You are currently viewing Φωτεινή Φλώρου: Θανάση Τριανταφύλλου  … τρεις Κυριακές, Δευτέρα μία… μυθιστόρημα, εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2024

Φωτεινή Φλώρου: Θανάση Τριανταφύλλου  … τρεις Κυριακές, Δευτέρα μία… μυθιστόρημα, εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2024

Μια φιλολογική προσέγγιση 
… Κι όμως το ξέρουμε καλά προτού
ξημερώσει
θα ξαναγεννηθούν οι αναμονές, οι ελπίδες
θα πληθαίνουν.
              Κλείτος Κύρου, Αναζήτηση
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία με ένα πλήθος πληροφοριών, που ενσωματώνονται άριστα στην κύρια αφήγηση και που παρατίθενται στους διαλόγους, ενίοτε και στο κέντρο της αφηγηματικής πορείας.
Το μυθιστόρημα του Θ. Τριανταφύλλου πατά γερά στα βασικά χαρακτηριστικά του είδους. Μια πολυσέλιδη πεζή αφήγηση, με ανάπτυξη του μύθου – ιστορίας σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα ( φιλία, ενδιαφέροντα, μαθηματική σκέψη και αναζήτηση, απρόοπτα της ζωής, απώλειες και ενοχές…). Η ιστορία με πραγματικά στοιχεία, ρεαλιστική. Τα γεγονότα με αξιόπιστο και συνεπή τρόπο. Οι μετέχοντες χαρακτήρες διαγράφονται και αναλύονται, μέσα από τους ρόλους, σε βάθος, ενώ η ανθρώπινη ταυτότητα και εμπειρία δομείται μέσα από μια σειρά γεγονότων, που συμβαίνουν σε μια ομάδα ανθρώπων,  σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Έτσι οι χαρακτήρες αποδίδονται άριστα, πολύπλευροι, ταλαντούχοι, χαρισματικοί, αλλά και αδύναμοι να διαχειριστούν και να αντιμετωπίσουν ” της μοίρας τα γραμμένα “. Και η πλοκή, με λογική αλληλουχία γεγονότων, χωρίς υπαινιγμούς και ασάφειες, διατηρεί το αναγνωστικό ενδιαφέρον, μέσα από τη διαδοχή των καταστάσεων, τους χαλαρούς, αλλά και ζωηρούς  διαλόγους, τις εύστοχες παραπομπές, ενώ η ανατροπή, με τη φωτιά στο Μάτι, δίνει μια άλλη πορεία στην αφήγηση και καθιστά κύριο ήρωα της ιστορίας ένα από τα πρόσωπα της συντροφιάς.
Μια παρέα τριών ζευγαριών, φίλων από παλιά, μια εκδρομή στο Πήλιο τριών ημερών, που παρατείνει η κακοκαιρία, μια νέα γνωριμία ενός ομόφυλου ζευγαριού και η φωτιά στο Μάτι, που φέρνει την ανατροπή, σε συναισθήματα, επιλογές, οπτικές ζωής, στήνουν τον καμβά της ιστορίας. Πάνω εκεί, κέντημα ψιλοδουλέμενο, η λογοτεχνία και οι συγγραφείς, ο κινηματογράφος και οι συντελεστές, η μουσική, η Τέχνη, οι τόποι, οι ιστορικές αναφορές, οι παραπομπές στη μυθολογία, οι ταξιδιωτικές εντυπώσεις, πολιτικά γεγονότα και βεβαίως τα Μαθηματικά και το πρόβλημα των τέλειων αριθμών, που απασχολεί τον Δημήτρη και τον Έι, κοινό σημείο ενδιαφέροντος των δύο. Η φωτιά στο Μάτι καθορίζει την τύχη της ομάδας, που μικραίνει από το απροσδόκητο γεγονός και καθιστά τον Δημήτρη κύριο πρόσωπο της ιστορίας, από ένα σημείο και πέρα, βυθισμένο στην κατά-θλιψη για την απώλεια της αγαπημένης του Ιόλης. Με ευρηματικό τρόπο ο Λουκάς, ένα νέο πρόσωπο με ρόλο, κινητοποιεί τις αναμνήσεις του Δημήτρη, ως τρόπο ανακούφισης από την οδυνηρή απώλεια.
Κι όμως
τη θύμησή της
τη δίπλωσα προσεχτικά
και την κρατάω ακόμη.
         Κλείτος Κύρου, Κάτι που έμεινε
Ως προς τον τρόπο γραφής το μυθιστόρημα διακρίνεται για την προφορικότητα, επομένως και τη φυσικότητα των διαλόγων, την αλήθεια στα χαρακτηριστικά των προσώπων, τον πλούτο των πληροφοριών και των παραπομπών, μια παράλληλη ανάγνωση με την κυρία ιστορία, άριστα ενσωματωμένων στην αφήγηση. Εξαιρετικές οι περιγραφές συμπληρώνουν κενά, προσδιορίζουν τον χώρο μέσα στον οποίο κινείται η παρέα, αποτελούν αφορμή για συζήτηση. Σημαντικός ο τρόπος λειτουργίας του χρόνου. Το παρόν ζωντανεύει τα τρέχοντα γεγονότα, ενώ  οι αναφορές στο παρελθόν φωτίζουν περασμένα βιώματα, παραστάσεις και εμπειρίες των προσώπων, που όρισαν τη ζωή τους. Στοιχεία διακειμενικότητας συναντά ο αναγνώστης καθόλη την πορεία της αφήγησης.
Ο Θανάσης Τριανταφύλλου δημιούργησε μια όμορφη ατμόσφαιρα παρέας στο μυθιστόρημά του, όπου με τις συζητήσεις τους, πολυθεματικές και πολυεπίπεδες, τα ενδιαφέροντα και τις συναντήσεις τους ανοίγουν ένα παράθυρο στον κόσμο και προκαλούν το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Έθεσε άλλους όρους γραφής του είδους αυτού, πέρα από ερωτικές περιπέτειες – ιστορίες, φόνους, βία, ιστορικά γεγονότα κλπ. Συνέθεσε ένα παζλ με την εικόνα του σύγχρονου ανθρώπου και κόσμου, με την πολυπλοκότητα των κοινωνικών σχέσεων, τα παιχνίδια της τύχης, την πορεία της ζωής, τις ανατροπές που στοιχειώνουν, τις φιλίες, τις ενοχές, την αγάπη στην Τέχνη, τη λογοτεχνία, τα Μαθηματικά… Ίσως θα μπορούσαμε να πούμε μια άλλη πρόταση γραφής του είδους…
Αλλά και κατέδειξε, με την αναφορά στην καταστροφική φωτιά στο Μάτι πώς οι ανατροπές στη ζωή σημαδεύουν τον  άνθρωπο – θύμα και αλλάζουν τη ζωή από τη μια στιγμή στην άλλη,. ” Όχι αυταπάτες, λοιπόν, για τίποτε. Για τίποτε… Τα πάντα μπορούν να συμβούν… αναπότρεπτα..”

This Post Has One Comment

  1. Θανάσης Τριανταφύλλου

    Εξαιρετικό δώρο τη μέρα των γενεθλίων μου φιλοξενεί το αγαπημένο ΠΕΡΙ ΟΥ. Αυτό κι αν είναι σύμπτωση, Φωτούλα, μια από τις τόσες που συνθέτουν και τη μυθοπλασία του …τρεις Κυριακές, Δευτέρα μία.. Ευχαριστώ και για το όμορφο και διεισδυτικό κείμενο και για τη φιλοξενία!
    Θανάσης Τριανταφύλλου

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.