφαίνονται και δομούνται πάνω στις (όποιες) αντιθέσεις (πραγματικές ή φανταστικές).

Ειρήσθω εν παρόδω, πως η αντίστιξη έλειπε σε σκηνοθετικό επίπεδο, καθώς και η μετατροπία. Τηλεοπτικοί οι κώδικες, καθ’ όλα νομότυποι, το νόμιμον όμως και το ηθικόν δεν ταυτίζονται πάντα με το αισθητικό.

Εξαιρετική παράσταση από καλλιτέχνες και συντελεστές που σέβονται το επάγγελμα / λειτούργημά της. Πιασάρικο, π-αστρικό αποτέλεσμα. Από τα θεάματα που δεν θα σας απογοητεύσουν.

 

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός https://konstantinosbouras.gr

info: https://www.aggelonvima.com/paradine
Υπόθεση Παραντάιν
Δικαστικό • Ψυχολογικό Δράμα
(πάνω στο μυθιστόρημα του Robert Hichens, 1933)
Επιλογή Δραματολογίου – Θεατρική διασκευή μυθιστορήματος: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνοθεσία: Αλέξιος Κοτσώρης
Σκηνικά: Alkot
Κοστούμια: Nora Ponti
Πρωτότυπη μουσική: Φάνης Κακοσαίος
Επιμέλεια κίνησης: Χρήστος Νικολάου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Αλέξανδρος Πολιτάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Αριστείδης Βέβης
Φωτογραφίες: Νικόλας Παπουτσάκης
Tρέιλερ: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Επιμέλεια κοστουμιών: Θεοδώρα Βεστάρχη
Επικοινωνία: Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης):
Μαρίνα Παντελάκη, Φωτεινή Τεντολούρη,  Ηλέκτρα Μαγγίνα, Βαγγέλης Μάγειρος, Γιώργος Λουράκης, Στέφανος Κακαβούλης, Απόστολος Μαλεμπιτζής, Θάνος Κρομμύδας
Παραστάσεις:
Σάββατο στις 21:00 & Κυριακή στις 18:00. Διάρκεια: 105  λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 16 ευρώ (γενική είσοδος), 12 ευρώ (μειωμένο), 5 ευρώ (ατέλεια)
​Αγορά εισιτηρίων:
https://www.more.com/theater/ypothesi-parantain/
www.aggelonvima.gr
και στο ταμείο του θεάτρου με κάρτα πιστωτική ή χρεωστική
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ-ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ:
Τηλ. 210-5242211
Η παράσταση «Υπόθεση Παραντάιν» είναι βασισμένη στο ομώνυμο  μυθιστόρημα του 1933 του Βρετανού συγγραφέα Robert Hichens και βάση της ομώνυμης βραβευμένης ταινίας του Alfred Hitchcock, που για πρώτη φορά γίνεται θεατρικό έργο από την Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου και ζωντανεύει στην σκηνή του θεάτρου ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ σε σκηνοθεσία Αλέξιου Κοτσώρη.
Η γοητευτική κυρία Παραντάιν, ταπεινής καταγωγής και αμφιλεγόμενου παρελθόντος,  κατηγορείται ότι δηλητηρίασε τον τυφλό σύζυγό της, έναν πλούσιο  και σημαντικής κοινωνικής θέσης απόστρατο συνταγματάρχη και προβεβλημένο ήρωα πολέμου. Την υπεράσπισή της αναθέτει μετά από σύσταση του νομικού συμβούλου της στον συνεργάτη του, τον νέο, ραγδαία ανερχόμενο δικηγόρο αντιδικιών σερ Μάλκολμ Κην, γόνο ιστορικής νομικής οικογενείας, ο οποίος, αν και είναι σε  έναν ευτυχισμένο γάμο με μια όμορφη και πνευματώδη γυναίκα, την Γκέη, καταλαμβάνεται αμέσως από τυφλό και μη ελεγχόμενο πάθος για την πελάτισσά του.
