Η σειρά αυτή των βιβλίων «Πίνοντας καφές με τους …Σωκράτη, Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Θουκυδίδη, …» βασίζεται σε φανταστικές συνεντεύξεις ανθρώπων που η σκέψη τους, τα λεγόμενά τους αντιστέκονται επίμονα στον αφανισμό, ζουν αιωνιότητες, χάριν της «αλήθειας» που κατάφεραν να εγκλωβίσουν μέσα τους…
Η επιλογή του Θουκυδίδη δεν σχετίζεται μόνο με το γεγονός ότι ο λόγος του παραμένει τραγικά επίκαιρος σε όλες τις εποχές -μηδέ της δικής μας εξαιρουμένης : πόλεμοι, βία, καταστροφή, μίση, εκδικητικότητα, πάθη δεν εξέλιπαν ούτε μια για μια στιγμή από αυτόν τον κόσμο. Σχετίζεται πρωτίστως με το ότι ο λόγος του, έτσι όπως αρθρώνεται μέσα στις σελίδες της Ιστορίας του, που μοιάζει περισσότερο με αρχαία τραγωδία, έρχεται να φωτίσει τον εσωτερικό κόσμο των πρωταγωνιστών που γράφουν την Ιστορία, τις δικές τους αδυναμίες, τα δικά τους πάθη, και να μας κάνει να κατανοήσουμε βαθιά ότι πίσω από τα γεγονότα βρίσκονται πρόσωπα, οι επιλογές των οποίων έχουν άμεση σχέση με τον χαρακτήρα τους.
Ο Θουκυδίδης ήταν ο πρώτος που μεγαλοφυώς κατάλαβε ότι το ιστορικό γεγονός είναι άμεσα συνδεδεμένο με την ηθική διάσταση των προσώπων και γι΄ αυτό ακριβώς ο λόγος του δεν εξιστορεί απλώς τα γεγονότα αλλά τα φωτίζει. Μας βοηθά δηλαδή να κατανοήσουμε ότι όσο ο άνθρωπος θα απελευθερώνει από μέσα του στοιχεία καταστροφικότητας και όσο δεν δημιουργεί αναχώματα στο Κακό, τόσο η Ιστορία θα γράφεται με αίμα και η μια φρίκη θα διαδέχεται την άλλη.
Ο Θουκυδίδης είναι ο ιστορικός που περιγράφει γεγονότα και σκιαγραφεί χαρακτήρες. Είναι πάνω απ΄ όλα βαθύς γνώστης και ανατόμος της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Αλλά και μεγάλος στοχαστής.
Είναι απίστευτο αλλά ο Θουκυδίδης, ενώ έχει γράψει την ιστορία του πριν τόσα χρόνια, γράφει και την δική μας ιστορία του. Εξηγεί τις ρήξεις στο δωμάτιο της εξουσίας, τις μεθόδους και τα πάθη που καθορίζουν τις συγκρούσεις που ζούμε, τις αδιαλλαξίες, τα αδιέξοδα, την συνεχή απομάκρυνση και απουσία της πολιτικής από τα κοινωνικά ζητούμενα, τις αποστάσεις του σωστού και δίκαιου από την σκληρή καθημερινότητα των πολλών, τις «πιρουέτες» των δυνατών στις πλάτες των αδυνάτων, την καθεστωτική καθιέρωση της γελοιότητας σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη προσπάθεια να στείλουν – «οι έχοντες κάθε φορά την εξουσία»-την αξία της σκέψης και των συναισθημάτων, την σοβαρότητα, την αλήθεια …ως σκιές, στα «ξερονήσια» της πραγματικότητας.
Ο Θουκυδίδης έγραψε την ιστορία του πριν 2.500 χρόνια, για να αποφύγουμε στο μέλλον τα ίδια καταστροφικά λάθη…Ο άνθρωπος τελικά συνεχίζει να έλκεται από την καταστροφή του, στον ίδιο βαθμό που θυσιάζεται για το ένδοξο της φύσης του. Τι έχει διδαχθεί η ανθρωπότητα μετά από τόσο αίμα, τόσες αποτρόπαιες κατά στροφές, τόση βαρβαρότητα ; Πολύ φοβόμαστε τίποτε! Ο πόλεμος εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος δάσκαλος της βίας, η ακόρεστη δίψα για την εξουσία παραμένει η αιτία των περισσότερων κακών και η αλαζονική φύση του ανθρώπου δεν φαίνεται να αλλάζει ούτε στο ελάχιστο, ώστε να παραδειγματιστεί από τα λάθη του παρελθόντος και να μην τα επαναλάβει. Τόσους αιώνες αργότερα και ο κόσμος εξακολουθεί να προχωρεί «με φωτιά και με μαχαίρι».
Στην Ιστορία του «ηρέμα άθεου» ιστορικού, δεν υπάρχουν θεοί ούτε χρησμοί ούτε μύθοι, καταγράφει μόνο την ιστορική αλήθεια.
Σήμερα ο Θουκυδίδης διδάσκεται σε σχολές πολέμου.
Διαβάζοντας το βιβλίο αυτό θα διατρέξουμε με έναν τρόπο απλό και ευχάριστο 21 χρόνια Ιστορίας από το 431 π.Χ. έως και το 411 π.Χ. και θα ακούσουμε δια στόματος Θουκυδίδη τα πιο συγκλονιστικά γεγονότα που συντάραξαν την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου.