Η γενική αίσθηση είναι πως η κυρία Παραντάιν θα αθωωθεί, αφενός γιατί δεν φαίνεται να υπάρχουν αποδείξεις ενοχής της, αφετέρου γιατί ο δικηγόρος της έχει ήδη αποκτήσει την φήμη πως ποτέ δεν χάνει δίκη. Και, πράγματι, έτσι ξεκινά η  «Υπόθεση Παραντάιν». Ο δικαστικός αγώνας, ωστόσο, με απρόβλεπτες συγκρούσεις και αποκαλύψεις, δεν εξελίσσεται όπως «γενικώς» αναμενόταν.
Το έργο είναι  ένα κοινωνικό και ψυχολογικό  δικαστικό δράμα. Ένα σκιαγράφημα της δύναμης της γυναικείας επιρροής. Ένα σχόλιο για την δύναμη του σκοτεινού χώρου του  ασυνείδητου.  Για το πώς κινητοποιείται και πώς λειτουργεί αυτή η αρχέγονη δύναμη επιρροής που συνοδεύει την Γυναίκα από τα βάθη των αιώνων. Από την αρχή της Δημιουργίας.
 Σε αυτό το έργο συγκρούονται, αμφισβητούνται και συνθλίβονται σημαντικές  αξίες της ζωής.  Όλοι οι ήρωες του έργου μπαίνουν σε ψυχική δοκιμασία μέσα από την καταστροφική πορεία του Μάλκολμ Κην. Και όλα αυτά, κάτω από το ψυχρό και ασυγκίνητο βλέμμα εκείνης που, με την απλή παρουσία της, έχει προκαλέσει όλο αυτό το κακό: της γοητευτικής κυρίας Παραντάιν. Μέχρι την τελική ανατροπή. Όταν αυτή η ψυχρή και ασυγκίνητη γυναίκα, «σπάει τον καθρέφτη με την εικόνα της» διώχνοντας από μέσα της το χιόνι, αλλά  ολοκληρώνοντας την καταστροφή.
Πρόκειται για μια ιστορία που προσεγγίζει το θέμα του ολοκληρωτικού ηθικού, επαγγελματικού και προσωπικού ξεπεσμού από έρωτα. Είναι η ιστορία ενός άντρα προσκολλημένου στην μορφή μιας γυναίκας που τον αναστατώνει και τού γεννά ανεκπλήρωτους πόθους που τον τυφλώνουν. Και το ερώτημα είναι: πώς βλέπουμε την καταστροφή από έρωτα σήμερα?
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα του μυθιστορήματος και το έργο του:
Στο έργο του Hichens, ο συνταγματάρχης Παραντάιν, ένας τυφλός βετεράνος και ήρωας πολέμου, πλούσιος και με σημαντική κοινωνική θέση, βρίσκεται νεκρός από δηλητήριο και η γυναίκα του κατηγορείται ότι αυτή τον δολοφόνησε. Ο δικηγόρος που υπερασπίζεται την κατηγορούμενη την ερωτεύεται βαθιά. Το βιβλίο βασίζεται εν μέρει στην δολοφονία του James Maybrick, τον οποίο η πολύ νεότερη σύζυγος, Florie, κατηγορήθηκε ότι τον δηλητηρίασε το 1889 με αρσενικό και καταδικάστηκε σε θάνατο. Ο Hichens χρησιμοποίησε επίσης στοιχεία μιας ακόμη πιο συγκλονιστικής δίκης, αυτή της Μαργκερίτ Αλιμπέρ, συζύγου του πρίγκιπα Άλι Καμέλ Φάχμι Μπέη, που το 1922 πυροβόλησε θανάσιμα τον σύζυγό της στο ξενοδοχείο Savoy.
Το 1947, το μυθιστόρημα του Robert Hichens χρησίμευσε ως η βάση της ομώνυμης βραβευμένης ταινίας του Alfred Hitchcock (The Paradine Case) με πρωταγωνιστές τους Gregory Peck, Ann Todd, Alida Valli και Charles Laughton.

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.