Θα μάθουμε για τις αφορμές και την βαθύτερη αιτία του Πελοποννησιακού Πολέμου, ενός Πανελλήνιου πολέμου, θα δούμε την αλαζονική Αθήνα και την συμβιβαστική Σπάρτη, θα διδαχθούμε ότι η δίψα της εξουσίας είναι το αίτιο όλων των κακών, θα ανακαλύψουμε ότι ο λοιμός που έπηξε την Αθήνα ήταν αφορμή για την μεγαλύτερη εξαχρείωση στην πόλη, τις σφαγές των Αθηναίων και των Σπαρτιατών, τις βιαιότητες του Ευρυμέδων, στρατηγού των Αθηναίων, την αποτρόπαιη σφαγή της Ιστώνης, την σφαγή της Μήλου : το δίκαιο του ισχυρού που συντρίβει τα πάντα, την κτηνωδία της Μυκαλησσού Ευβοίας, τους εμφύλιους σπαραγμούς (Τα Κερκυραϊκά), την Σικελική εκστρατεία: από το μεγαλείο στην πανωλεθρία, τα λατομεία του θανάτου, την ήττα στην Αμφίπολη και την εξορία του Θουκυδίδη, την Νικίειο ειρήνη, την κοπή των ερμών κεφαλών και τις θεωρίες συνωμοσίας, τους τυραννοκτόνους που ήταν …εραστές, την αυτομόληση του Αλκιβιάδη στην Σπάρτη και στον Τισσαφέρνη, το πραξικόπημα των Τετρακοσίων, …
Ένα βιβλίο αψεγάδιαστης ομορφιάς.
Ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα.
Ο Θανάσης Λάλας γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έπαιξε ποδόσφαιρο, συναντήθηκε νωρίς με την τύχη του. Σε πολύ νεαρή ηλικία είχε την ευκαιρία να ζήσει δίπλα στον Στρατή Τσίρκα, ένα σπουδαίο Έλληνα συγγραφέα, και να τον καθοδηγήσει στο χώρο της ποίησης ο Μανώλης Αναγνωστάκης, ο Νίκος Καρούζος και ο Μίλτος Σαχτούρης. Στην ηλικία των 23 γνώρισε τυχαία τον Άντι Γουόρχολ και αυτή η συνάντηση άλλαξε την πορεία της ζωής του. Ξεκίνησε να παίρνει συνεντεύξεις και να επιδιώκει συναντήσεις με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες και λόγιους, άρχισε να κάνει καθημερινότητά του αυτές τις συναντήσεις. Μέχρι σήμερα έχει δημοσιεύσει 3500 συνεντεύξεις με μοναδικές προσωπικότητες από όλο τον κόσμο.
Έχει δουλέψει ως δημοσιογράφος σε μεγάλα Ελληνικά περιοδικά και εφημερίδες και έχει διακριθεί ως δημιουργός νέων περιοδικών, έχει δημιουργήσει 33 καινούργια concepts για περιοδικά. Σήμερα δραστηριοποιείται δημιουργικά στη ζωγραφική, τη γλυπτική και συνεχίζει επιλεκτικά στη γραφή.
Ο Σταμάτης Κωνσταντινίδης γεννήθηκε το 1971 στην Αθήνα και πρόλαβε να ζήσει ως παιδί την ελευθερία του παιχνιδιού στους δρόμους. Το πρώτο του σχολείο υπήρξε η μικρασιάτισσα γιαγιά του, που με σοφία τον δίδαξε πως, ό,τι καταστρέφει και ρημάζει η ζωή, το ανασταίνει η δύναμη της ψυχής. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, ωστόσο, καθοριστικό ορόσημο στάθηκε για αυτόν η γνωριμία στα εικοσιένα του χρόνια με τον Στέλιο Ράμφο, τον Δάσκαλο της ζωής του, ο οποίος με περισσή γενναιοδωρία νοηματοδότησε την ύπαρξή του μαθαίνοντάς τον να διαβάζει, να μελετά και να βλέπει το καθετί με άλλη ματιά. Τα δύο χρόνια στο φιλοσοφικό σπουδαστήριο του Άλσους Γραμμάτων και Τεχνών υπήρξαν αποκαλυπτικά για τον ίδιο, καθώς ήρθε σε ουσιαστική επαφή με τα γράμματα, και αποτέλεσαν το έναυσμα για να αφοσιωθεί έκτοτε στην προσωπική μελέτη της φιλοσοφίας και φιλολογίας. Τα τελευταία τριάντα, περίπου, χρόνια «παριστάνει», όπως του αρέσει να αστειεύεται, με μεγάλη υποκριτική ικανότητα τον εκπαιδευτικό στην ιδιωτική εκπαίδευση, θεωρώντας την σχολική τάξη σαν το «οξυγόνο» του. Έχει εκδώσει στον ΑΡΜΟ το βιβλίο « Ή ταν ή επί πταν», μια μελέτη για την συνύπαρξη στον στρατό της αρχαίας γλώσσας και της αργκό και «Κουρελαρία». Αγαπά φανατικά την συμποσιακή συζήτηση και ακόμη περισσότερο την εσωτερική κατάδυση στην σιωπή.
Κώστας Α. Τραχανάς